הערכת אמ"ן: חיזבאללה ייזום לחימה – איראן רחוקה שנתיים מייצור נשק גרעיני

David Cohen/Flash90

הערכת אמ"ן: חיזבאללה ייזום לחימה – איראן רחוקה שנתיים מייצור נשק גרעיני

אגף המודיעין של צה"ל פרסם הערכת מודיעין שנתית, במסגרתה התריע כי חיזבאללה נערך לימי קרב מול ישראל וממשיך בפרויקט התעצמות הנשק המדויק. מאפייני הלחימה יזכירו את הסבבים בעזה, במטרה להרתיע את ישראל מתקיפת יעדי הארגון בסוריה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

אגף המודיעין של צה"ל פרסם הערכת מודיעין שנתית. באמ"ן מעריכים כי חיזבאללה ינסה ליזום ימי לחימה בצפון ומזהים בשבועות האחרונים נכונות של חיזבאללה ליזום הסלמה מוגבלת למשך יומיים-שלושה, במתווה המזכיר את סבבי הלחימה ברצועת עזה. על פי אמ"ן, לראשונה מזה שנים, גזרת לבנון נפיצה יותר מרצועת עזה.

בהערכת המודיעין השנתית שפורסמה היום (שלישי) נכתב כי חיזבאללה קיבע בשנים האחרונות משוואות של פיגועים או ניסיונות לפיגועי נקמה נגד חיילים בלבד, בתגובה לפעולות שיוחסו לצה"ל – תקיפות חריגות בשטח לבנון או חיסול פעילי הארגון בסוריה. אלא שמאמצע השנה שעברה חיזבאללה ניסה ונכשל לפחות פעמיים לצלוף בחיילי צה"ל בהר דב וליד קיבוץ מנרה בתגובה להרג פעיל זוטר של הארגון בתקיפה שיוחסה לישראל ליד דמשק. בכך צבר הארגון 'גירעון הרתעתי', אותו ירצה למלא בהתנגשות מוגבלת לאזור הגבול במשך יום או יומיים של להסלמה.

באמ"ן מעריכים כי איראן עדיין מחפשת אפשרויות לנקום בישראל על חיסול מדען הגרעין מוחסן פחריזאדה שנהרג לפני כחודשיים ליד טהרן. עוד נכתב כי לאיראן יהיה קשה למצוא חלופה לבכיר תוכנית הגרעין מקרב האקדמיה המקומית כדי להתקדם בה. לפי אמ"ן, באיראן רואים בישראל תמונת מראה של התבססותם במזרח התיכון, עם חתימת הסכמי הנורמליזציה מול בחריין, איחוד האמירויות, סודאן ומרוקו לצד סימנים להתקרבות גם מצידה של טורקיה וקטאר.

מבחינת תוכנית הגרעין, באמ"ן מבהירים כי המרחק הטכני-מעשי של איראן מייצור פצצה גרעינית ראשונה הוא לכל הפחות שנתיים, מרגע שטהרן תחליט על כך ותפרוץ קדימה. לפצצה גרעינית אחת נדרשים 40 ק"ג של אורניום מועשר ברמה של 90%. האורניום ימלא כדור נפץ בפיתוח מיוחד ממתכת שיורכב בתוך טיל ייעודי. לפי הערכת אמ"ן, איראן טרם ייצרה את שני הרכיבים האחרונים האלה, שקריטיים לפצצה גרעינית והגיעה עד כה להעשרת אורניום ברמה של 4% ל-1,300 ק"ג ולרמה של 20% ל-17 ק"ג. כדי להגיע לרמת העשרה של 90% יידרשו ארבעה חודשים, ואת יתר הרכיבים ניתן יהיה לייצר בתוך כשנתיים, אם הניסוי יצלח בפעם הראשונה.

באמ"ן מעריכים כי איראן מעוניינת לחזור להסכם הגרעין עם המעצמות משום שהוא רע לישראל. תאריכי היעד לסוף ההסכם יתירו לטהרן לרוץ לפצצה גרעינית ולרכיביה: ב-2023 איראן תוכל לייבא רכיבים לפיתוח טילי קרקע קרקע, ב-2026 יוסרו הסנקציות על מחקר ופיתוח גרעיני וב-2031 איראן תוכל להעשיר אורניום באופן חופשי. בנוסף, הסרת הסנקציות הכלכליות תמורת הסכם חדש, תשחרר לאיראן מיליארדי דולרים שיושקעו בבניין כוח אזורי במרחב לשלוחותיה בסוריה, בלבנון, בתימן, ברצועת עזה ובעיראק. באמ"ן ממליצים לדרג המדיני לדחוק בממשל ביידן להמשיך ולדבוק בסנקציות, גם אם יחודש השיח עם הרפובליקה האיסלמית.

בסוריה, נטען בדו"ח של אמ"ן, כי למרות המצב הכלכלי הקשה של איראן, בשל הסנקציות והקורונה, נמשכת מגמת ההברחות והניסיונות להתבססות הציר השיעי. בגזרה הלבנונית, מעריך אמ"ן, חיזבאללה ממשיך בקידום תוכנית הטילים המדויקים, ובשנה האחרונה נרשמה המשך מגמה מטרידה של התקדמות מתונה בפרויקט ועלייה בכמות הטילים המדויקים שיש בידי ארגון הטרור הלבנוני.

באמ"ן מעריכים כי בסוריה שנת 2021 תתבטא בניסיון של אסד לשוב למשפחת העמים ולליגה הערבית, לצד המשך שיקומו של צבאו ההרוס, ובעיקר במערכות נ"מ. חלקים גדולים מסוריה, בעיקר בצפון, ימשיכו להיות בשליטה כורדית או טורקית. אסד עדיין חושש להגיב לתקיפות הרבות נגד ההתבססות האיראנית במדינתו, ולא נראה שישנה גישה בשנה הקרובה.

בזירה הפלסטינית דווקא נראים סימני יציבות משאר הזירות הביטחוניות. ההערכה היא שהנהגת חמאס בעזה נמצאת עמוק בהליך ההסדרה מול ישראל אך השקט יישאר שברירי. "הדולרים מקטאר לעזה מביאים לשקט סינתטי, לכלכלת סעד", מעריכים באמ"ן. כמו כן, בצבא מטילים ספק בהצלחת הבחירות ברשות הפלסטינית, הראשונות מאז העשור הקודם שייערכו בעוד כחודשיים.

לפי אמ"ן, בחמאס ובג'יהאד האיסלמי שברצועה יתמקדו השנה בבניית כוחם הצבאי בדגש על שיפור מערך הרקטות, תוך ריסון אנשיהם ממהלכים צבאיים נגד ישראל. בניין הכוח של שני הארגונים מסתייע באמצעות הברחות הנמשכות ממעבר רפיח.

לגבי ארצות הברית וחילופי הממשל שם, באמ"ן רואים את הצד הפרקטי והחיובי בכך. זאת, בשל שובו של הממסד הביטחוני לקדמת הבמה, על חשבון מה שמכונה "כוח הטוויטר". אנשי המקצוע שביידן הציב בגופי הביטחון של הממשל מזוהים באמ"ן כמבריקים ומנוסים, כאלה שאפשר יהיה להעמיק איתם את השיח הפרטי ולהגדיל את ההשפעה של צה"ל על קבלת ההחלטות בציר שבין ירושלים לוושינגטון. באמ"ן מעריכים שארה"ב תחזור לקדמת הבמה העולמית, ותשוב להיות מעורבת יותר ופחות בדלנית מאשר בתקופת הממשל של טראמפ.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture