אילוסטרציה. צילום: פלאש 90.

הוועדה למניעת הרשעות שווא: חייבים רגולטור למדע הפורנזי בישראל

הוועדה הציבורית למניעת הרשעות שווא ותיקונן הגישה למ"מ שר המשפטים בני גנץ את דוח הביניים השני של הוועדה, העוסק בחשש מהרשעות שווא העלולות להיגרם בשל הסתמכות על ראיות פורנזיות שגויות. גנץ: "דווקא בעידן של ניסיונות ערעור הלגיטימציה על מערכת המשפט"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

אמש (רביעי) הוגש לשר המשפטים, בני גנץ, דוח הביניים השני של הוועדה הציבורית למניעת הרשעות שווא ותיקונן, המסכם את מסקנות והמלצות הוועדה בנושא ראיות פורנזיות.

הוועדה מצאה כי אין כל גוף רגולטורי מקצועי הקובע כללים וסטנדרטים לעריכת בדיקות, חוות דעת ועדויות מומחים. כתוצאה מכך, המעבדות הפורנזיות אינן כפופות לפיקוח חיצוני למעט זה של הרשות הלאומית להסמכת מעבדות. בנוסף, השוק הפרטי בתחום הפורנזי הוא קטן ביותר וכתוצאה מכך, ומאחר שהמעבדות המעניקות שירותים פורנזיים למדינה אינן נותנות חוות דעת להגנה אלא לתביעה בלבד, קיים בישראל מחסור חמור במומחים לטובת ההגנה כמעט בכל התחומים הפורנזיים.

אי לכך, המלצתה המרכזית של הוועדה היא להקים יחידת אסדרה (רגולטור) למדע הפורנזי בישראל. היחידה תבחן את השיטות הפורנזיות הנהוגות בישראל ואת יישומן, לצורך הצגת ראיות בהליכים פליליים, וזאת במטרה להבטיח פענוח נכון של פשיעה. היחידה גם תעסוק בבדיקת אמינותן הבסיסית של שיטות פורנזיות ובקביעת סטנדרטים ושיטות עבודה מומלצות לעריכת בדיקות. עוד תעסוק היחידה, בקידום מחקר בתחום הפורנזי, בקביעת דרכי הכשרה והסמכה לבודקים פורנזיים ובגיבוש קוד אתי למומחים.

הוועדה סבורה כי מחובת המדינה לפעול על מנת שתתאפשר גישה של ההגנה למומחים פורנזיים ראויים. יש לעודד הקמת מעבדות פורנזיות פרטיות; לקבוע תעריפים ריאליים להתייעצות הסנגוריה הציבורית עם מומחים וכן לקדם פתרונות שיאפשרו, במקרים המתאימים, השתתפות של המדינה במימון מומחים פורנזיים מחו"ל עבור ההגנה.

עוד ממליצה הוועדה כי נהלי העבודה של המעבדות המעניקות שירותים פורנזיים למדינה יובאו לעיון הציבור בהקדם האפשרי, ועד לפרסומם יועמדו לעיון ההגנה בתיקים ספציפיים.

הוועדה הוקמה ב 2018 במטרה לצמצם את החשש להרשעות שווא בהליך הפלילי ולבחון כלים אפשריים לאיתור הרשעות שווא ולתיקונן. בראש הוועדה עומד שופט בית המשפט העליון (בדימוס) פרופ' יורם דנציגר, ובה חברים פרופ' אורן גזל-אייל, דיקן הפקולטה למשפטים באוניברסיטת חיפה, מ"מ פרקליט המדינה, עו"ד עמית איסמן; המשנה ליועץ המשפטי לממשלה (משפט פלילי), עמית מררי; רח"ט חקירות במשטרת ישראל, תנ"צ דודו בואני; המשנה לסניגור הציבורי הארצי, ד"ר ענת הורוויץ, פרופ' דוד ליבאי ורח"ט תביעות במשטרת ישראל, תנ"צ דדו זמיר.

גנץ ברך על הדוח וציין כי: "דווקא בעידן של ניסיונות ערעור הלגיטימציה על מערכת המשפט, בחינה מתמדת של המערכת ומניעת הרשעות שווא חשובות לחיזוק האמון הציבורי במערכת אכיפת החוק והמשפט, כמו גם לעשיית צדק עם קורבנות העבירה ונאשמים שהורשעו על לא עוול בכפם"

על מסקנות הוועדה הוסיף גנץ כי: "מינוי רגולטור שיקבע את סטנדרט השימוש בראיות פורנזיות כמו גם צעדים שהמדינה צריכה לעשות על מנת לוודא שצוותי ההגנה של הנאשם יקבלו חוות דעת מקצועיות בנושא, הם רק חלק מהצעדים שצריכים להיעשות על מנת לוודא ולשמור על מערכת המשפט חזקה, אמינה וצודקת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture