בדרך אל העמדה בסוריה. צילום: דובר צה"ל.

הותר לפרסום: כוח רגלי של צה"ל השמיד עמדה צבאית בשטח סוריה

הרמטכ"ל ושר הביטחון אישרו את המבצע, שיצא לדרך לפני כשנה • בפשיטה נועזת עברו הלוחמים ליד עמדה מאוישת, ופוצצו עמדה בשטח החיץ • גורם בכיר בפיקוד צפון: "מדובר במבצע מאוד ייחודי וראשון מסוגו - אין ספק שזו קפיצת מדרגה משמעותית בפעילות שעשינו עד אז"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לפני קצת פחות משנה, במהלך חודש יולי 2020, בוצעה לראשונה מזה שנים ארוכות פשיטה בתוך שטח החיץ שבגבול בין ישראל לסוריה על מנת לפוצץ עמדה של הצבא הסורי שנבנתה בניגוד להסכמים, תוך התרסה ברורה נגד צה"ל. כעת, שמונה חודשים לאחר שבוצע המבצע החשאי, הותר לבקשת עיתון "ישראל היום" לפרסם את פרטי המבצע ותיעוד מהאירוע תחת מגבלות ביטחון מידע וצנזורה.

מאז 1974 קיים שטח חיץ בין ישראל לסוריה, שבו חל איסור לפעול באופן צבאי, אלא שלפני כשנה החלו כוחות של הצבא הסורי לבנות שרשרת של עמדות במרחק קטן יחסית מהגבול הישראלי, מה שעלול היה לסכן את הלוחמים ואף אזרחים.

בצה"ל ראו בחומרה את הנעשה ופנו בצורה עקיפה לסורים באמצעות האו"ם בדרישה לפרק את העמדות לאלתר, אלא שבצד הסורי התעלמו. לכן, ארבעה חודשים לאחר שהן נבנו, ביולי האחרון, הוחלט לצאת לפשיטה יוצאת דופן בהיקפה מעבר לקווי האויב. למרות שניתן היה לפוצץ את העמדה מהאוויר הוחלט לשלוח כוח קרקעי כדי להעביר את המסר בצורה חד משמעית ולא נתונה לפרשנות – אנו יכולים לפעול בסוריה גם בצורה קרקעית ולפגוע באויבנו.

למשימה נבחרו לוחמי גדוד 12 של חטיבת גולני, שפעלו במקום במסגרת הביטחון השוטף. לרוב משימות מעין אלו מוטלות על יחידות מיוחדות, אך הפעם הוחלט כי לוחמי החי"ר יבצעו את המשימה, מתוך הבנה כי במלחמה עתידית עליהם להיות מוכנים למשימה מעין זאת ובהכרה ביכולת המבצעית שלהם. מכיוון שמדובר במבצע נפיץ במיוחד, שכישלון בו היה עלול לגרור את האזור כולו למלחמה, הוא אושר באופן אישי בידי הרמטכ"ל ושר הביטחון, ועבר תחקיר של אלוף פיקוד צפון לפני היציאה לדרך, לאחר חודש וחצי של אימונים והכנות דקדקניות.

"זמן קצר מאוד לפני שעת הש' קיבלנו את האישור הסופי לצאת לדרך, ורק אז האמנו שזה באמת קורה", משחזר סגן אלדד יגר, מפקד המחלקה שיצאה לפשיטה בשיחה עם 'ישראל היום'. 18 לוחמים, ביניהם הגולנצ'יקים ולוחמי יחידת יהל"ם שמתמחים בחבלה, חצו את הגדר ונעו לעבר היעד שהיה במרחק של 1,200 מטרים מהגבול, כשמאחוריהם כוחות גדולים מוכנים לכל צרה שלא תבוא – ביבשה ובאוויר.

הלוחמים נעו בשקט, עוברים 500 מטר בלבד מעמדה מאויישת של הצבא הסורי, והגיעו בשעות הלילה המאוחרות אל המטרה. "מבחינתנו פעלנו כאילו היעד מאוייש, למרות שעל פי המודיעין בידנו לא היו בה לוחמים, ואת הפעילות ביצענו עם כדור בקנה", אומר יגר. הכוח הגיע ליעד ולוחמי יהל"ם הטמינו את המוקשים. לאחר מכן ניתקו הלוחמים מגע ובמרחק בטוח הפעילו את חומר הנפץ. השמים הוארו בפיצוץ עז והכוח מיהר לחזור לגבול לאחר אישור מגורמי תצפית שהעמדה הושמדה. הכוח כולו שב אל שטח ישראל בשלום.

"מדובר במבצע מאוד ייחודי וראשון מסוגו", מסביר גורם בכיר בפיקוד צפון. "אין ספק שזו קפיצת מדרגה משמעותית בפעילות שעשינו עד אז, אבל היה צורך להבהיר לצד השני שלא נסבול את קיומן של עמדות קדמיות בטווחים שיכולים לפגוע בכוחות שלנו. בסופו של דבר יש חלחול של חיזבאללה לתוך הצבא הסורי, וברגע שיש תשתית שכזו היא גם עלולה לשמש לפעילות חבלנית עויינת. היתה אפשרות להשמיד את העמדה בדרכים אחרות, כפי שבדרך כלל עושים במב"ם, אבל החלטנו להעביר מסר לצד השני, גם אם יש בכך סיכון מסויים. המסר הזה עבר".

"היה לנו חשוב מאוד להעביר מסר שלא נאפשר דבר כזה ומבחינתנו אם יפרו את הריבונות שלנו זה ייהרג ובל יעבור", מסביר סא״ל לירון אפלמן, קצין האג"ם של אוגדת הבשן. לדבריו דווקא מחלקת חי"ר סטנדרטית מסוגלת לעיתים לבצע משימה מסוג זה בצורה יותר טובה, מכיוון שהלוחמים מכירים היטב את השטח, שבו הם פועלים במסגרת הבט"ש, ואינם זקוקים לזמן למידה ממושך כפי שנזקקים לו ביחידות המיוחדות שפועלות באזורים משתנים.

מאז המבצע ביולי, שפרץ את הדרך, נעשו מספר מבצעים נוספים באותה שיטה, ביניהם אחד שנעשה באוקטובר האחרון על ידי לוחמי נח"ל שהותר לפרסום. מדובר בעמדות נוספות שנבנו באותו הזמן ולא בעמדות חדשות. "בכל מקום שהיה עמדה פגענו בה והשמדנו אותה. והמסר המרתיע אכן עבד, העמדות הללו לא נבנו מחדש", מוסיף פרלמן. "האויב מסתכל ומנסה למתוח את הקו, ואנחנו צריכים להיות ברורים כל הזמן בפעולות שלנו. ביצענו פשיטה כירורגית מוצלחת והישגנו הישג מבצעי בלי לדרדר את כל האזור למלחמה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture