הליכוד מאבד את השליטה – לפיד רשם ניצחון • כל הפרטים על הדרמה בכנסת

במהלך היום הפעילו בליכוד לחץ על יו"ר ימינה כדי שהאחרון ייתמוך בהצעת הליכוד. לאחר שהלחץ עבד ונראה היה כי גוש הימין יוכל להמשיך לשלוט על הכנסת, הפתיעו חברי רע"ם שנכנסו למליאה לקראת סוף ההצבעה השמית והצביעו נגד הצעת הליכוד

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

לאחר הצבעה שמית דחתה מליאת הכנסת את הצעתו של ח"כ מיקי זוהר, בדבר הרכב הוועדה המסדרת ברוב של 58 תומכים מול 60 מתנגדים. רגע לפני ההצבעה הודיע ח"כ זוהר במליאה כי ע"פ סיכום בין ימינה לבין הליכוד, הליכוד תיתן לימינה ייצוג אחד בוועדה על חשבון הליכוד כך שלימינה יהיו שני נציגים בוועדה, ולאור זאת חברי הכנסת של ימינה הצביעו בעד הצעתו של ח"כ זוהר. חברי הכנסת של רע"ם הצביעו נגד ההצעה רגע לפני סגירת ההצבעה השמית.

מיד לאחר נפילת הצעתו של ח"כ זוהר התקיימה הצבעה שמית על הצעתו של ח"כ מאיר כהן אשר זכתה לרוב של 60 תומכים מול 51 מתנגדים כאשר חברי ימינה נעדרים מההצבעה.

קדם להחלטה דרמה פוליטית של ממש, כאשר במהלך היום הפעילו ראש הממשלה נתניהו ובכירי הליכוד לחץ על יו"ר ימינה בנט כדי שהאחרון ייתמוך בהצעת הליכוד. דקות לפני תחילת ההצבעה נראה היה שהלחץ עבד ובנט הודיע כי הגיע להסכמה עם גוש תומכי נתניהו.

לפי ההסכמה אליה הגיעו ימינה והליכוד על הקמת הוועדה המסדרת, ימינה תצביע על ההצעה שמגדירה נציג אחד בוועדה לכל 5 ח"כים, בתמורה הליכוד תעביר נציג אחד מהמכסה שלה בוועדה לימינה. כך שהמפלגה תיוצג ע"י 2 חברים בוועדה. ח"כ מיקי זוהר אף הכריז במליאה רגע לפני ההצבעה: "ע"פ סיכום בין ימינה לבין הליכוד, הליכוד תיתן לימינה ייצוג נוסף בוועדה על חשבון הליכוד".


פגישת לפיד עם עבאס

בשלב זה, נראה היה כי גוש הימין יוכל להמשיך לשלוט על הכנסת, מה שיעזור לו להרכיב ממשלה או ללכת לבחירות. אולם בינתיים קיים לפיד פגישה עם יו"ר רע"ם עבאס שכניראה הכריעה את הכף. ברגע האחרון התרחשה דרמה כאשר חברי מפלגת רע"ם נכנסו למליאה לקראת סוף ההצבעה השמית והצביעו נגד הצעת הליכוד. בכך דחתה מליאת הכנסת את הצעתו של ח"כ מיקי זוהר בדבר הרכב הוועדה המסדרת ברוב של 60 מתנגדים מול 58 תומכים.

ע"פ הצעתו של ח"כ זוהר שנדחתה, הוועדה תורכב מ-22 חברים לפי מפתח המייצג מקום אחד בוועדה לכל חמישה חברי כנסת, ולסיעה בת ארבעה חברי כנסת יינתן מקום אחד. לעומת זאת, ע"פ הצעתו של ח"כ כהן שאושרה הוועדה תורכב מ-33 חברים. הרכב הוועדה יקבע על פי מפתח של נציג אחד לכל ארבעה חברי כנסת וסיעה שיש לה יתרה של שני חברים ומעלה, תקבל נציג נוסף בוועדה בעיגול כלפי מעלה.

ח"כ מיקי זוהר הציג את הצעתו בפתח הדיון ואמר: "אנחנו יודעים שיש מבנה מסוים לכנסת והמבנה הזה חייב לשקף את כוחות הכנסת. ההצעה הזו שאני הבאתי היום זו הצעה שמשקפת את הכוחות בכנסת באופן האובייקטיבי ביותר והמדויק ביותר. אתם הצעתם הצעה קיצונית לכיוון שלכם".

"מי שיכריע היום את ההצעה זו ימינה, ההצבעה היום של ימינה יש לה משמעות אחת, האם תקום פה ממשלת שמאל יחד עם בנט כראש ממשלה או האם תקום פה קואליציה של ימין. הלכה למעשה בנט היום יכריע לא בעניין הוועדה המסדרת אלא יכריע מי הולך להרכיב ממשלה."

ח"כ מאיר כהן, הציג את הצעתו ואמר: "ההצעה שלנו משקפת בצורה ברורה ואותנטית את יחסי הכוחות כפי שקבע הבוחר. בסופו של יום 57 זה יותר מ52. יותר מדי שומעים כאן שמאל וימין. אני לא רוצה לעשות תחרות מי יותר שמאלי ומי יותר ימני, אני רק רוצה להגיד דבר אחד, יכול מאוד להיות שהגיע הזמן שנתחיל לדבר במה טוב למדינה הזאת. יש גם בשמאל ויש גם בימין אנשים שהמשותף להם הוא הרבה יותר מה מפריד ולכולנו יש משותף אחד שזה מדינת ישראל."

מוקד הוויכוח בין גוש מתנגדי נתניהו לתומכיו בהקמת הוועדה היה סביב השאלה כמה נציגים יהיו לכל אחת מעשר המפלגות שזכו בשש עד תשע מנדטים בבחירות. אם יהיה להם נציג בודד, (על 5 המושבים הראשונים), לגוש הימין עשוי להיווצר רוב דחוק בוועדה, אך אם יהיו להם שני נציגים, גוש המתנגדים יקבל רוב ויוכל לסכל ולהכריע בוועדה. בימין מבקשים לשלוט בהחלטות הוועדה.

הוועדה המסדרת היא הוועדה הקובעת את סדר היום של הכנסת עד להקמתה של ממשלה חדשה. כל עוד הוועדה הזו לא קמה – ועדות הכנסת משותקות לחלוטין, למעט דיוני המליאה, משום שרק בסמכותה לקבוע את הרכב הוועדות, לקדם חקיקה ולאשר תקנות. תפקיד הוועדה משמעותי בקביעת סדר היום של הכנסת, כולל אישור הרכבי הוועדות השונים וקביעת סדר הדיונים.

למרות המאבק שמנהל גוש הימין על הוועדה, הפרשן הפוליטי של 'חדשות 12', עמית סגל מסביר כי סוגיית הועדה המסדרת לא באמת חשובה. לדבריו, "אם לנתניהו יש את בנט ורעמ הוא יכול לחוקק כראות עיניו, ואם לא – אז לא". אולם סגל מוסיף כי "באחת ההצעות יש לצד השני יכולת לחוקק, אבל זה לא באמת קיים. בנט לא יתמוך בחקיקה פרסונלית נגד כהונת נתניהו. המקסימום זה הגבלת כהונת ראש ממשלה, אבל נתניהו מוכן לכך בתמורה לחקיקת הבחירה הישירה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מה שיצא לנו זה 2 דברים 1 שבנט בוגד 2 שמי שהאמין לרע"ם הוא פתי

זאת אומרת דלית ליה למר אבוה דמר יאיר קואליציה
ותיובתא דאיכא דאמרי תיובתא

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture