"צעד גדול במסע לצדק באמריקה": "השוטר החונק" שהרג את ג'ורג' פלויד הורשע ברצח

Wisam Hashlamoun / Flash90

"צעד גדול במסע לצדק באמריקה": 'השוטר החונק' שהרג את ג'ורג' פלויד הורשע ברצח

חבר המושבעים בבית המשפט במינסוטה הרשיע ברצח את דרק שובין שדרך על צווארו של העצור השחור ג'ורג' פלויד. הרצח הצית בשנה שעברה מחאה עולמית נגד הגזענות. הנשיא ביידן למשפחה: "שום דבר לא ישפר את הרגשתכם, אבל לפחות נעשה כאן צדק. הוקל לנו כל כך"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בית המשפט במיניאפוליס הרשיע הלילה (בין שלישי לרביעי) את "השוטר החונק" דרק שובין ברצח, שהואשם בפרשת מותו של העצור השחור ג'ורג' פלויד. כזכור, הפרשה הציתה בשנה שעברה מהומות ענק ברחבי ארצות הברית ועוררה מחאה עולמית נגד הגזענות.

שובין הורשע בכל העבירות שהואשם – רצח מדרגה שנייה שלא בכוונה תחילה, רצח מדרגה שלישית ובהריגה מדרגה שנייה. השופט הודיע כי בעוד שמונה שבועות יפורסם גזר הדין של שובין.

ברקע הכרעת הדין של חבר המושבעים, עלה החשש שכל החלטה עלולה להצית מהומות חדשות. במיניאפוליס, העיר שבה מת פלויד תחת רגלו של השוטר ושבה מתנהל המשפט, בתי עסק ומבני ציבור החלו להתמגן מחשש לאירועי ביזה והרס כבר ימים ארוכים לפני הכרעת הדין.

לאחר ההרשעה התקשרו נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וסגניתו קמלה האריס למשפחת פלויד. ביידן אמר למשפחה כי "שום דבר לא ישפר את הרגשתכם, אבל לפחות נעשה כאן צדק. הוקל לנו כל כך".

הנשיא ביידן הוסיף: "זה היה רצח לאור יום שגרם לכל העולם לראות את הגזענות הממוסדת שמכתימה את האומה שלנו ואת הייאוש והתסכול שחווים שחורים בארצות הברית מדי יום. שום דבר כבר לא יחזיר את פלויד, אבל זה יכול להיות צעד גדול קדימה במסע לעבר צדק באמריקה". סגנית הנשיא האריס אמרה: "אנו חשים הקלה גדולה, אבל עדיין יש מה לעשות". נשיא ארה"ב לשעבר, ברק אובמה, אמר כי "המושבעים עשו את הדבר הנכון, אבל צדק אמיתי דורש הרבה יותר".

מומחים משפטיים העריכו כי שובין יערער על פסק הדין, ויטען כי המושבעים הושפעו מהסיקור התקשורתי של האירוע ומההתרחשויות שאירעו סביבו. התובע במשפט אמר כי "ההרשעה אמנם לא יכולה להחזיר את ג'ורג', אך היא מעבירה מסר שהוא היה מישהו, ושכל חיים הם חשובים".

כזכור, הריגתו של ג'ורג' פלויד התרחשה ב-25 במאי 2020, כאשר דרק שובין, שוטר לבן ממשטרת מיניאפוליס, לחץ את ברכו על צווארו של האזרח אפרו אמריקאי עד שנחנק למוות. שובין, כמו גם שלושה שוטרים נוספים שנכחו באירוע, הואשם ברצח בעקבות האירוע, שכאמור, גרם לגל מחאות ענק בכל רחבי ארצות הברית.

כתב האישום נגד שובין פורט כי שוטרים נשלחו אז לחנות בשם Cup Foods אחרי שפלויד, גבר שחור בן 46, ביקש לקנות בה סיגריות ובתמורה נתן למוכר שטר מזויף. אחרי דין ודברים עם פלויד הזעיקו בעלי החנות את המשטרה, ואחד השוטרים שהגיעו היה דרק שובין.

אף שלפי תיעוד נרחב מהזירה לא נראה שלשוטרים נשקפה סכנה כלשהי מצד פלויד, הם איימו עליו בנשק, ושובין ריתק אותו לרצפה באמצעות הנחת הברך על צווארו למשך 9 דקות ו-29 שניות. הוא לא פסק גם כשפלויד צעק שהוא אינו מצליח לנשום וקרא שוב ושוב לעזרה. הריתוק נמשך אף שפלויד היה אזוק, ולבסוף הוא איבד את ההכרה, ובהמשך נקבע מותו.

המוות של פלויד הצית גל מהומות ענק בארה"ב, והוציא לרחובות מיליונים במסגרת מחאת Black Lives Matter ("לחיי שחורים יש ערך"). חלק מההפגנות הידרדרו לאירועי ביזה והרס. גם מחוץ לאמריקה נערכו הפגנות ענק במחאה על היחס לשחורים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture