ארמנים מוצעדים תחת משמר טורקי חמוש לכלא סמוך לעיר אלאזיג שבמזרח טורקיה, אפריל 1915. צילום: ויקיפדיה.

הכרזה היסטורית: ביידן הכיר ברצח העם הארמני – ארדואן זועם

"מיליון וחצי נטבחו בשנים האחרונות של האימפריה הע'ותמאנית", נשיא ארצות הברית הודיע על הכרה היסטורית בשואת הארמנים כרצח עם שבוצע על ידי הטורקים • ביידן הודיע על המהלך בהצהרה רשמית שפרסם: "מחויבים למנוע מהזוועות הללו להתרחש פעם נוספת"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן, הכריז כי ארצו מכירה באופן רשמי ברצח העם הארמני שבוצע בתחילת המאה ה-20. ההכרזה הגיעה יממה בלבד לאחר שביידן הודיע לנשיא טורקיה כי בכוונתו להכיר בטבח שבוצע בארמנים בשטחי האימפריה העות'מאנית בשנת 1915 ובגירושם כרצח עם.

הנשיא ביידן פרסם את הודעתו לרגל יום הזיכרון רצח העם הארמני שצוין אתמול ברחבי העולם. "בכל שנה ביום זה אנו זוכרים את חייהם של כל אלה שנהרגו ברצח העם הארמני בתקופה העות'מאנית ומתחייבים למנוע שזוועה כזאת תתרחש פעם נוספת", מסר ביידן בהצהרה רשמית שפרסם הערב הבית הלבן.

"החל מ-24 באפריל 1915, עם מעצרם של אינטלקטואלים ארמנים ומנהיגי קהילה בקושטא (בירת ארמניה) על ידי השלטונות העות'מאניים, מיליון וחצי ארמנים גורשו, נטבחו או הוצעדו אל מותם במסע השמדה", הוסיף הנשיא האמריקני.

"מבין אלה ששרדו, רובם נאלצו למצוא בתים חדשים וחיים חדשים ברחבי העולם, כולל בארצות הברית", הוסיף הנשיא. "בעוצמה ובחוסן, העם הארמני שרד ובנה מחדש את קהילתו. במשך עשרות שנים מהגרים ארמנים העשירו את ארצות הברית באינספור דרכים, אך הם מעולם לא שכחו את ההיסטוריה הטרגית שהביאה כל כך הרבה מאבותיהם לחופינו".

צילום: ויקיפדיה.

ביידן הוסיף כי "אנו מכבדים את סיפורם. אנו רואים את הכאב הזה. אנו מאשרים את מה שקרה בהיסטוריה. אנו עושים זאת לא להטיל אשם אלא כדי להבטיח שמה שקרה לעולם לא יחזור על עצמו". את הצהרתו סיכם במשפט: "העם האמריקני מכבד את כל אותם ארמנים שנספו ברצח העם שהחל היום לפני 106 שנה".

טורקיה מצידה הודיעה על דחיית ההכרזה האמריקנית ואמרה כי אין להצהרה בסיס משפטי והיא "תפתח פצע עמוק" בקשרים דו צדדיים. "ההצהרה הזו של ארה"ב מעוותת את העובדות ההיסטוריות, לעולם לא תתקבל במצפונו של העם הטורקי ותפתח פצע עמוק שמערער את האמון והידידות שלנו", הגיב משרד החוץ של טורקיה. שם הוסיפו כי הם "דוחים ומגנים את ההצהרה במונחים החזקים ביותר".

שר החוץ הטורקי מבלוט קבוסגולו אמר: "מילים אינן יכולות לשנות או לשכתב את ההיסטוריה. אין לנו מה ללמוד מאף אחד על העבר שלנו. האופורטוניזם הפוליטי הוא הבגידה הגדולה ביותר לשלום וצדק. אנו דוחים לחלוטין את האמירה הזו שמבוססת אך ורק על פופוליזם".

טורקיה זימנה היום את שגריר ארצות הברית במדינה בעקבות ההכרה של הנשיא ג'ו ביידן ברצח העם הארמני. לפי הודעת משרד החוץ באנקרה, סגן שר החוץ, סדט אונל, העביר לשגריר דייוויד סטרפילד "תגובתה הזועמת" של טורקיה כלפי הצעד ההיסטורי של הנשיא ביידן, שלדבריו חסרת בסיס חוקי. עוד נמסר כי ההצהרה של ביידן גרמה ל"פצע ביחסים שיהיה קשה לרפא".

כאמור, אתמול צוין ברחבי העולם יום הזיכרון רצח העם הארמני שצוין. בתאריך 24/04/1915 החל גירוש אינטלקטואליים ארמניים באירוע שלאחריו החלו הזוועות. מיליון וחצי ארמנים נרצחו עד שנת 1919 בתקופה שלימים קיבלה את הכינוי הארמני "הפשע הגדול". בהכרזתו ההיסטורית ביידן התנתק מעשרות שנים של הצהרות אמריקניות מתפתלות, שתיארו בעבר את האירועים שאירעו במהלך מלחמת העולם הראשונה כ"רוע גדול".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture