Tomer Neuberg/Flash90

בג"ץ: המדינה צריכה להכריע תוך שנה בנוגע למסתננים שהגיעו מסודאן

בג"ץ קבע כי יש למצוא מענה למסתננים מדרפור באחת מהחלופות הבאות: קביעת מדיניות עקרונית לצורך הכרעה בבקשות המקלט; הכרעה פרטנית בבקשות בלא שתגובש מדיניות שכזו; הענקת מעמד מטעמים הומניטריים; או גיבוש מתווה שיאפשר את יציאתם של מבקשי המקלט מישראל

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

נשיאת בית המשפט העליון, אסתר חיות קבעה היום (ראשון) פה אחד בהרכב של שופטי בג"ץ כי המדינה חייבת לקבוע עד סוף 2021 מדיניות בנוגע ל-2,445 מבקשי מקלט מחבל דרפור שבסודן, ואם לא תעשה זאת – יקבלו כולם רישיון לישיבת ארעית, המקנה יותר זכויות מאשר הרשיונות שבידיהם כיום.

לפי נתוני רשות האוכלוסין וההגירה, לישראל נכנסו בשני העשורים האחרונים כ-65 אלף מסתננים, שהגיעו שלא כחוק מגבול ישראל-מצרים, ונשארו בישראל. בגלל זה החליטה המדינה להקים גדר ענקית בגבול ישראל-מצרים. היום נמצאים בישראל בערך 30 אלף איש, מרביתם מאריתריאה, לא כולל עוד אלפי ילדים שנולדו פה.

ישראל נמנעה מלגרש את המסתננים לסודן, בשל המצב הקשה ששרר במדינה, ובמקום זאת העניקה להם רשיונות זמניים לישיבת ביקור – כאלו המאפשרים להרחיקם מיידית ורשמית אינם מתירים להם לעבוד, אם כי המדינה אינה אוכפת איסור זה.

אחרי שנים ארוכות בהם המדינה לא הגיעה להכרעה מה לעשות עם המסתננים, קבעה חיות כי "לנוכח השיהוי החריג בטיפול בבקשות המקלט, המהווה הפרה של החובה המינהלית להכריע בבקשות אלה במהירות הראויה, אני סבורה כי הגיעה העת ליתן לעותרים סעד מתאים".

חיות מזכירה את חובתן של הרשויות לקבל החלטות במהירות ראויה ופוסקת: "סקירת אופן הטיפול בבקשות המקלט של יוצאי דרפור מלמדת כי בענייננו חרג שר הפנים – שלו נתונה סמכות ההכרעה בבקשות המקלט – ממתחם המהירות הראויה, באופן שיש בו משום שיהוי מינהלי".

"רשות מוסמכת לא יכולה להימנע מקבלת החלטה במשך זמן רב אך בשל המתנה לשינוי חיצוני בנסיבות המשליכות על החלטתה". העיכוב "גרם לנזק משמעותי למבקשי המקלט. זאת, בפרט משום שהבקשות הטעונות הכרעה נוגעות לזכויות האדם הגרעיניות והבסיסיות ביותר של מבקשי המקלט".

עוד מצאה חיות, כי "ההסברים שניתנו על-ידי המשיבים כדי להצדיק את ההבחנה ברישיונות הניתנים למבקשי מקלט יוצאי דרפור לוקים בחסר ולא כוללים נימוק מפורט דיו בדבר הזיקה בין גיל ומועד כניסה לישראל ובין הטעמים ההומניטריים העומדים בבסיס הענקת רישיונות הישיבה. בהיעדר נימוק מספק קיים חשש כי הקריטריונים עוצבו באופן זה בעיקר כדי לעמוד במכסת הרישיונות שנקבעה מראש על-ידי הדרג המדיני, וזאת חלף קביעת קריטריונים שיבטיחו כי הרישיונות יוענקו למבקשי המקלט שצרכיהם ההומניטריים הם המשמעותיים ביותר".

במישור המעשי קובעת חיות, כי עד 30.12.21 יש למצוא מענה למסתננים מדרפור באחת מהחלופות הבאות: קביעת מדיניות עקרונית לצורך הכרעה בבקשות המקלט; הכרעה פרטנית בבקשות בלא שתגובש מדיניות שכזו; הענקת מעמד מטעמים הומניטריים; או גיבוש מתווה שיאפשר את יציאתם של מבקשי המקלט מישראל – לרבות חזרתם לסודן – מרצון או כפוף לבחינת בקשות מקלט פרטניות".

אם לא יימצא פתרון שכזה, יהיה על משרד הפנים להעניק להם רישיון לישיבת ארעי, החל מן המסתננים הוותיקים ביותר. היא מדגישה, כי הרשיונות יינתנו כפוף להעדר מניעה פלילית או ביטחונית, וכי ניתן יהיה לשלול אותם אם בקשות מקלט יידחו בצורה פרטנית.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture