הקרב על שר המשפטים מגיע לממשלה: גנץ דורש את התיק – נתניהו צפוי להתנגד

צילומים: פלאש 90

צרחות בממשלה: מינוי גנץ נפל בהצבעה; הליכוד דורש למנות את אקוניס

הממשלה מתכנסת בהמשך להחלטת בג"ץ שחייבה דיון דחוף בנושא בתוך 48 שעות. לפי ההסכם הקואליציוני, שר המשפטים שייך לגוש כחול לבן. ראש הממשלה התחייב לבג"ץ שהממשלה תדון במינוי ביומיים הקרובים - אך לא התחייב שהיא תקבל החלטה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

בהמשך להחלטת בג"ץ מיום ראשון שחייבה את הממשלה לקיים דיון דחוף בנושא בתוך 48 שעות, הממשלה מתכנסת הבוקר (שלישי) כדי לדון במינוי שר המשפטים. בכחול לבן דורשים לאשר את המינוי של יו"ר המפלגה, בני גנץ, לתפקיד.

לקראת סוף הדיון גנץ אמר כי הוא לא מוכן לפשרה לאחר שנתניהו הציע דחייה של 48 שעות נוספות. יו"ר כחול לבן צעק: "מבקש להביא את המינוי שלי לשר משפטים עכשיו ומיד. אני המועמד, אין מועמד אחר. ראש הממשלה הוביל כאן זובור. אני דורש הצבעה עכשיו ולא עוד 48 שעות".

מוקדם יותר, במהלך הדיון אמר רה"מ נתניהו כי הוא מעדיף להמתין עם מינוי שר המשפטים לממשלה הבאה. "למנות עכשיו שר משפטים קבוע זה עניין מלאכותי", טען ראש הממשלה. "עדיף ששר משפטים קבוע ימונה על ידי הממשלה הבאה שתוקם. זה המקסימום". עם זאת, נתניהו אמר כי "אם בית המשפט יחייב אותנו להחליט – מיד נחזור ונתכנס. אני מנסה למנוע התנגשות מיותרת".

יו"ר כחול לבן בני גנץ תקף את נתניהו ודרש למנות אותו שוב לתפקיד: "בהסכם הקואליציוני נקבע שתפקיד שר המשפטים יהיה בגוש כחול לבן. משרד המשפטים הוא משרד חיוני, וזה שהוא מתפקד כבר חודש ללא שר זו תקלה. אתה נושא באחריות ולא תהיה החלטה אחרת מבחינתי. כל דבר אחר זה היתממות פוליטית. אם אתה רוצה – נשב ונדבר, אבל עמדתי לא תשתנה". נתניהו השיב לו כי "טוב נעשה אם ניקח נשימה עמוקה ל-48 שעות, ואני מקווה שבית המשפט ייתן לנו את הארכה הזו".

לפי ההסכם הקואליציוני, שר המשפטים שייך לגוש כחול לבן, ולכן נתניהו לא יכול לקבוע מה זהותו אלא רק יו"ר כחול לבן. ראש הממשלה בנימין נתניהו צפוי להתנגד לדרישת כחול לבן.

ראש הממשלה התחייב בפני בג"ץ שהממשלה תדון במינוי שר משפטים ביומיים הקרובים – אך לא התחייב שהיא תקבל החלטה או תאשר אותו. בלשכתו של גנץ מדגישים היום כי שרי כחול לבן לא יאפשרו ביזור סמכויות של משרד המשפטים, בהמשך לניסיון הליכוד לבזר חלק מהסמכויות לשרים אחרים בשבוע שעבר. "כחול לבן תעמוד כחומה בצורה על משמר הדמוקרטיה ולא תיתן לנאשם בפלילים ושליחיו לרסק את מערכות החוק כדי להימלט מאימת הדין", נמסר מטעם המפלגה.

גנץ אף כתב לקראת ישיבת הממשלה לשרי כחול לבן: "היום יהיה דיון בממשלה על המינוי לשר משפטים. אתמול העברנו למזכירות הממשלה את הצעת ההחלטה עם המינוי שלי לשר המשפטים. אני מעריך שיהיה דיון סוער והם ינסו לפצל את התפקיד ולבזר את הסמכויות, או להביא מינוי משלהם. אנו כלל לא דנים בזה. נדרוש כולנו להביא את המינוי שלי להצבעה במידי וללא דיחוי". יו"ר כחול לבן הוסיף: "כמו תמיד נעמוד כחומה בצורה מול הניסיון לפרק את שלטון החוק! בהצלחה ונתכתב במהלך הישיבה".

בחודשיים האחרונים אין בישראל שר משפטים מכהן. מאז התפטרותו של השר לשעבר אבי ניסנקורן בדצמבר אשתקד, גנץ שימש כממלא-מקום שר המשפטים, אך כשכהונתו הזמנית פקעה אחרי שלושה חודשים – נתניהו סירב למנותו לתפקיד במינוי קבוע.

היועץ המשפטי לממשלה קבע כי ללא שר משפטים אי אפשר לכנס את ועדת השרים לענייני שב"כ או את קבינט הקורונה, וגם הקבינט המדיני-ביטחוני יכול לקבל החלטות רק בתנאים מאוד מסוימים.

כזכור, בדיון שהתקיים ביום ראשון בבג"ץ בנושא עתירת התנועה לאיכות השלטון והתנועה לטוהר המידות בנוגע לאי מינוי שרים ובפרט אי מינוי שר המשפטים, הוחלט כי הממשלה תחויב לדון במינוי שר המשפטים תוך 48 שעות – עד היום. נשיאת ביהמ"ש העליון, השופטת אסתר חיות אמרה כי "אנו רוצים לתת הזדמנות לממשלה לבצע דברים בעצמה, אלה סוגיות משפטיות מורכבות".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture