סמוטריץ':

Olivier FItoussi/Flash90

סמוטריץ': "אם מנדלבליט יוביל בכוחנות הפיכה, הוא יפגוש כוחנות של העם"

הרוחות עדיין לא נרגעו סביב ישיבת הממשלה אתמול • ח"כ פרוש: "אינני שמח על מה שקרה אתמול בין הממשלה לבג"ץ" • בן גביר: "מנדלבליט מתבלבל - הוא לא מבין את תפקידו. עומד אדם בלי סמכות ואומר 'לא תצביעו' או 'ההחלטה בטלה'"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט כי ההצבעה למינויו של אופיר אקוניס לשר המשפטים אינה חוקית, גררה תגובה זועמת מצידו של יו"ר הציונות הדתית, ח"כ בצלאל סמוטריץ', שכתב הבוקר (רביעי) כי אם מנדלבליט יוביל בכוחנות הפיכה שלטונית הוא יפגוש כוחנות נגדית של העם שיאבק על עצמאותו וריבונותו.

"צריך לומר בקול ברור: מנדלבליט לא מוסמך להוציא את ראש הממשלה לנבצרות. אין חוק כזה ואין חיה כזו", צייץ סמוטריץ' והוסיף: "האיום המסוכן הזה אינו איום על נתניהו, הוא בכלל לא העניין. זה איום על הדמוקרטיה ועל העם ואם מנדלבליט יוביל בכוחנות הפיכה שלטונית הוא יפגוש כוחנות נגדית של העם שיאבק על עצמאותו וריבונותו", כתב.

גם יו"ר עוצמה יהודית, ח"כ איתמר בן גביר, תקף את היועמ"ש ואמר בגל"צ: "מנדלבליט מתבלבל – הוא לא מבין את תפקידו. זאת רפובליקת בננות, עומד אדם בלי סמכות ואומר 'לא תצביעו' או 'ההחלטה בטלה'".

ח"כ מאיר פרוש מיהדות התורה היה נשמע מתון יותר ואמר הבוקר בראיון ל"קול חי": "אינני שמח על מה שקרה אתמול בין הממשלה לבג"ץ, אבל טוב שחלקים בעם כן חושבים, כמונו, שמערכת המשפט זה לא דבר קדוש. פעם פחדנו לומר את זה, היום זה שיגרה".

עורך הדין שייצג את רה"מ בדיון בבג"ץ, דוד פטר אמר הבוקר בגל"צ: "יש כאן בלבול בין המישור הפוליטי למשפטי – אף גורם שיפוטי לא קבע שזה לא חוקי. עם זאת, כל החלטה של בית המשפט תתקבל ככתבה וכלשונה". אתמול הסביר עו"ד פטר מדוע היועמ"ש פעל באופן לא תקין: "החלטת בית המשפט נתנה תוקף להתחייבות רה"מ לקיים דיון עד לשעות שלפני הצהריים. הממשלה מילאה אחר הצו – כי התקיים דיון. קביעת היועמ"ש בישיבת הממשלה הבוקר כאילו יש 40 דק' לבצע מינוי היא אי-דיוק משפטי, בלשון עדינה, מצד מי שאמור לספק ייעוץ מקצועי והגון.

מנגד, פרקליט המדינה לשעבר, שי ניצן, אמר הבוקר בראיון לגל"צ: "בג"ץ מתרחק מזה כמו מאש, אבל הוא לא יוכל לשבת מנגד אם יראה שמסכנים חיי אדם. אם השופטים יחייבו את הממשלה למנות שר משפטים יקומו ויצעקו ש'לא נותנים לממשלה למשול'. זה אבסורד"

כזכור, בישיבת הממשלה הסוערת אתמול שעסקה במינויו של שר משפטים, תפקיד שנותר מיותם כמעט חודש שלם על רקע המחלוקת בין הליכוד לכחול לבן בממשלת המעבר. הדיון התקיים בהתאם להוראת בג"ץ ביום ראשון, אם כי אז נתניהו התחייב רק לקיים דיון ולא בהכרח לאשר את המינוי. אולם כבר בתחילת הישיבה בצהריים, שנערכה ב"זום", התברר שאין בכוונתו לאשר את המינוי. הוא אמר שמינוי כעת בממשלת מעבר יהיה "מלאכותי", וקרא להמתין עמו עד להקמת ממשלה חדשה.

לאחר כמה שעות בהם בהם דנה הממשלה בסוגיה, או יתר נכון לומר בהם נשמעו צעקות וחילופי האשמות קשים בין השרים. יו"ר כחול לבן בני גנץ דחה הצעה להמתין עם ההכרעה עוד 48 שעות ודרש לקיים הצבעה מיד על מינויו לתפקיד. נתניהו הסכים, וההצעה למנות את גנץ נפלה לאור התנגדות גוש שרי הליכוד והמפלגות שתומכות בו.

אולם מיד לאחר מכן נתניהו דרש להעלות הצעה משלו – למנות את אופיר אקוניס מהליכוד לשר המשפטים. גנץ התנגד, ואז התערב היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ואמר כי לאור עקרון הפריטטיות בממשלה, לפיו החלטות צריכות להיעשות בהסכמה בין גוש כחול לבן לליכוד – אין אפשרות להעלות את ההצעה הזו לסדר היום, כל עוד גנץ וכחול לבן מתנגדים לכך.

ראש הממשלה נתניהו התעלם ממחאותיו של מנדלבליט והעלה את ההצעה בכל זאת, ותחילה היה נראה שאכן אושרה, כיוון ששלושה שרים מגוש כחול לבן לא הצביעו. בהמשך הם תיקנו את הצבעתם והצביעו נגד. התוצאה הייתה 17 שתמכו באקוניס מול 10 שהתנגדו.

מנדלבליט הבהיר כי ההצבעה הייתה לא חוקית, וטען: "הממשלה פעלה במודע ובמכוון באופן לא חוקי". ולדבריו, לא ניתנה לו רשות הדיבור. מנדלבליט צעק: "סתמו לי את הפה, ראש הממשלה לא נתן ליועץ המשפטי לממשלה לדבר". מנדלבליט טען כי מינויו של אקוניס לא תקף כיוון שכל שרי גוש כחול לבן התנגדו – ולכן לפי עקרון הפריטטיות התוצאה שקולה לתיקו.

לאחר תום הישיבה נקבע דיון חירום בבג"ץ בסוגיה. מנדלבליט הודיע כי הוא תומך במתן צו שיחייב את הממשלה למנות שר משפטים באופן מיידי. שופטי בג"ץ התייצבו בדיון לצד מנדלבליט וקבעו שחוות דעתו מחייבת את הממשלה. הם לא קיבלו את הבקשה לארכה נוספת, וקבעו דיון להיום ל-15:30 בצהריים. עד להחלטה חדשה בנושא, הם החליטו להקפיא את מינויו לכאורה של אקוניס לשר משפטים.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture