Hadas Parush/Flash90

ח"כ מתן כהנא בשו"ת להגנת מפלגתו: "איך הגענו למצב הפוליטי הזה?"

חבר הכנסת מתן כהנא מפרסם פוסט ובו שו"ת לשאלות הפוליטיות הבוערות, ומנסה לענות כיצד תיראה הממשלה הבאה, שתהיה מורכבת ברובה ממפלגות שמאל ובתמיכה ערבית • איך תיישבו חילוקי דעות? מה יהיה עם איראן? ומה לגבי ההתיישבות?

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

איך הגענו למצב הפוליטי הזה?

נתניהו קיבל מנדט מהנשיא להרכיב ממשלה. הוא לא הצליח. יש לכך שתי סיבות עיקריות: סרובו של גדעון סער לשקול אפילו ישיבה בממשלת נתניהו, כולל במצב שבו נתניהו שני ברוטציה, והתעקשותו של סמוטריץ לא להיות שותף בממשלה עם רע"מ. זאת האמת. ועם הנתונים האלה אי אפשר להתווכח.

האם בנט חתר להקמת ממשלת ימין?

כן. בנט רצה ממשלת ימין ועשה הכל כדי שתקום ממשלת ימין. קודם כל כי בנט הוא איש ימין. אבל לא רק אידאולוגית הוא העדיף ממשלת ימין, גם פוליטית: הוא בכל מקרה לשון המאזנים, היה עדיף לו בהרבה לקבל תפקידים רבי השפעה מנתניהו ולשמור על הבייס, מאשר להקים ממשלה עם המחנה השני. הוא ידע שהוא ישלם על כך מחיר פוליטי ואישי קשה. והמתקפות שמולן הוא ניצב בימים האחרונים, כולל אבטחה על ביתו, מעידים על כך.

יתר על כן, הרי אם בנט חתר לאורך כל הדרך לממשלה עם לפיד, כבר היתה ממשלה מזמן. העובדה שרק עכשיו מנהלים משא ומתן מעידה על כך שהוא השקיע מאמצים גדולים בנסיון להקים ממשלה עם הליכוד.

איך תראה הממשלה?

זאת תהיה ממשלת אחדות במובן הרחב של המילה: ימין-מרכז-שמאל. דומה במידה רבה לממשלת נתניהו הנוכחית שמורכבת כזכור מהליכוד-כחול לבן-העבודה. אבל בגלל יכולת המיקוח של ימינה ותקווה חדשה, שכן בלעדיהן אין ממשלה, לימין יהיה בה השפעה שעולה על המנדטים שלו.

האם זאת באמת ממשלה עם גוון ימני?

ראש הממשלה הראשון ברוטציה יהיה נפתלי בנט, בן הציונות הדתית, בעברו מנכ"ל מועצת יש"ע, שהקים את ימינה והחייה מחדש את הבית היהודי, ושבתפקידיו כחבר קבינט, שר חינוך ושר בטחון ייצג תמיד את עקרונות הימין האידאולוגי. שרים בכירים נוספים: איילת שקד, גדעון סער, זאב אלקין, ועוד אנשי ימין.

האמת היא שבמידה רבה, בסוגיות חוץ ובטחון, הממשלה החדשה תמשיך את הקו של הממשלה הנוכחית. זה לא אידאלי – אבל בהתחשב בנסיבות – כולל הממשל הנוכחי בארה"ב, שימור המצב הקיים ויצוב המדינה אחרי ארבע מערכות בחירות והתמקדות בשיקום הכלכלה והרגעת הפילוג הקשה בעם – זה מחיר סביר ונסבל.

בנוסף, קשה לומר שנתניהו, עם כל זכויותיו, קידם מדיניות ימין מובהק… לא ריבונות, לא טיפול בסוגיית המסתננים, ידיו כבולות מול מערכת המשפט, כניעה אחרי כניעה לערבים – מעזה ועד ירושלים, ועוד לא דיברנו על ח‘אן אלאחמר…

האם הימין לא משלם מחיר?

להיפך! זאת ההזדמנות הטובה ביותר של הימין בנסיבות הנוכחיות. בחירות נוספות הן הימור מטורף נוכח תחושת המיאוס בציבור מההתנהלות הנוכחית. בבחירות מספר חמש אף אחד כבר לא יישב על הגדר וסביר שלא תהיה זליגה מהמרכז לימין. אם הן יתקיימו רק על שאלת ביבי/לא ביבי – נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה יציבה כפי שלא הצליח בארבע הפעמים האחרונות.

מה לגבי השותפות עם רע"מ?

את החשבונית על הנושא הזה צריך להגיש לנתניהו, שבמשך שנה וחצי הכשיר את רע"מ ומנסור עבאס כשותפים. הממשלה של נתניהו היתה אמורה להיות תלויה בקולות רע"מ. זה המצב. בכל מקרה, שיתוף הפעולה עם מנסור עבאס נוגע לנושאים ומצוקות אזרחיות של הערבים בישראל שפתרונם וקידומם הוא גם אינטרס של המדינה.

אבל הבטחתם שלא תשבו עם לפיד והשמאל.

נכון, וגם התכוונו לכך. כאמור, רצינו ועשינו הכל כדי שתקום ממשלת ימין. הבטחנו גם לאורך כל הקמפיין האחרון שלא נאפשר את המשך הכאוס הפוליטי – בחירות חמישיות (שיובילו לשישיות ושביעיות). גם להבטחה הזו התכוונו. עשינו הכל על מנת שתקום ממשלת ימין אבל מסיבות שאינן תלויות בנו, שמניתי לעיל, זה לא קרה.

כעת אנו עושים הכל על מנת לקיים ההבטחה האחרת שלנו לבוחר ומנסים לסיים את הכאוס הפוליטי ולהקים ממשלה יציבה ומתפקדת.

איך תיישבו חילוקי דעות? מה יהיה עם איראן?

קודם כל, ברור שזה יהיה מורכב. תידרש נוסחא להתמודדות עם נושאים שנויים במחלוקת, למשל, חזרה אמריקנית להסכם הגרעין (שאגב מתקדמת במהירות הבזק במשמרת של נתניהו, שנראה שבחר להשלים איתה). במדינת ישראל, לראש הממשלה אחריות על הנושאים המדיניים והבטחוניים. בנט ירכז את הדיאלוג מול האמריקנים ושאר הדברים הנוגעים לנושא האיראני. בשאר הנושאים לא צפויות מהפכות אלא המשכיות במידה רבה.

ומה לגבי ההתיישבות ביו"ש?

זה הקו האדום של בנט. הוא ישמור על ההתיישבות בגופו.

ומה עם דת ומדינה?

אפשר להסכים שלא להסכים – בדיוק בשביל זה המציאו את הסטטוס קוו… כל הצדדים בוגרים מספיק כדי להבין שאין טעם להעלות נושאים מעוררי מחלוקת. נפתלי וכל חברי ימינה מחויבים לדאוג לעולם התורה ולצביונה היהודי של מדינת ישראל.

למה המתקפה המאורגנת על בנט מסוכנת לימין?

יש אנשים שחושבים שממשלת האחדות היא טעות, זו זכותם, וראוי לנסות לשכנע אותם ולכבד את דעתם גם אם הם לא משתכנעים. לעומת זאת, יש ביממות האחרונות מתקפה פרועה, מאורגנת, על בנט וחברי ימינה, שרותמת את כל התשתית של הליכוד ברשתות החברתיות, כולל פרופילים מזויפים רבים. אבל גם הביביסטים השרופים ביותר, בסופו של דבר שמים את המדינה מעל הכל. ולשם שמירה על הדברים שחשובים לימין, הימין צריך כח בתוך ממשלת האחדות. זה יהיה אסון אם הימין יעשה לבנט מה שהשמאל עשה לגנץ: ישאיר אותו לבד מול הצד השני. ככל שלבנט יהיה גב ימני איתן יותר, הוא יוכל ליצג אותנו טוב יותר ולהוביל את המדינה בעז"ה, לעתיד טוב ובטוח.

איך אפשר לקרוא לממשלה שמחרימה מעל מליון מצביעי ליכוד "ממשלת אחדות"

ובכן, ממשלת האחדות שאנו עמלים על הקמתה לא מחרימה אף אחד. "הפוסל במומו פוסל". זהו ספין בוטה ושקרי של מי שבעצמם מחרימים ציבורים שלמים. כל מפלגות גוש נתניהו כולל הליכוד רצויות מאוד בממשלת האחדות ואני מאמין שבשלב כזה או אחר חלקם גם יהיו חלק מהממשלה הזו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
3 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מתן כהנא,
עזוב, אל תנסה להצטדק. עם כל הכבוד, (שאינך ראוי לו) אתה הולך לשבת בממשלה שקמה על קולות הערבים (לראשונה בהיסטוריה (!!) יכול להיות שנתניהו בדק את האופציה עם עבאס אבל הוא בדק, ואתם עושים הלכה למעשה.)
הולך לשבת בממשלה עם מר"צ (שמקבלת תפקידי שרים) שמכשירה את בית הדין בהאג נגד מדינת ישראל(!!!)
ועם מס' 7 בעבודה ( שאין צורך להסביר עליה ..)
ולגבי הדת ומדינה, שאתה הולך לסכם סטטוס קוו, עם מי? לפיד וליברמן?? שונאי הדת שעשו הלכה למעשה??? כבר שכחת מה לפיד עשה לפני 5 שנים לעולם התורה ולציבור החרדי???
עזוב בנט דואג לעצמו. כזה היה תמיד.

"הרגעת הפילוג הקשה בעם"..
אין לו בושה.. המסך סובל הכל..
מחרימים חצי עם, כולל הליכוד והחרדים ומדברים על הרגעת הפילוג?

תתבייש לך חסר בושה איך יש לך בכלל פרצוף

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture