צילום: SUN

במדינות אירופה זועמים: בלארוס "חטפה" את המטוס ועצרה את פעיל האופוזיציה

פעיל האופוזיציה הבלארוסית רומן פרוטסביץ נעצר אמש על ידי כוחות המשטרה לאחר שהמטוס בו נסע ביצע נחיתת חירום במינסק בעקבות "דיווח" בדוי של המשטרה על מטען נפץ. במדינות אירופה זועמים על המשעה. שר החוץ האמריקני אמר כי "מדובר במעשה מזעזע"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

זעם אדיר במדינות אירופה נגד מדינת בלארוס, לאחר שזו הסיתה אתמול (ראשון) טיסה של חברת ריאנאייר ממסלולה באמצעות התרעה מזוייפת על מטען נפץ, ואילצה אותה לנחות נחיתת חירום במינסק.

לאחר הנחיתה התבררה התרמית: משטרת בלארוס שמעה כי בטיסה נמצא פעיל האופוזיציה הבלארוסית העיתונאי רומן פרוטסביץ, ובכדי לעצור אותו היא הוציאה התרעה מזוייפת על מטען נפץ בכדי שהמטוס ינחת נחיתת חירום. ואכן המטוס נחת במינסק ופעיל האופוזיציה נעצר מיד עם רדתו מן המטוס.

על פי הדיווחים, המטוס, שחלף בשמי בלארוס אחרי שהמריא מאתונה לווילנה, היה כבר קרוב לליטא לפני ששינה את כיוונו למינסק בעקבות דיווחים על מטען. סוכנות הידיעות הרשמית "בלטה" דיווחה לאחר מכן ששום חומר נפץ לא נמצא על המטוס. המחלקה לפשע מאורגן דיווחה גם היא על מעצרו של הבלוגר, אך בהמשך מחקה את ההודעה שלה מחשבון הטלגרם שלה.

אחד הנוסעים בטיסה סיפר לאתר הליטאי "דלפי" כי פרוטסביץ' בן ה-26 תפס את ראשו בידיו ונראה חרד כשהבין שהטיסה בדרכה לנחות במינסק. בהמשך, לאחר שנעצר, הוא סינן: "אני אקבל עונש מוות כאן" וקם ממקום מושבו במטוס.

שעות לא רבות לאחר המקרה שמסעיר את מדינות אירופה טענו בבלארוס כי הנחתת המטוס נבעה מאיום בהפלת המטוס על-ידי ארגון הטרור חמאס. לגינוי שיזמו מדינות המערב בגין ה"פיראטיות" של בלארוס הצטרף גם שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן.

חלק ממנהיגי אירופה כבר כינו את המהלך "מעשה של טרור וחטיפה מדינית" וכן "פיראטיות בחזות המדינה". אותם מנהיגים ייפגשו היום כדי לדון בפעולות שניתן יהיה לנקוט נגד בלארוס. לטביה וליטא, שם היה אמור לנחות המטוס מלכתחילה, כבר הודיעו כי יש לראות את המרחב כבלתי בטוח לטיסה.

בנוסף, ליטא תבקש מהאיחוד האירופי לאסור על מטוסים אירופאיים לטוס מעל בלארוס ולאסור על מטוסים בלארוסיים כניסה למרחב האווירי האירופי. שר החוץ הליטאי גבריאליוס לנדסברגיס אמר כי המדינה ממליצה לאזרחיה להימנע מנסיעה לבלאר וקרא לאלה שנמצאים כיום שם לעזוב מיד.

שר החוץ של ארצות הברית, אנתוני בלינקן, אמר כי זה "מעשה מזעזע" ודרש את שחרורו המידי של מתנגד המשטר הבלארוסי. הוא אמר כי הממשל של ביידן פעל "בשיתוף פעולה עם בעלי בריתנו בנוגע לצעדים הבאים". בלינקן דרש "חקירה מלאה" של הסטת המטוס שלדבריו סיכנה את חייהם של הנוסעים, בהם אזרחים אמריקנים.

"לאור האינדיקציות לכך שנחיתת האונס הייתה מבוססת על טענות שווא, אנחנו תומכים בכינוס מוקדם ככל האפשר של מועצת הארגון הבינלאומי לתעופה אזרחית כדי לבחון את האירועים הללו", מסר בלינקן בהצהרה.

מנהיגת האופוזיציה של בלארוס, סבטלנה טיכאנובסקאיה, שגולה בליטא, קראה לסוכנות התעופה של האו"ם לסלק את בלארוס. הסוכנות אמרה כי היא "מודאגת מאוד" מהתקרית שעשויה להוות הפרה של אמנת שיקגו שמבססת את ענף התעופה האזרחי. גוף תעשיית התעופה העולמית IATA קרא גם הוא לחקירה מקיפה.

שר החוץ של ליטא, גבריאליוס לנדסברגיס, אמר כי הוא שוחח עם סגן שר החוץ של ארצות הברית, פיליפ ריקר, ודרש תגובה חריפה מהמערב. ארצות הברית יחד עם האיחוד האירופי, בריטניה וקנדה כבר הקפיאו נכסים ואסרו על כניסתם של כ-90 גורמים בכירים בבלארוס, כולל לוקשנקו, בעקבות דיכוי האופוזיציה אחרי הבחירות באוגוסט.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture