צילום: חיים צח/ לע"מ

נתניהו: "מקווה שארה"ב לא תחזור לאחור להסכם הגרעין" • צפו

מזכיר המדינה הגיע לביקור ראשון בישראל • בהצהרה משותפת עם ראש הממשלה דיבר בלינקן גם על גיבוש פתרון מדיני עם הרשות הפלסטינית. השניים דנו בסוגיית חמאס בעזה, האנטישמיות בארה"ב והסכם הגרעין עם איראן • מזכיר המדינה: "מחויבים לביטחון ישראל ולשיקום עזה"

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

ראש הממשלה בנימין נתניהו נועד הבוקר (שלישי) עם מזכיר המדינה של ארצות הברית אנתוני בלינקן שהגיע לביקור ראשון בישראל בעקבות מבצע "שומר החומות". נתניהו אמר לאורחו בפתח ההצהרה המשותפת, "רציתי להגיד הרבה תודה לנשיא ביידן ולך על תמיכתכם בזכותה של ישראל להגן על עצמה".

"בשנת 2014, במבצע צוק איתן, הנשיא ביידן תמך בנו בכך שדאג למאגר המיירטים של כיפת ברזל. זה קורה עכשיו שוב, המיירטים מגינים על חיי אזרחים", אמר ראש הממשלה ושיגר איום לחמאס: "התגובה שלנו תהיה מאוד חזקה אם חמאס יפר את הפסקת האש".

עוד אמר נתניהו על הפגישה שקיים עם מזכיר המדינה: "דנו על נושאים אזוריים אך אין נושא גדול יותר מאיראן. אני מקווה שארה"ב לא תחזור להסכם הגרעין כי אנו חושבים שהוא סולל את הדרך לאיראן להחזיר ארסנל של נשק גרעיני עם לגיטימציה בינלאומית. הדגשנו שישראל תמיד תשמור על זכותה להגן על עצמה מול ממשל שמחויב להשמדתנו".

"אנו צריכים להגיע לנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב ולהעמיק את הסכמי אברהם. דנו על דרכים לשפר את חייהם של הפלסטינים ושיפור המצב ההומניטרי בעזה, כולל החזרת האזרחים והחיילים שלנו ולהביא לצמיחה כלכלית ביו"ש בתמיכה בינלאומית. לגבי שלום עם הפלסטינים – הנשיא ביידן צדק שלא נגיע לשלום עד שהפלסטינים יכירו בישראל כמדינה יהודית. לא יכולתי לנסח את זה טוב יותר".

לאחר דבריו של ראש הממשלה דיבר מזכיר המדינה האמריקני ואמר: "הנשיא ביידן ביקש שאגיע לכאן בגלל ארבע סיבות – להפגין את המחויבות של ארה"ב לביטחון ישראל, להתחיל לעבוד לעבר יציבות גדולה יותר והפחתת המתחים בגדה ובירושלים, לתמוך בסיוע הומניטרי דחוף ומאמצי שיקום לעזה, ולהמשיך לבנות את היחסים שלנו עם העם הפלסטיני והרשות הפלסטינית".

בלינקן אמר עוד כי "הדיפלומטיה האינטנסיבית מאחורי הקלעים בהובלת הנשיא ביידן שעבד מקרוב עם ראש הממשלה עזרה להביא להפסקת אש. עכשיו אנו מאמינים שצריך לבנות עליה. זה מתחיל עם ההכרה, האובדן משני הצדדים הוא עמוק. מאחורי כל מספר של קורבנות יש בת, בן, אימא, אבא, סבא, חבר טוב. כפי שהתלמוד מלמד – לאבד חיים זה לאבד את העולם כולו, בין אם הם ישראלים או פלסטינים".

"הזכרתי לראש הממשלה שארה"ב תומכת לחלוטין בזכותה של ישראל להגן על עצמה מול התקפות כמו ירי אלפי הרקטות חסר ההבחנה של חמאס לעבר ישראל. עבור ביידן המחויבות הזאת אישית והוא אחד התומכים החזקים של ישראל זה 50 שנה. הוא עבד מקרוב עם כל ראשי הממשלה, החל מגולדה מאיר ועכשיו עם נתניהו".

"כפי שהזכיר ראש הממשלה, היו לנו שיחות מפורטות על צורכי הביטחון של ישראל ומילוי המיירטים של כיפת ברזל. נדון בכל ההיבטים של השותפים שלנו וזה כולל גם להתייעץ מקרוב עם ישראל כפי שעשינו היום על המשא ומתן המתמשך בווינה והאפשרות לחזרה להסכם הגרעין, כשם שדנו בדרכים למנוע את מאמצי איראן לפגוע ביציבות האזור".

בלינקן התייחס גם לנעשה ברצועת עזה ובגדה אמר: "אנו יודעים שכדי למנוע חזרה לאלימות – צריכים לטפל בשורה של נושאים ואתגרים. זה מתחיל בטיפול במצב ההומניטרי הקשה בעזה. ארה"ב תעבוד לגייס סיוע בינלאומי לעזה, נעבוד עם השותפים שלנו להבטיח שחמאס לא ירוויח מהשיקום של עזה. באותו הזמן צריך להרחיב את ההזדמנויות לפלסטינים בעזה ובגדה – כולל חיזוק הסקטור הפרטי וחיזוק השקעות שיעזרו לקדם סביבה יציבה יותר שממנה מרוויחים פלסטינים וישראלים".

"דנו על צעדים נוספים שצריכים להתקבל על ידי מנהיגים משני הצדדים כדי לקבוע מסלול טוב יותר לעתיד משותף. כפי שאמר הנשיא ביידן, אנו מאמינים שישראלים ופלסטינים זכאים לדון בשלום וביטחון וליהנות מדמוקרטיה, הזדמנויות, חירות וזכות ליחס מכובד".

מזכיר המדינה האמריקני התייחס גם להתפרעויות הערבים בתוך ישראל. לדבריו, "דנו על האלימות בין קהילות שפרצה בישראל. איחוי הפצעים מחייב מנהיגות מכל הצדדים, שכנים, מנהיגים קהילתיים ועוד. אנחנו מעריכים את ההצהרה של ראש הממשלה וחברים בממשלה שגינו את ההתקפות, ללא קשר נגד מי הן".

"בארה"ב חווינו בעלייה מזעזעת של התקפות אנטישמיות. כפי שהנשיא ביידן אמר – הן בזויות וחייבות להיפסק. יש הרבה עבודה קשה להחזיר תקווה, כבוד ואמון בין קהילות, אבל ראינו את האלטרנטיבה וזה מחייב אותנו להכפיל את המאמצים לשמר את השלום ולשפר את החיים של ישראלים ופלסטינים".

ראש הממשלה נתניהו הגיב: "תודה לך ולנשיא על ההצהרות שלכם נגד האנטישמיות. לקחתם עמדה אמיצה וברורה ואנו מעריכים את זה. כל אדם הוגן מעריך את זה".

כזכור, בלינקן נחת הבוקר לביקור ראשון בארץ מאז נכנס לתפקידו בתחילת השנה. שר החוץ גבי אשכנזי והשגריר בארה"ב ובאו"ם גלעד ארדן קיבלו את פניו בנתב"ג. בהמשך הוא ייפגש גם עם נשיא המדינה ראובן ריבלין, שר הביטחון גנץ ובכירים נוספים.

לאחר הביקור בישראל יצא בלינקן לביקורים גם ברמאללה, קהיר ועמאן. ברמאללה ייפגש בלינקן עם יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן, ראש הממשלה הפלסטיני מוחמד א-שתייה ובכירים נוספים ברשות. בקהיר יפגוש את נשיא מצרים א-סיסי ואת שר החוץ סאמח שוכרי. בעמאן ייפגש עם מלך ירדן עבדאללה ועם שר החוץ איימן ספדי.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture