Olivier Fitoussi/Flash90

לפיד הרכיב את הגלגלים, הפנסים והדלתות, נותר לו להשיג רק פרט שולי: מנוע

סער מחכה לבנט, בנט מחכה לעבאס ולפיד מחכה לשלושתם. ארבעה ימים בלבד נותרו לו לנסות למשוך אותם. מערבולת הספינים הופכת לסוערת יותר ככל שמתקרבים לרגע האחרון אבל בלי איזו הפתעה דרמטית, אופציית הבחירות החמישיות נותרה הריאלית ביותר / פרשנות

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

ארבעה ימים בלבד נותרו לחלון הזמן של לפיד לנסות ולהקים ממשלה, ארבעה ימים שצפויים להיות מתוחים מאוד, עמוסי ספינים ואולי אף דרמות, אבל כפי שזה נראה כעת אנו לא צפויים להפתעות מיוחדות ורוב הסיכויים שהמנדט של לפיד יסתיים ללא ממשלה, בקול ענות חלושה.

בימים האחרונים לפני תום ימי המנדט שלו, לפיד לא יושב בחיבוק ידיים. את הממשלה שהוא רוצה להקים הוא לא רואה באופק אחרי פניית הפרסה שביצע בנט, גם הוא מודה בקולו שהסיכויים להקמת ממשלה אותה הוא מכנה ממשלת שינוי – נמוכים וכמעט בלתי אפשריים.

ולכן אם אין לו ממשלה, הוא מנסה לפחות לעשות קולות של ממשלה והוא בעצם מתחיל את התהליך מהסוף. בדרך כלל, מי שמחזיק במנדט מנסה קודם לפצח את הזירות הקשות יותר, להגיע להסכמות עם המפלגות המאתגרות יותר, עם אלה שלא בטוח שיבואו אליו ורק אחר כך סוגר את שאר הקצוות עם השותפות הטבעיות, כך גם עשה נתניהו בממשלות הקודמות שהקים.

לפיד ניסה בתחילה לעשות זאת ולכן רקם את הברית המתחדשת עם בנט, אבל אחרי שזה קרס, הוא מנסה ללכת הפוך ולהתחיל מהסוף. הוא סוגר את ההסכמים שלכאורה מובנים מאליהם עם השותפות הטבעיות שלו ובכך הוא עושה בעצם קולות של ממשלה. הוא מציג את ההסכמים עם כחול לבן, מנופף בפינוקים שהעניק לליברמן, לוחץ ידיים למרצ ומצליח אפילו להשביע את רצון חברי מפלגת העבודה.

אחרי שסיים להרכיב את הגלגלים, את הפנסים ואת הדלתות, כל מה שנשאר לו זה רק להשיג מנוע שיתניע את הרכב שהוא מנסה לייצר. באמת פרט שולי. אבל התקווה שלו היא שכשבנט וסער יראו מלאכה כמעט מושלמת, זה ילחץ אותם יותר להיענות לקריאות ולהצטרף וכך להתניע את ממשלת המרכז שמאל בסיוע ימני.

גם ממשלה כזאת לא תחזיק מעמד וכולם יודעים זאת אבל זו הדרך היחידה הנראית לפי שעה לסיים את שלטונו של נתניהו ולשנות את המפה הפוליטית הקשוחה. עכשיו יותר מתמיד בולטים חילוקי הדעות בין מרכיביה של ממשלה כזאת, ביידן כבר מדבר במפורש על יחס חדש שהוא מתכוון לתת לפלשתינים, חמאס וחיזבאללה כבר מתאחדים תחת ציר הרשע ומבהירים שבכל חזית שתיפתח בדרום תבוא העזרה מהצפון רח"ל, ממשלה בה חברים שני צדדים קוטביים כל כך כמו מרצ משמאל ושקד ואורבך מימין, תתקשה להתנהל בזירה המסובכת הזאת והיא תקרוס.

המטרה המוצהרת משני הצדדים אם כן היא ממשלה קצרת מועד שתפקידה להחזיק כמה חודשים עד שייחלש כוחו של נתניהו, עד שהריחוק ממוקדי הכוח והשלטון יגרמו לאיזושהי מרידה בליכוד וכך ניתן יהיה לצאת לבחירות הבאות במצב אחר שיביא סוף סוף להכרעה ולממשלה שתחזיק מעמד.

וכשזה השיקול המרכזי, זה הופך לבנט את המלאכה לקלה יותר. הוא לא הולך לשותפות אמיצה וארוכת טווח עם השמאל אלא מגיע איתם לאיזושהי פשרה שאפשר איכשהו להסביר אותה, עם מצג שווא לפיו הוא בעצם ייתן את הטון הימני בממשלה שתהיה ממשלת אחדות והעיקר שלא יהיו בחירות חמישיות מהן כולם חוששים כל כך.

להישאר על הגלגל

בצד השני גם מבינים זאת וגם שם קיים אינטרס זהה. לפיד ואנשיו בונים על זה שאחרי עידן נתניהו, גם להם יהיה יותר קל להיות חלק מממשלה בלי לחטוף קמפיין על שמאל חלש כמו שנתניהו עושה להם. גם מבחינתם יש אינטרס זהה לזה של בנט ולכן הם עדיין לוחצים עליו לעשות את הצעד למרות הכל, למרות פניית הפרסה שלכאורה ביצע בתחילת המלחמה ולמרות הביקורת הקשה שיש לו מבית.

הטענה המרכזית אותה משמיעים ביש עתיד ואותה הם משדרים ומשגרים לאוזני בנט וסער, היא שממשלה איתם היא הדרך היחידה שלהם להישאר על הגלגל, לשרוד ולקבל אוויר לנשימה מעל הגלים הפוליטיים השוצפים. למעשה, זאת הטענה היחידה הרלוונטית בכל הסבך הזה ויתכן כי זהו השיקול היחיד העומד לנגד עיניו של בנט.

לא קל לזכור שרק לפני שנתיים, שקד ובנט יצאו להרפתקה חדשה בתוך הציונות הדתית ונשארו מתחת לאחוז החסימה. הם היו אמורים להימחק פוליטית לולי העובדה שנתניהו לא הצליח להקים ממשלה, הסבב השני של הבחירות העניק להם החייאה מלאכותית. מאז השתנו עוד כמה דברים בציונות הדתית, סמוטריץ' נהיה הרבה יותר דומיננטי והוא נושף בעורפו של בנט, כשמנגד בליכוד לא נראים סימנים של שבירה או סדקים שיכולים לתת לבנט אפשרות למשוך משם מצביעים.

הדרך הטובה ביותר לבנט להבטיח לעצמו ולשקד הישרדות פוליטית היא כניסה לבלפור למשך כמה חודשים לפחות, אם הוא יתפקד שם יחסית טוב ללא תלונות מיוחדות הוא יגיע לבחירות הבאות ממעמד של ראש ממשלה וזה כבר אירוע אחר לגמרי, שיציל אותו מקריסה נוספת למחוזות אחוז החסימה.

בנט עצמו כמובן שותק, הוא לא ממהר לנפנף בחיבור עם השמאל אבל לפי כל העדויות המגעים שם לא פסקו אפילו לרגע ונציגים משני הצדדים עדיין מנסים להוציא את השידוך הזה לפועל. זאת הדרך היחידה של לפיד להגיע לקואליציה וזאת הדרך היחידה של בנט לשמור על המותג שלו.

המרוויח הצדדי יהיה גדעון סער שגם הוא עלול להימחק פוליטית אבל בניגוד לבנט, אין לו את האופציה של חבירה לימין, הוא חישק את עצמו חזק מידי שלא לעשות זאת והוא כבר לא יכול לרדת מהעץ הגבוה. מנגד הוא לא יכול להיות סמן ימני יחיד בממשלה עם לפיד מה גם שבלי בנט גם אין ממשלה בכל מקרה, כך שהוא יושב למעשה בצד וממתין שבנט יעשה עבורו את העבודה.

מלך ללא עם?

בינתיים בבלפור לא יושבים בשקט, ההצגה המרשימה של לפיד אמנם לא עושה רושם חזק מידי, הוא עדיין לא קרוב לממשלה יציבה אבל די בה כדי לדגדג ולו במעט את שלוות הנפש של צמרת הליכוד.

נתניהו חש שהוא כבר לא שולט בסיטואציה כמו שהיה רגיל עד היום, ממשלה עדיין אין לו למרות שבימינה עשו כביכול פנית פרסה מממשלת שמאל, הדרך היחידה שנראית כרגע להקים ממשלת ימין היא לתת למישהו אחר להיות ראש ממשלה ראשון ברוטציה ואת זה הוא לא רוצה לעשות.

האפשרות הבאה שעמדה לרשותו של נתניהו ואותה הוא ניסה לקדם היא הליכה לבחירות בזק ישירות רק על ראשות הממשלה. כדי לעשות כך יש צורך להעביר בכנסת בשלוש קריאות תיקון לחוק יסוד וזה דורש רוב של 61 חברי כנסת ולא רוב רגיל.

בליכוד ניסו לרתום את בנט לרעיון ולהבטיח לו תפקידים בכירים בממשלה הבאה אם יתמוך ביוזמה אבל לא נראה שמישהו בצד השני יסכים לכך מתוך חשש שזה יעניק לנתניהו ממשלה יציבה ולכן לא נראה כרגע שיהיה לזה את הרוב הדרוש.

אבל מעבר לכך, יש כאן תובנה עמוקה יותר המתבהרת לאור העובדה שנתניהו נטש את רעיון הבחירה הישירה, הוא לא מדבר עליו ונראה שהוא לא מתכוון להשתמש בו. עושה רושם שנתניהו עצמו קצת התחרט והחליט שהוא לא רוצה להעמיד את עצמו לבחירה ישירה של הציבור שיידרש להצהיר אם הוא תומך רק בו בלבד או לא.

וזו פסיכולוגיה מרתקת. כי מצד אחד, בשנים האחרונות כבר אין כל כך מפלגת הליכוד וההערצה נסובה בעיקר סביב דמותו של המנהיג, הרבה מאוד ימנים מצביעים ביבי ולא מצביעים הליכוד, מפלגת הליכוד שאחרי נתניהו כבר לא תזכה לתמיכה גדולה כל כך בהיעדר המנהיג הכריזמטי.

ומצד שני, נתניהו חושש. הוא מכיר היטב את הנפשות הפועלות בליכוד, הוא אדם פיקח מאוד והוא שומע ויודע היטב איזו ביקורת יש עליו בתוך המפלגה עצמה ובשאר מחוזות הימין. רגשות הפרנויה שלא לא יתנו לו לזקק ולחדד את המציאות הזאת ולהעמיד רק את עצמו לבחירת הציבור. הוא יעדיף בחירות חמישיות על מלא משום שרק ככה הוא מקבל את תמיכת כל חברי הליכוד וכל הימין שיתגייס להצלחתו.

בדיוק כמו השאלה הידועה, מדוע כשאדם נזקק לניתוח חשוב הוא מברר היטב על המנתח הטוב ביותר ואילו כשהוא עולה למטוס הוא לא טורח לברר אפילו מי הטייס, משום שרופא מסיים את הניתוח והולך לדרכו ולא משנה מה התוצאה, ואילו טייס יודע שכשהמטוס נופל, גם הוא עצמו נופל יחד עם הנוסעים.

כשנתניהו יוצא לבחירות ממעמדו כראש הליכוד, יודעים כל חברי הליכוד שהצלחתו של נתניהו היא הדרך היחידה שלהם להיות גם כן בשלטון ולכן עובדים גם בשבילו. אבל אם יהיו בחירות ישירות, מקומם של חברי הליכוד די מובטח, גם אם הוא לא יהיה ראש ממשלה אפשר עדיין להגיע להבנות והסכמות עם המועמד הנגדי שייבחר, הרי בכל המפלגות כמעט למעט הערבים ומרצ, לא שוללים שיתוף פעולה עם הליכוד בלי נתניהו.

כך שבעומק ליבו נתניהו לא רוצה את הבחירה הישירה והוא יוריד אותה מהפרק גם אם יסתמן לו רוב של 61 לעשות כך. הוא לא ייקח את הסיכון הזה, זה מעבר לכוחות הנפש שלו.

השנאה ההיסטורית תנצח

האפשרות היחידה שנותרה אם כן על הפרק היא חזרה של בנט לזרועות השמאל, מתוך ההבנה האמורה שזו הדרך היחידה שלו לשרוד ולהישאר רלוונטי בבחירות הבאות. בבלפור מזהים זאת ומבינים שלזה בדיוק צריכים לתת תגובה.

כך נולד בימים האחרונים הספין החדש- ישן של שריון לחברי ימינה ברשימת הליכוד. מזכירות מפלגת הליכוד כבר אישרה לפני כמה שבועות מתן סמכות לנתניהו לקבוע שריונים ברשימת המפלגה לכנסת הבאה עבור מי שיבחר ובימים האחרונים המהלך צבר תאוצה. הספינים ידעו לספר על יוזמה לפיה לפחות שבעה מחברי ימינה ישוריינו ברשימת הליכוד בארבעים המקומות הראשונים.

הבה ונצא מנקודת הנחה שזה נכון ושזה באמת יקרה. קודם כל חברי הליכוד לא יאפשרו זאת והם ידרשו פריימריז חדשים, שבע הצנחות מבחוץ ידחקו רבים מהם למקומות לא רלוונטיים. דבר שני, גם נתניהו עצמו יעדיף לעשות הכל כדי לא לראות את בנט ושקד אצלו במפלגה, השנאה העצומה ביניהם מימים ימימה הוכחה כחזקה כל כך עד שמהלכים רבים שהיו יכולים לעזור להקמת ממשלת ימין יציבה לא נעשו רק בגלל האיבה האישית. אז מה הסיכוי שפתאום נתניהו יקבל אותם ברוחב לב לתוך המפלגה עצמה?

אבל מעל לכל, בתוך עומק הספין לא כולם שמים לב שנתניהו אומר פה בעצם: אני הולך לבחירות, כי שריון כזה יתבצע רק במערכת הבחירות הבאה, מדובר כאן על ריצה משותפת בבחירות החמישיות ולא על מהלך רלוונטי להקמת ממשלה כבר עכשיו. אז מה בוער לנתניהו לעשות זאת?

ככל הנראה, זה לא באמת הולך לקרות ונתניהו לא באמת יכניס אותם למפלגתו. מה שהוא עושה כרגע זה מהלך נוסף זהה לכל המהלכים שעשה עד היום: לפרק. לפרק כל ניסיון של הגוש הנגדי להקים ממשלה.

נתניהו צריך לענות כאן על הצורך האמור, לתת לבנט תשובה לטענה שחבירה לשמאל היא האופציה היחידה שלו לשרוד. לכן נתניהו בא ואמר לבנט: תקשיב, זו לא האופציה היחידה שלך, יש לך נתיב מילוט כאן בשורות הליכוד, אז קודם כל אל תשתכנע.

אם בנט אכן יקנה את הספין ויבנה על שריון בליכוד, הוא לא יחתום על ממשלה עם לפיד, המנדט של לפיד יסתיים ואחריו גם ימי המנדט של הכנסת ואז ישראל תצא לבחירות. בשלב הזה כבר יהיו אלפי תירוצים ואפשרויות איך לא לקיים את הבטחת השריונים: ההתנגדות בתוך הליכוד, הדרישה לפריימריז, ההזדמנויות החדשות שנוצרו, ומה לא…

ספין השריונים שאנו שומעים עליו כעת הוא מהלך שנועד לחבק את בנט ולגרום לו שלא לחתום עם לפיד, זה הכל. הוא התשובה היחידה לפיתוי המוצע לבנט משמאל. כשלנתניהו אין אפשרות להקים ממשלה הוא קודם כל דואג שלא תקום ממשלה אחרת, זה מה שנשאר לו לעשות.

מתנה עם בונוס שמן בצידה

יועציו של לפיד גם הם לא טיפשים והם כבר הכינו בתגובה את הספין הבא. בשבוע האחרון הגיש ח"כ עיסאווי פריג' ממרצ הצעת חוק לפיזור הכנסת ואמר כי המהלך מתואם עם לפיד. המטרה בחוק הזה היא למנוע כל אפשרות מנתניהו להקים ממשלה בימים שהמנדט יהיה בידי הכנסת. ביש עתיד אומרים כי אם יגיע הרגע האחרון ולא תוקם ממשלה, הם יקדמו במהלך זריז את פיזור הכנסת, יוציאו את ישראל לבחירות וימנעו מנתניהו לגייס מהלך של הרגע האחרון כשהמנדט חוזר לח"כים.

אבל גם המהלך הזה הוא ספין לא מעשי. קודם כל, כל לא בטוח שיהיה רוב בעד פיזור, גם לא בסיעות השמאל מרכז. אבל מעבר לזה מדובר במתנה הכי טובה שלפיד יכול לתת אי פעם לנתניהו. נתניהו הרי רוצה בחירות חמישיות כתכנית עבודה ולא כברירת מחדל. אם החוק של לפיד יפזר את הכנסת, נתניהו יהיה המרוויח הראשון ובנוסף הוא יקבל גם בונוס שמן: הוא יוכל לצאת בקמפיין אגרסיבי נגד לפיד ולהאשים אותו בכך שישראל יוצאת לבחירות חמישיות.

ללפיד אין שום אינטרס להשתמש בחוק הזה והוא רק יינזק ממנו, נתניהו רוצה בחירות ולפיד לא יגיש לו אותן על מגש של כסף ועוד עם קמפיין התאבדות מוכן קומפלט. כך שמדובר אם כן רק בספין שנועד להלחיץ את בנט ולזרז אותו לחבור לגוש המרכז שמאל.

בימינה עדיין לא פסלו את האפשרות והם עדיין מגששים. ישנה סבירות גבוהה מאוד שבנט אכן ישתכנע בסוף וילך לשותפות עם לפיד. אבל זה יקרה רק אחרי שלפיד יציג לו ממשלה סגורה ומושלמת מכל הכיוונים כולל הסכמים חתומים עם סער ועבאס.

סער יבוא בכל מחיר שיינתן לו ובלבד שבנט יבוא גם. מנגד, מנסור עבאס נחשב כרגע לחוליה הבעייתית. האינתיפאדה בה החלו ערביי ישראל דחקה גם את עבאס לפינה, היא הוכיחה שערביי ישראל הם קודם כל פלשתינים עוד לפני שהם' אזרחים שרק רוצים ייצוג בכנסת ותנאי חיים טובים'. עבאס כבר לא יכול להיות חלק מממשלה ציונית רק בשם אידאל ה'דאגה למגזר', זה כבר לא כל כך לגיטימי.

לעבאס יש כפר לחזור אליו ביום שאחרי והוא לא רוצה לחטוף אלימות נגדו ונגד משפחתו. וגם אם הוא עצמו יתעקש, הוא עדיין צריך לשכנע עוד ארבעה חברים ממפלגתו שנמצאים באותו מצב בדיוק וגם להם יש בית בכפר שהם מאוד רוצים לחזור אליו. אם לפיד חפץ בממשלה הוא צריך להשקיע את המאמצים שם ולאו דווקא אצל בנט, אבל הסיכויים לכך נמוכים והמחיר שלפיד יידרש לשלם צריך להיות גבוה דיו כדי להיות שווה לעבאס לקחת את הסיכון. וכל זמן שאין הסכם חתום עם עבאס, גם בנט לא יטנף את ידיו ולא יבוא.

הסיטואציה בארבעת ימי המנדט האחרונים של לפיד, היא שבנט אכן מוכן לחבור אליו ולקפוץ על הגלגל, אבל עדיין יהיה קשה מאוד להקים ממשלה. אי אפשר אמנם לשלול אפשרות כזאת, בפוליטיקה לעולם אין לומר לעולם לא, אבל מבחינת ההסתברות, אין הרבה סיכוי שממשלת שמאל אכן תקום, ממשלת ימין בוודאי לא תקום כל זמן שאין מישהו שחוזר בו ויורד מעמדותיו, כך שאופציית הבחירות החמישיות היתה ועודנה האופציה הריאלית ביותר לצערנו.

הטור פורסם במוסף 'יתד השבוע' מבית יתד נאמן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
5 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

מסכים עם הכל חוץ מהמילה האחרונה.

ברור שלצערנו ,עלינו זה אולי לא משפיע
אבל יש אנשים שזה שאין תקציב תוקע אותם מאוד….

טור נפלא, אך כמובן שאני ורבים כמוני בציבור החרדי מעדיפים בחירות ע"פ ממשלת השמד של בנט ולפיד כשליברמן שר אוצר.

לפיד יקים ממשלה, אבל היא לא תאריך ימים, וכעת יעשו לעצמם חשבון כל החרדים ואנשי הימין שלא הצביעו שבגללת קמה ממשלה שבנויה על שנאה, הדרה והסתה. ממשלה שמעדיפה ערבים על פני חרדים, ערבים שצעקו לפני כמה ימים בדם ואש נפדה את פלסטין, ערבים שתומכים בטרור, להם יתנו פי שלשים מאשר לחרדים, אבל זה לא יקרא סחיטה, רק החרדים שקבלו פירורים נחשבו לסחטנים, זה התחלת הסוף של המדינה

כל מי שבחר סמוטריץ מתוך דאגה לבן גביר
וכל מי שבחר להישאר בבית בנקיונות של פסח ולא יצא לקלפי שיאכל את הכובע

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture