צילום: רע"מ

השעות הדרמטיות בצל המו"מ הארוך עד להכרזת לפיד • דקה אחרי דקה

במשך שעות ארוכות ישבו צוותי המשא ומתן בכפר המכבייה. בתחילה היה נראה כי ישנם מוקשים מצד עבאס ושקד אך בסופו של יום רגע לפני פקיעת המנדט לפיד הודיע כי עלה בידו להקים ממשלה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

23:26 – לאחר עבודה מאומצת לטובת אזרחי ישראל כולם ולאחר משבר פוליטי של שנתיים, יו"ר יש עתיד, יאיר לפיד, הודיע לנשיא המדינה, ראובן (רובי) ריבלין שעלה בידו והוא סיים בהצלחה את מלאכת הרכבת הממשלה. להלן ההודעה שנמסרה לפני זמן קצר ללשכת כבוד נשיא המדינה: "בהתאם לסעיף 13(ב) לחוק יסוד: הממשלה הריני מתכבד להודיעך, כי עלה בידי להרכיב ממשלה. הממשלה שתיכון תהיה ממשלת חילופים, בהתאם לסעיף 13א לחוק יסוד: הממשלה. בראשה אעמוד יחד עם ח"כ נפתלי בנט שיכהן ראשון בתפקיד ראש הממשלה".

"אני מתחייב בפניך אדוני הנשיא, כי הממשלה הזו תעבוד בשירותם של כלל אזרחי ישראל, אלה שהצביעו עבורה ואלו שלא. תכבד גם את מתנגדיה, תעשה ככל שביכולתה לאחד ולחבר בין כל חלקי החברה הישראלית". אמר לפיד לנשיא המדינה. ואלו הסיעות אשר ירכיבו את הקואליציה: יש עתיד, ימינה, כחול לבן, תקווה חדשה, העבודה, ישראל ביתנו, מרצ ורע"מ.

לידיעתכם, המכתב הועבר באמצעות הדואר האלקטרוני, זמן קצר לאחר מכן שוחחו הנשיא ויו"ר יש עתיד, יאיר לפיד. לפיד הודה לנשיא ועדכן אותו בהתפתחויות אשר אפשרו את הקמת הממשלה. בנוסף אמר שבכוונתו להביא את הממשלה לאישור הכנסת בהקדם האפשרי בשבוע הקרוב.

23:30 – גם ימינה חתמה ללפיד על מסמך "עלה בידי".

23:03 – דיווח: בנט ואורבך צפויים להיפגש מחר. זה משמעותי כי במקרה כזה אורבך ימתין ולא יסכל את ההודעה של לפיד שעלה בידו. בנט ינסה לשכנע אותו לפרוש ולא להתנגד כפי שהתחייב בפני בנט.

23:00 – דיווח: ימינה עוד לא חתמה רשמית. מחכים שיפתר משבר הועדה למינוי שופטים.

22:55 – סוכם הסכם קואליציוני בין תקווה חדשה לבין יש עתיד וימינה. במסגרת ההסכם סוכם על שורה של רפורמות והישגים כלכליים-חברתיים. בין היתר סיכמו הצדדים על: פיצול תפקיד היועמ"ש. רפורמה בזכויות אזרח בחקירה ומשפט. העברת האחריות על המעונות והחינוך על הגיל הרך למשרד החינוך ויצירת רצף פדגוגי. הקמה אוניברסיטה בגליל. אישור לשיווק 300,000 יחידות דיור כולל כמות משמעותית של דירות עם מחירי בר-השגה. הקמת מערך פיקוח לשמירה על שטחי C. רפורמת קנאביס, הכוללת: חוק אי הפללה של צרכני קנאביס, הסדרה מלאה של שוק הקנאביס כולל הקנאביס הרפואי, קידום קמפיין להעלאת מודעות לסכנות שבשימוש וטיפול בהתמכרויות. חיזוק והרחבת אתרי מורשת.

22:32 – עבאס: הסכמנו על סוגיות בוערות לחברה הערבית. יש בהסכם דברים רבים לטובת החברה, בייחוד אזור הנגב. עוד אמר עבאס: ההחלטה היתה קשה, נפעל בנחישות להצלחת הממשלה. יו"ר רע"מ הוסיף, חתמתי לאחר שראיתי שיתר השותפות חותמות גם.

22:26 – הרב דרוקמן הערב: "אני אמרתי לו (לניר אורבך) שלא יסכים להצביע בממשלה הזאת ויצביע נגד, שלא יתפטר מהכנסת, לא יודע מה הוא מקבל או לא מקבל. לא שוחחנו על כך".

22:23 – דיווחים: בסביבת מיכאלי מכחישים שכבר הושגה פשרה.

22:22 – יו"ר רע"ם מנסור עבאס ויו"ר יש עתיד יאיר לפיד חתמו על הסכם קואליציוני להקמת ממשלת האחדות.

22:20 – דיווח על פשרה בוועדה למינוי שופטים: איילת שקד ראשונה, מיכאלי תקבל סגן שר .

22:19 – יו"ר רע"ם מנסור עבאס חתם על מסמך המאפשר ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא "עלה בידי" אחרי שהגיעו לסיכומים במו"מ.

22:11 – דיווח: לאחר ששהו בכנסת במשך שעות ארוכות, חברי הכנסת אורבך ושקד יוצאים לכפר המכביה

22:06 – גורם בגוש השינוי עכשיו בכפר המכבייה: ״האווירה אופטימית. קשה לראות מה יכול להפיל עכשיו את האירוע הזה״.

21:56 – יו"ר סיעת הליכוד ח"כ מיקי זוהר: "‏אני רוצה להאמין בניר אורבך ועידית סילמן, הם עוד יכולים להציל את המצב. נותרה בי תקווה וציפייה קלושה שהם יילכו עם האמת שלהם כמו שיקלי. זו שעת המבחן שלהם שתירשם בדפי ההיסטוריה של עם ישראל לנצח נצחים".

21:46 – ‏גורם המעורב במו״מ: ״בקצב הזה, אם זה יימשך כך וכל אחד ימשיך להערים קשיים, אנחנו דוהרים לבחירות״.

21:29 – הפרשן עמית סגל מפרסם כי דרמה בשעות האחרונות במליאת הכנסת: חבר הכנסת ניר אורבך שוקל להתנגד לממשלה המסתמנת. בחדרו נמצא אלון דוידי שהיה מספר 3 בימינה והתפטר מהכנסת. הוא לוחץ עליו להודיע עוד הערב שאין לצרף את אצבעו, ובכך להוריד את מספר התומכים בממשלה המיועדת לשישים בלבד, בלי הרוב בכנסת. בנט ושקד מודעים לאירוע. שקד בכנסת מנסה לשכנע את אורבך שלא לפרסם את דבר התנגדותו.

21:24 – ‏ח״כ מיכאלי מבקשת לכנס בשעה 22:30 את ראשי מפלגות גוש השינוי לדון בשאלה על הרכב הוועדה למינוי שופטים.

21:20 – גורמים בימינה: "מיכאלי טיפסה על עץ גבוה מידי ולא מבינה שהצעת הפשרה שהוצעה לה הייתה גם ככה צעד אחד יותר מידי לקראתה. אם היא תמשיך להתחכם ולהתבצר בעמדתה – לא תהיה ממשלה".

21:15 – גורם בקואליציה המסתמנת: עבאס דורש הישגים מוגזמים. לא יהיה. אם לא ייקח את ההצעה עכשיו, נלך לבחירות והוא יימחק.

21:00 – החלה הפגישה המשולשת בין מנסור עבאס, יאיר לפיד ונפתלי בנט. הפגישה נערכת בכפר המכבייה, סמוך לשאר צוותי המשא ומתן.

20:57 – עבאס: עדיין אין החלטה, יש לנו עוד כמה דברים לסגור. נקבל החלטה בהמשך אם לחתום.

20:50 – גורם בכיר בעבודה תקף את ימינה ואמר כי, "מרב מיכאלי חתמה על הטופס ״עלה בידי״ של לפיד כבר בצהריים בעוד שבימינה מתמהמהים ולא חותמים. איילת שקד היא זאת שמובילה את ישראל לבחירות 5 ומיותרות". דבריו מגיעים לאחר סירובה של שקד להצעת הרוטציה של מרב מיכאלי בוועדה למינוי שופטים.

20:21 – בכירים בגוש השינוי: מתקדמים להסכמה של כלל הסיעות – כולל של מנסור עבאס – לאפשר ללפיד לומר "עלה בידי", ולהמשיך את המשא ומתן בתקופה שנותרה עד ההשבעה.

19:35 – בנט יצא כעת מהכנסת לכפר המכביה בניסיון לפתור את המחלוקות.

19:00 – פעילי ליכוד הגיעו כעת להפגנה בסמוך לחדרי צוותי המשא ומתן בכפר המכבייה. המפגינים קוראים לחברי ימינה שלא להקים ממשלת שמאל.

מספר שעות בודדות נותרו ליו"ר יש עתיד יאיר לפיד להודיע לנשיא המדינה ראובן ריבלין כי עלה בידו להקים ממשלה. באם לפיד לא יעשה זאת עד הערב (רביעי) בחצות המנדט יפקע והמנדט יחזור לנשיא המדינה והוא יחליט האם להעניק אותו למישהו אחר או להחזיר אותה לכנסת.

בינתיים, נמשכים המגעים בין מפלגות השינוי להקמת ממשלה. עד כה חל עיכוב בהתקדמות בשל דרישותיהם של יו"ר רע"מ מנסור עבאס, איילת שקד וגדעון סער. במפלגת ימינה הציעו רוטציה על הוועדה למינוי שופטים כאשר שקד תהיה ראשונה ולאחריה תכהן מירב מיכאלי.

על פי הודעת מפלגת ימינה, הצעת הפשרה בנושא הוועדה לבחירת שופטים: בחצי הראשון של הקדנציה, כאשר בנט יכהן כראש ממשלה, איילת שקד תשמש נציגת הממשלה בוועדה, וחבר הכנסת של הקואליציה יכהן מטעם מפלגת העבודה. בחצי השני של הקדנציה, כאשר לפיד יכהן כראש ממשלה, מרב מיכאלי תחליף את שקד כנציגת הממשלה, וח״כ ממפלגת תקווה חדשה יכהן כנציג הקואליציה. שקד השיבה בחיוב לפשרה. ההצעה תואמה עם שר המשפטים המיועד, גדעון סער, ומקובלת עליו.

מיכאלי סירבה להצעה והשיבה בהצעה משלה. בהודעתה נכתב, "בשעה רגישה זו החלטתי להסכים לקיים רוטציה על מחצית הכהונה בוועדה למינוי שופטים באופן שישקף איזון בין הגושים. במחצית שבה ראש הממשלה הוא נפתלי בנט, אכהן בועדה בתפקיד השרה. במחצית שבה יאיר לפיד יהיה ראש הממשלה תכהן איילת שקד כשרה. החכים יכהנו בהתאמה".

עוד אמרה מרב מיכאלי, "הצעתי באה לאחר שוויתרתי לגדעון סער מהאגף הימני על תפקיד שר המשפטים, ולאחר שוויתרתי לאיילת שקד על תפקיד שר הפנים. מקווה שחברי גוש הימין יפסיקו לשחק על כסאות ויקימו ממשלה". יצוין כי שקד מסרבת למהלך של מיכאלי ועל כך המו"מ עדיין תקוע בין המפלגות.

גורם בכיר בעבודה תקף את ימינה ואמר כי, "מרב מיכאלי חתמה על הטופס ״עלה בידי״ של לפיד כבר בצהריים בעוד שבימינה מתמהמהים ולא חותמים. איילת שקד היא זאת שמובילה את ישראל לבחירות 5 ומיותרות".

יצוין כי, בשעות האחרונות יצא מנסור עבאס להתייעצות ובדקות האחרונות הוא שב חזרה לכפר המכבייה בכדי להמשיך ולקדם את המשא ומתן בין מפלגות השינוי. על פי המסתמן כבר בשעות הקרובות גם עבאס יחתום ללפיד על ההודעה לנשיא וכל שנותר הוא להמתין לחתימת בנט. ברקע דבריו נפגשים כעת עבאס, בנט ולפיד בכדי להגיע להסכמות.

יו"ר רע"מ מנסור עבאס אמר לעיתונאים שהמתינו לו מחוץ לחדרי המשא ומתן כי, "היו הסכמות על חלק מהדברים. נשאר לנו לסגור עוד כמה דברים. בסיום הפגישה (עם לפיד ובנט) נחליט אם לחתום ללפיד".

בנוסף, על פי דיווחים שונים, הצעת פשרה דרמטית הועלתה ביממה האחרונה במסגרת המגעים להרכבת ממשלה, בניסיון לעודד את ח"כ איילת שקד לתמוך בהקמתה. ההצעה כוללת עסקה משולשת לחילופי תפקידים בצמרת מפלגות הימין בתקופת הרוטציה השניה של הממשלה.

לפי ההצעה שדווחה ב'וואלה', יו"ר יש עתיד יאיר לפיד יהפוך לראש הממשלה בעוד שנתיים ורבע. לפי גורמים המעורים במו"מ, ההצעה כללה סבב תפקידים בין שקד, יו"ר תקווה חדשה גדעון סער ויו"ר ימינה נפתלי בנט כאשר שקד תמונה לשרת המשפטים בתקופת הרוטציה השניה, ותחליף את סער, שיקבל את תיק החוץ במקום לפיד, בעוד בנט ייכנס למשרד הפנים במקום שקד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ויתקיים בהם הפסוק 'עוצו עצה… ולא יקום…'

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture