Olivier Fitoussi/Flash90

חוק נורבגי מורחב ותקציבי ענק למגזר הערבי: מה סיכמו ראשי גוש השינוי?

קווי היסוד שנחשפים הערב מעלים תהיות רבות, בין השאר בעקבות חוק הנורבגי המורחב עליו הסכים לפיד כאשר בעבר הוא תקף את החוק ואמר כי הוא "חוק הג'ובים". מההסכמים עולה כי לא תהיה חוק הגבלת כהונת רה"מ אלא רק חוק צינון, וגם, מה קיבל מנסור עבאס?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

במערכת הפוליטית נראה כי ממשלת בנט-לפיד היא עובדה מוגמרת, בעוד ימים ספורים ובהתאם להחלטת יו"ר הכנסת יריב לוין הממשלה החדשה תעלה להצבעה במליאת הכנסת. אך הערב (שני) לראשונה מאז חתימת ההסכמים בין ראשי מפלגות ראש השינוי נחשפים מסמכי קווי היסוד של הממשלה החדשה, כאשר בין היתר עולה כי הם הגיעו להסכמים משמעותיים עם יו"ר רע"מ מנסור עבאס.

על פי ההסכם שנחשף הערב עולה כי, תוארך הקפאת האכיפה על בנייה לא-חוקית עד 2024 דבר שיועיל מאוד למגזר הערבי והבדואי בנגב שבנה בתים לא חוקיים. עוד עולה מההסכמים כי, ראש הממשלה המיועד נפתלי בנט ורה"מ החליפי המיועד יאיר לפיד יפנו ליועץ המשפטי לממשלה במטרה לבטל את קנסות העבר על בנייה בלתי חוקית.

בנוסף, ח"כ מנסור עבאס יקבל תפקיד סגן שר במשרד ראש הממשלה וכן חצי מיליארד שקלים לפרויקטים עבור המגזר הערבי לפי שיקולו. מההסכמים נראה כי בניגוד להבטחות מפלגת ימינה, מנסור עבאס יקבל שליטה של ממש ותקציבי ענק למען המגזר הערבי, ואף יוכל לבטל את הקנסות שקיבלו המגזר על בנייה לא חוקית, דבר אשר עורר את זעמם של מפלגות הימין.

מההסכמים עולה עוד כי המפלגות לא יעבירו חוק הגבלת כהונת ראש ממשלה, אלא אך חוק צינון. לפי ההסכם יקודם חוק שמוציא לצינון כפוי של 4 שנים מי שכיהן בתפקיד ראש הממשלה שמונה שנים. על פי החוק בנימין נתניהו לא יוכל להתמודד על תפקיד ראש הממשלה בבחירות הקרובות.

חוק נוסף עליו סוכם בקווי היסוד הוא, אפשרות לפצל סיעה בתנאים נוחים בהרבה, 4 ח״כים במקום עשרה. משמעות החוק היא: במקום שהליכוד ינסה לגייס עריקים ממנה, הוא יתגונן כדי למנוע עריקים ממנו. המספר לא נבחר במקרה – 4 עריקי הליכוד נועדו להיות מחסן חלפים לרע״מ אם זו תפרוש.

עוד עולה מקווי היסוד כי החוק הנורבגי יתוקן. דהיינו בסיעה המונה 6 ח"כים יוכלו להתפטר 3 מהם, בסיעה המונה 7-9 ח"כים יוכלו להתפטר 4 מהם ובסיעה המונה 9 ח"כים ומעלה יוכלו להתפטר 5 מהם. החוק יחול על שרים וסגני שרים. עוד סוכם כי, לבנט ולפיד תהיה זכות וטו על כל נושא בממשלה ובוועדות השרים וכל נושא שיעלה בהן יהיה בהסכמה מלאה. כמו כן, לכל ראש ממשלה תהא אחריות מיניסטריאלית לשרי הגוש שלו.

יצוין כי בניגוד להסכמי הממשלה העתידית בעבר אמר לפיד: "באישון לילה, כמו גנבים, העבירה הקואליציה את חוק הג'ובים הנורבגי. 110 מיליון שקל לכיסאות ומקורבים ועוד איזה אאודי 8 לחליפי. ממשלת נתניהו החמישית שוברת את כל שיאי הניתוק והאטימות", אך כעת הוא לא רק מאשר את חוג הנורבגי אלא אף מגדיל ומרחיב אותו באופן משמעותי.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture