Yonatan Sindel/Flash90

ביקורת מקצועית על תוכנית ליברמן: "תוריד לטמיון עבודה של שנים"

לצד הביקורות החריפות במערכת הפוליטית, גורמי המקצוע מזהירים כי התוכנית הזדונית נידונה לכישלון מראש • גורמי המקצוע מסבירים את מה שכל ילד חרדי מבין - במקום לתמרץ חרדים להיכנס לשוק העבודה, ביטול סבסוד המעונות יכול לייצר תוצאה הפוכה לחלוטין

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שר האוצר אביגדור ליברמן, הכריז אתמול על ביטול סבסוד מעונות היום לילדי האברכים. כל אדם בישראל בעל הבנה בסיסית בהליכות חייו של הציבור החרדי יודע צעד זה לא יקדם את המטרה המוצהרת – להוציא את לומדי התורה מהיכלי הישיבות. מה שבעבר היה ברור רק לציבור החרדי שהערך העליון שלו זה לימוד התורה, נראה לפי הביקורת הנמתחת על התוכנית כדעה הרווחת בקרב המומחים לכלכלה.

לצד הביקורות החריפות שהגיעו לא רק מהמפלגות החרדיות באופוזיציה, אלא גם משותפיו של שר האוצר בממשלה, במפלגות העבודה ומרצ. גורמי המקצוע מזהירים כי התוכנית הזדונית נידונה לכישלון מראש.

ד"ר ארז כהן, חוקר ומרצה למדיניות ציבורית באוניברסיטת אריאל הסביר היום בשיחה עם 'חדשות 12' כי "החלטות כאלה לא יגרמו לחרדים לצאת לעבוד, כדי להיות זכאים לסבסוד של מעונות היום". לדבריו, ההחלטה אף עלולה להביא לתוצאה ההפוכה: "אולי זה יגרום לחלק מהנשים, שעבדו עד עכשיו, להישאר בבית כדי לשמור על הילדים, אם לא יוכלו לממן את מעונות היום".

ד"ר כהן הסביר את מה שכל ילד חרדי מבין והעריך כי החברה תמצא פיתרונות בתוך הקהילה: "ייתכן למשל שמספר אימהות יחלקו ביניהן את השמירה על הילדים, ובכל פעם אישה אחת תשמור על כמה ילדים. אבל זה לא ישיג את המטרה של עידוד הגברים החרדים לצאת לעבוד. זה לא יקרה כיוון שהמניע שלהם ללמוד תורה הרבה יותר גדול מהנושא הכלכלי".

עוד הוא אמר: "יש היבט של צדק מבחינת ליברמן, שאם אתה רוצה לקבל סבסוד ועזרה ממדינה, אז תתרום למדינה. תלך לעבוד, תתרום לתפוקה, תשלם מיסים. יש כאן עניין עקרוני, רציונאלי וכלכלי. אבל מצד שני, זה מתנגש עם ערכים אידיאולוגיים, תורניים ודתיים, והתוכנית לא תעמוד בפניהם לדעתי".

מוטי פלדשטיין מנכ"ל קרן קמ"ח המקדמת תעסוקה חרדית הביע חשש שהתוכנית תוריד לטמיון עבודה של שנים: "צר לנו ששר האוצר בוחר לחבל חבלה אמיתית במאמצי שילוב חרדים בתעסוקה להם אנו שותפים בשנים האחרונות" אמר. לדבריו, "נשים חרדיות עובדות שבעליהן לומדים בכולל, המרוויחות שכר לא גבוה ומשלמות בהתאם במעונות, ייאלצו מעתה להישאר בבית כי לא ישתלם להן לצאת לעבודה ולהוציא חצי משכורת על מעונות. כל המאמץ הממשלתי הגדול שהביא להישג חסר תקדים של קרוב ל-80% מהנשים החרדיות – עובדות, עלול לרדת לטמיון".

עו"ד אברימי יוסטמן, סמנכ"ל קרן קמח הוסיף: "מי שמכיר את הסוציולוגיה של החברה החרדית, מבין שכשמישהו כמו אביגדור ליברמן מגיע מבחוץ ומביא את הפעילות הכלכלית שלו על בסיס שנאה ופוליטיקה – זה גורם את ההיפך הגמור".

יוסטמן צופה כי "האברכים יישארו בכולל ולא ייצאו לשוק העבודה. ובאשר לנשים, הן ייאלצו לחזור הביתה. אנחנו צופים שאחוז הנשים החרדיות העובדות ילך ויפחת. כל ההישג הגדול שהשגנו בעשור האחרון עלול לרדת לטמיון".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture