Yonatan Sindel/Flash90

חוק האזרחות פער סדק, גזירת המעונות כבר פתחה את הפרצה לרווחה / פרשנות

בנט, שקד וסער הוכיחו כי הם לא מסוגלים לשמור על היהדות ועל האג'נדה הימנית בממשלה כפי שהבטיחו • קריסת חוק האזרחות וגזירת המעונות הוכיחו כי או שהם לא מסוגלים לעמוד במילתם, או שהם פשוט לא רוצים / יוסף טיקוצ'ינסקי

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בהיסטוריה של ימי הכנסת, לא זכורות פעמים רבות כל כך בהן הקואליציה הפסידה בהצבעה ולא הצליחה להעביר חוק שמאוד רצתה בו. קרה אמנם לא פעם שהממשלה החליטה לא להעלות להצבעה חוק שלא הסתמן לו רוב, אבל גם מקרים כאלה לא התרחשו בכל יום.

ותיקי הכנסת יכולים לספור על כף יד אחת מקרים בהם נערכה הצבעה והסתיימה בהפסד של הקואליציה. אחד המקרים הבולטים היה לפני ארבע שנים כשחוק של אילן גילאון ממרצ להעלאת קצבאות הנכים עבר בקריאה ראשונה. ההתרגשות מהמאורע הנדיר היתה רבה כל כך, עד שגילאון עצמו פרץ בבכי ודמעותיו צולמו ושודרו בצילומי תקריב בכל כלי התקשורת.

בתוך הסבך המורכב בו מתנהל המצב הפוליטי הנוכחי, היה קצת קשה לשים לב עד כמה משמעותית הדרמה שהתרחשה השבוע במליאה. חוק מרכזי ובעל משמעות רבה כל כך כמו חוק האזרחות, לא הצליח לעבור למרות שהוא הפך להצבעת אי אמון בממשלה ויממה אחר כך משכה הקואליציה ברגע האחרון את חוק ועדת גיוס בנות משום שגילתה ברגע האחרון שאין לו רוב.

בשום ממשלה קודמת לא יכול היה לקרות דבר כזה. אחד העקרונות הבסיסיים ביותר בחייה של קואליציה הוא להעריך נכון את המצב מראש ולרקוח דילים שימנעו מבוכה, וכל שכן הפסד צורב כל כך. ליו"ר קואליציה כמו דוד ביטן או דודי אמסלם זה לא היה קורה. ולכן השאלה הופכת להיות קשה יותר כלפי אלקין, המוח הפוליטי היחיד שיש בקואליציה הנוכחית.

חוסר תבונה קואליציונית

באופן נורמלי, כשחוק משמעותי כל כך כמו חוק האזרחות צריך לעבור בכנסת, לקואליציה יש רוב אוטומטי, משום שקואליציה נורמלית בנויה ממפלגות בעלות תפיסות עולם דומות ואין צורך לעבוד קשה, רק לוודא שכולם מגיעים להצבעה.

אם בכל זאת נוצר מצב שיש בקואליציה כאלה שלא מוכנים ליישר קו וכבר היו דברים מעולם, אזי המהלך הבא הוא להשיג דיל כלשהו עם האופוזיציה ולקבל את תמיכת חלק מהמפלגות שם תמורת מחיר נאה שישביע את רצון שני הצדדים. ולכן לו יצויר שאדם כמו ביטן או מיקי זוהר היו מנהלים עכשיו את הקואליציה, חוק האזרחות היה עובר.

כזכור, הציונות הדתית הרי הגישה בשם האופוזיציה חוק נגדי תחת השם 'חוק ההגירה', ומהלך כזה הוא זריקת כפפה לצד השני, מתן הזדמנות למשא ומתן. במקרים כאלה שהיו בעבר, הקואליציה הגיעה ליו"ר האופוזיציה והציעה לו לקדם את החוק שלו תמורת תמיכתו בהצבעה. קואליציה נורמלית לא תתן לחוק אופוזיציוני לעבור, אבל יש לזה פתרונות.

אם ניקח למשל את המקרה הנוכחי של חוק האזרחות, אז מה שהיה צריך לקרות זה ששקד היתה מגיעה לנתניהו או ללוין ומציעה להם להצביע בעד הארכת תוקף חוק האזרחות, תמורת זאת הקואליציה תגבש חוק הגירה משלה, אליו יוצמד החוק הדומה שכבר הגישה האופוזיציה ושניהם כאחד יקודמו בהסכמה להצבעה טרומית וראשונה.

כך הקואליציה יורדת מהעץ באופן מכובד, היא לא מקדמת סתם חוק אופוזיציוני אלא מצמידה אותו לחוק קואליציוני, ואחרי שמהלך כזה יוצא לפועל, אין באמת צורך לקדם את החוק באופן מעשי, הזיכרון הציבורי הפוליטי הוא קצר ואחרי שהמשבר הנוכחי נפתר, אפשר כבר להמשיך הלאה וכל הצדדים יוצאים מרוצים.

אבל זה לא קרה. בנט ושקד הפעילו את כל מאסת הלחץ על רע"מ ועל מרצ. הם ניסו לעשות את הבלתי אפשרי ולגרום לערבים ולשמאל קיצוני להצביע בעד חוק שמהותו היא הגבלת זכות השיבה הפלשתינית ושמירה על רוב דמוגרפי יהודי בישראל. אין מציאות כזאת שהערבים יתמכו בחוק כזה אלא אם כן שונו בו סעיפים מהותיים המעקרים אותו מתוכן, וזה בדיוק מה שקרה.

וכך במקום להרוויח תמונת ניצחון לפחות כלפי חוץ, הממשלה גם התבזתה בתוך עצמה וגם נחלה כישלון מהדהד במליאה, אירוע שכאמור לא קורה בכל יום. וההמשך הגיע כבר בלילה הבא כשבמליאה כבר התנהל דיון ארוך על חוק שירות ביטחון, ההצבעה כבר היתה באופק ועד לרגע האחרון ניסתה הממשלה לשכנע את כל חבריה לתמוך בו.

החוק המדובר נועד כזכור להאריך את תוקף סמכויותיה של הוועדה המיוחדת שהוקמה בצה"ל, כדי להקשות על בנות לקבל פטור מגיוס מטעמי דת. הוועדה בוחנת את אורח חייה של מבקשת הפטור ואם היא לא מנהלת אורח חיים דתי באופן מוחלט היא מקבלת צו גיוס. הממשלה עצמה לא הצליחה להשיג את 61 הח"כים הדרושים והיא ניסתה להשיג את תמיכת הרשימה המשותפת אולם שם סירבו בתוקף. מתוך העיקרון שלא לתמוך בשום חוק המסייע לצה"ל. הדיון במליאה כבר היה בעיצומו אבל ברגע האחרון הוחלט בקואליציה להימנע ממבוכה ולא להעלות את החוק להצבעה.

שני אירועים כאלה ברצף לא אופייניים כלל להתנהלות נורמלית של קואליציה אבל הקואליציה הנוכחית בנויה מלכתחילה בצורה כל כך לא נורמלית כך שגם אירועים כאלה נראים ברורים ומובנים מאליהם.

מי אתה נפתלי בנט

אולם מעבר לכישלונות הטכניים והקושי לנהל קואליציה במצבים כאלה, יש לתת שימת לב למסלול שעושים בנט ושקד. בשנה האחרונה עשה הצמד הזה כברת דרך פתלתלה ולא צפויה וכמו בחידת היגיון אפשר רק לנחש לאן המהלכים הללו יובילו אותם בהמשך.

קהל המצביעים הוותיק של ימינה מתחלק לשניים. רובו המוחלט מרגיש נבגד ומוצא את עצמו זז לכיוון סמוטריץ' והציונות הדתית, אולם חלקים לא מבוטלים החליטו ליישר קו, ובנאיביות אופיינית הם אומרים שאם זו הממשלה כרגע, הרי שיש לעמוד מאחוריה ולתת לבנט את כל הקרדיט. בתוכם יש גם כאלה השמחים על כך שנתניהו הלך ומבחינתם זאת ההזדמנות לנסות ולבנות ממשלת ימין אמיתית בעתיד.

בנט עצמו באופן אישי מעולם לא צבר אהדה רבה מידי בקרב קהל מצביעי הציונות הדתית. משיחות עם מצביעים ותיקים של המפלגה עולה כי גם אלה המתנגדים לו וגם אלה שכרגע תומכים בו, לא אוהבים מידי את בנט האיש ולא יילכו אחריו באשר ילך. בנט סיגל לעצמו תמיד את תדמית הסחבק, הנחמד, החברותי והמחבק, כזה שיודע לדבר עם צעירים בגובה העיניים ולהפגין נוכחות ברשתות חברתיות, בסלנג עדכני ובחיוך שובב.

אבל כשהדברים מגיעים לנושאים רציניים יותר, בנט נתפס כבר כפחות סחבק. "בנט לא רואה אנשים, הוא רואה את עצמו", אמרו לנו אפילו כאלה המסוגלים גם בבחירות הבאות לשלשל לקלפי את הפתק עם שמו. מבחינתם בנט לא ישמור אמונים לדרך בדיוק כי שהוא הוכיח עכשיו, אלא יעשה מה שטוב לקריירה שלו.

בנט משתייך באופן רשמי למגזר חובשי הכיפות בואכה ציונות דתית, אבל גם שם מבינים שאפשר אולי לעשות איתו עסקים אבל הוא לא מחויב לעקרונות. זה נכון עוד יותר כלפי שקד שמלכתחילה באה מרקע חילוני, אין לה שייכות מגזרית לציונות הדתית והיא מצאה שם תחנה נוחה בשנים האחרונות, תחנה שהשתלבה עם דעותיה הימניות.

השניים הללו יצאו למסלול חדש אחרי הבחירות האחרונות. הם הקימו ממשלה שעד לרגע האחרון איש לא האמין שהם יקימו, חצו את הקווים לשותפות עם ערבים ועם שמאל קיצוני וההבטחה הרשמית שלהם היתה שהם בעצם הולכים להקים ממשלת אחדות ולא ממשלת שמאל, כלומר שהם יהיו הסמן הימני בממשלה כזאת וישמרו על האינטרסים של הימין. הבטחה דומה הם העניקו גם לחרדים החרדים ואמרו כי אין ממה לחשוש וכי הם לא יתנו לליברמן ולשמאל לפגוע ביהדות.

בתחילה זה היה נראה נכון ונוצץ. ההסכם עם תושבי אביתר יכול היה להצטייר כניצחון ימני למרות שבפועל התושבים עזבו ואין שם כרגע שום נוכחות אזרחית, בלוני התבערה מעזה גררו תקיפות אוויריות למרות שכולם אמרו שרע"מ לא יתנו לדבר כזה לקרות והנה זה קורה (וזה קורה אגב מתוקף העובדה שזה לא באמת פוגע שם במטרות משמעותיות, גם נתניהו וגם רע"מ עשו כך בעבר ויעשו כך בעתיד).

אך החריקות הגיעו השבוע והם הגיעו בבת אחת. החריקות הללו חשפו אחת מהשתיים: או שבנט ושקד לא מסוגלים לייצג את עמדות הימין והיהדות בממשלה, או שמלכתחילה הם לא רצו בהן וטוב להם עם המצב החדש.

העובדה ששקד לא התעקשה על הסדר עם האופוזיציה, הסדר שהיה מציל את כבודה האבוד ובמקום זאת בחרה להתעקש על הסכמות עם רע"מ והשמאל, העלתה את החשד שהיא ובנט לא בהכרח מעוניינים בשמירה על עמדות הימין והשותפות החדשה חשובה להם יותר. עושה רושם ששקד רגועה יותר כשמנסור עבאס מרוצה, יותר מאשר כשתושבי יו"ש מרוצים.

המבחן הראשון נכשל

מבחינת שמירה על עקרונות היהדות, היתה הערכה מסוימת בהקמת הממשלה שעולם התורה לא ייפגע, משום ששינוי בתקציבי חינוך וישיבות יפגע גם בציבור מצביעי הציונות הדתית, בימינה ובתקווה חדשה יש יותר מידי חובשי כיפות שהצביון היהודי במרחב הציבורי חשוב להם, בנט ושקד הבטיחו שישמרו על העקרונות החשובים לחרדים, מה גם שחברי הממשלה עצמה הצהירו כי לא יקדמו בטווח הזמן המיידי שום חקיקה משמעותית שתשנה אבני יסוד בסטטוס קוו ובציבוריות הישראלית בגלל חוסר ההסכמות בתוך הקואליציה.

התחושה היתה שכמו שממשלת הקיפאון הזאת לא תצליח לקדם שום דבר חיובי, כך היא לא תצליח לקדם שום דבר שלילי. שהיא תהיה אנמית לכאן ולכאן. אבל אירועי השבוע הזה הפכו את הקערה על פיה. חוק המעונות הדרקוני יכול לפגוע בלא מעט משפחות ערביות אבל הוא עבר למרות שרע"מ נשארת בממשלה וממשיכה לשמור על שתיקה. חוק האזרחות שאמור להיות חוק דגל באג'נדה הימנית קרס תחתיו למרות שהדרך היתה רצופה בהזדמנויות ובדרכי מילוט.

לא ככה מתנהלת קואליציה, ובעיקר לא ככה מתנהלת מפלגה שהבטיחה שעצם נוכחותה בממשלה היא לצורך שמירה על האג'נדה הימנית והיהודית. קשה עדיין להחליט האם בנט ושקד לא מסוגלים או שהם לא רוצים. האם הם נכשלים ולא מצליחים לעמוד על מה שחשוב להם, או שכעת הם חושפים את פרצופם האמיתי ומגלים שזו היתה מטרתם למפרע.

קשה גם להחליט כמובן איזו משתי התשובות חמורה ונוראה יותר, אבל אם נעקוב שוב אחר העקבות שהותירו בנט ושקד על אדמת משעולי הפוליטיקה, נראה שהתשובה השניה היא הנכונה. בכל מקרה, גם אם שתי התשובות נכונות וגם אם רק אחת מהן, אפשר כבר לנסות ולהעריך לאן יובילו העקבות הלאה, מה יהיו צעדיהם הבאים ולאן הממשלה הזאת תמשיך.

המכשול המשמעותי העומד בפנינו הוא תקציב המדינה שאמור להסתיים באזור החגים. זה עומד להיות תקציב קשה וכמעט בלתי אפשרי, כל צד ינסה למשוך לכיוון שלו, הממשלה המתבססת מלכתחילה על סחטנות הדדית חסרת מעצורים תמשיך לסחוט את הקופה הציבורית עוד יותר כדי להמשיך ולשרוד.

מלבד התקציב אמורים להגיע חוקים נוספים גם אם הממשלה מאוד לא תרצה לעסוק בהם. ארה"ב תדרוש תהליך מדיני, בג"ץ ידרוש חוק גיוס, הממשלה הזאת תידרש להרבה מאוד סוגיות מורכבות וכל אלה ימצאו את דרכם איכשהו לפרשת תקציב המדינה עם דרישות מנופחות וסותרות זו את זו.

אירועי השבוע הזה לא יכולים לעבור ללא שימת לב, ואי אפשר לעסוק ולפרש אותם רק בפני עצמם. יש להם משמעות רבה מאוד על ההמשך ולפי מה שקרה השבוע אשר להעריך מה יקרה הלאה.

על גזירת המעונות אסור להביט רק כגזירה בפני עצמה. פרשת המעונות היא התחלה והיא סוג של בלון ניסוי. איש לא תיאר לעצמו שליברמן יעשה דבר כזה, איפה בנט עם ההבטחות שלו, איפה סער עם הקשר החם ליהדות שהוא כל כך אוהב לנפנף בו, איפה הערבים שמוצאים עצמם נפגעים גם כן?

אם כל אלה שתקו השבוע ולא משנה מאיזו סיבה, הם ישתקו גם הלאה. זה לא משנה אם הם לא רוצים או אם הם לא יכולים. ברגע שדבר כזה עובר בשקט, מבינים כולם שגם המהלכים הבאים יעברו בשקט.

אם בנט וסער לא ילחצו מיד על דוושת הבלמים ויעצרו את גזירת המעונות, מעבר לפינה יש יותר מידי אנשים שמביטים בדריכות ומחכים לתורם. מרב מיכאלי מחכה לתחבורה ציבורית בשבת, ארגוני שמאל מחכים עם חוקי תועבה, הפלשתינים מחכים עם משא ומתן מדיני, בג"ץ מחכה עם חוק גיוס, הימין מחכה עם תקציבי התיישבות והתנחלויות, כולם חיכו בשקט עד היום לראות מה יעשו בנט, שקד וסער במבחן הראשון.

והמבחן הראשון חזר מחדר המורים עם ציון נכשל ענק, אדום ומהבהב. אם בנט ושקד לא העבירו את חוק האזרחות, אין להם שום יכולת הלאה לשמור על אג'נדות הימין. אם ליברמן וסער שתקו שתיקה רועמת מול כל מה שהתרחש השבוע במליאה, הם ישתקו גם הלאה על כל דבר. אי אפשר לסמוך עליהם ואי אפשר לבנות עליהם.

אם ליברמן יוצא בלי להסס וגוזר גזירה פרסונלית על האוכלוסיה הכי חלשה במדינה, אחרי ששתק מול חוק האזרחות, אחרי שפחד להתערב במכירת הנגב לערבים ובמיליארדים שהועברו לרע"מ, הרי שהוא מוכיח שהוא יכול להיות חזק על חלשים ואיש לא יפריע לו בכך.

אם בנט ושקד לא ימנעו את גזירת המעונות חטאם לא יהיה רק בפגיעה בילדי ישראל אלא בכך שהם פותחים לליברמן את הדלת הלאה, הוא כבר לא יהסס להעלות לסדר היום כל מה שירצה, והוא רוצה הרבה. הוא רוצה את כל מה שהמצביעים שלו מבקשים: הקלות בגיור, במערכת הנישואין, במכירת טריפות במרחב הציבורי, ועוד לא דיברנו על שאיפתו הישנה לאשר פנסיות לקשישים עולים חדשים, כאלה שלא עבדו מעולם בישראל אבל יקבלו ביטוח לאומי.

חוק האזרחות פתח סדק ראשון בדלת, גזירת המעונות כבר פתחה את הפרצה לרווחה. בנט, שקד וסער כשלו במבחן וזה לא משנה אם זה בזדון או בשגגה. לפי ההתנהלות שלהם השבוע אפשר כבר להבין את הכיוון. זה לא משנה מה הם יאמרו או יצעקו, במבחן המציאות הם לא עומדים, את ההצהרות של עצמם הם לא ממלאים.

הטור פורסם במוסף 'יתד השבוע' מבית יתד נאמן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

אין מלכות בישראל

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture