צילום: טל רוגובסקי

תגלית מרגשת: מטבעות נדירים מימי מרידות היהודים ברומאים נמצאו בבנימין

המטבעות נושאים את הכיתוב "חרות ציון" ו"לחרות ירושלים" נמצאו במהלך סקר ארכיאולוגי שנערך לאחרונה באזור ואדי רשאש שבמזרח בנימין • האזור כולו מלא בשרידים ועתיקות של חיים יהודים קדומים, וכיום הם נשדדים ונהרסים בידי ערביי האזור

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

במהלך סקר ארכיאולוגי שנערך לאחרונה באזור ואדי רשאש שבמזרח בנימין מטעם המכון לארכיאולוגיה באוניברסיטת בר-אילן בראשות ד"ר דביר רביב, נמצאו מטבעות שמלמדים על ההיסטוריה היהודית במקום.

מטבע אחד מימי המרד הגדול נמצא על פני השטח בחורבת ג'בעית שליד יישובי גוש שילה, ומטבע שני מימי מרד בר-כוכבא נמצא במערה במצוקי ואדי רשאש הסמוך כקילומטר מצפון.

המטבע מחורבת ג'בעית הוטבע סביב שנת 67 לספירה ונושא בצידו האחד עלה גפן ואת הכתובת העברית "חרות ציון", ובצידו השני מופיעים גביע והכיתוב "שנת שתיים".

המטבע מוואדי רשאש הוטבע בין השנים 135-134 לספירה, בצידו האחד נראים לולב מוקף בזר וסביבו הכיתוב "לחרות ירושלים", ובצידו השני כלי נגינה ככל הנראה כינור והכיתוב "שמעון", שמו הפרטי של מנהיג המרד שמעון בן כוסבה, או בכינויו המוכר יותר בר-כוכבא.

הסמלים והסיסמאות על גבי מטבעות היהודים בשתי המלחמות ברומאים הצהירו על מטרות המורדים: חרות מדינית, שחרור ירושלים מידי הכובש הרומי וחידוש הפולחן במקדש.

המטבע מחורבת ג'בעית מתווסף לממצאים אחרים מתקופת הבית השני ומימי המרידות ברומאים שנתגלו באתר דוגמת מקוואות טהרה, מערכת מסתור, כלי אבן ומערות קבורה, כל אלה השתייכו ליישוב יהודי שהתקיים במקום עד למרד בר-כוכבא.

במועצת בנימין ובארגון שומרים על הנצח אומרים כי האזור כולו מלא בשרידים ועתיקות של חיים יהודים קדומים, וכיום הם נשדדים ונהרסים בידי ערביי האזור. מדינת ישראל מאפשרת לזה לקרות ולא נוקטת פעולה כלשהיא כדי לשמור על הנכסים הלאומיים והבינלאומיים הללו. עוד קוראים בארגון לאמץ תכנית חירום לאומית להצלת העתיקות באתרי המורשת ובשטחים הפתוחים.

לצד המטבע מוואדי רשאש התגלו שברי כלי חרס רבים שהובאו למערה על ידי פליטים יהודים בימי מרד בר-כוכבא. בכך מערה זו מתווספת לעשרות מערות טבעיות שהיו בשימוש המורדים באזור מדבר יהודה ובתחומי המרחב הכפרי של ארץ יהודה.

לדברי ד"ר רביב "המערה בוואדי רשאש בה התגלה המטבע ממוקמת כ-6 קילומטרים צפונית למערת ערק א-נעסנה שבוואדי א-דליה, שמאז גילויה בשנות ה-60 של המאה העשרים נחשבה למערת המפלט הבר-כוכבאית הצפונית ביותר במדבר יהודה".

לדבריו "המטבע מוואדי רשאש מצביע על נוכחותה של אוכלוסיה יהודית באזור עד לקראת סופו של מרד בר-כוכבא, זאת בניגוד לטענה שהושמעה בעבר במחקר שהיישוב היהודי מצפון לירושלים חרב בימי המרד הגדול ולא נושב לאחר מכן. מטבע זה הוא אף העדות הראשונה לכך שחבל עקרבת, הצפוני מבין מחוזותיה של ארץ יהודה בתקופה הרומית, נשלט בידי המינהל של בר-כוכבא".

ראש מועצת בנימין ישראל גנץ אומר כי: "מרגש לראות שאנו גרים באזור ובמקום בו חיו אבותינו בימי קדם. יש לנו חובה לאומית לשמר את הממצאים היקרים האלה שקושרים אותנו לכאן. מדינת ישראל חייבת לקחת אחריות על המורשת שלה ולמנוע גזל והשחתה לאומניים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture