תוכנת ריגול ישראלית מעוררת סערה בעולם: חשש שמשמשת רודנים

pixabay

תוכנת ריגול ישראלית מעוררת סערה בעולם: חשש שמשמשת רודנים

תחקיר מקיף שפורסם במקביל במספר כלי תקשורת חשף שמשטרים אוטוריטריים משתמשים בתוכנת "פגסוס" של חברת NSO הישראלית למעקב אחרי עיתונאים, מתנגדי משטר ופוליטיקאים. הפרשה עוררה הדים ברחבי העולם ובאו"ם ובאיחוד האירופי טוענים לפגיעה בזכויות אדם

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שורת כלי תקשורת בעולם פרסמו במשותף תחקיר מקיף בו נחשף לכאורה כי ממשלות רבות עושות שימוש בתוכנת הריגול "פגסוס" של חברת NSO הישראלית. התחקיר שבוסס על רשימה מודלפת של מספרי טלפון של 50 אלף בני אדם מ-45 מדינות – שנמנו לכאורה עם המספרים שאחריהם ביקשו ממשלות וארגונים ברחבי העולם לעקוב באמצעות התוכנה.

הרשימה כללה גם מספרים של עיתונאים, פוליטיקאים ואנשי עסקים. מהתחקיר עולה חשש כבד שחברת NSO היושבת בהרצליה משמשת רודנים ושליטים אוטוריטריים לדיכוי מתנגדי משטר ואף לרציחתם. לפי דיווחים, התוכנה הישראלית מאפשרת למשתמשיה לפרוץ למכשירי אנדרואיד ואייפון ולשלוף מהם הודעות טקסט, תמונות ואי-מיילים. באמצעות התוכנה הם יכולים גם להפעיל בחשאי את המיקרופון או את המצלמה ולעקוב אחר מיקומו המדויק של מחזיק הטלפון.

התחקיר הביא לסערה בינלאומית ועורר הדים ברחבי העולם, באו"ם ובאיחוד האירופי גינו בתוקף את השימוש בתוכנה למעקב אחרי עיתונאים, פוליטיקאים ומתנגדי משטר. ובצרפת והונגריה, שאזרחיהן היו נתונים למעקב, דרשו להגיב בחריפות ולחקור את הפרשה.

הנציבה העליונה של האו"ם לזכויות אדם, מישל בצ'לט, מסרה בתגובה על התחקיר: "החשיפות שנוגעות לשימוש נרחב לכאורה בתוכנת 'פגסוס' לריגול אחר עיתונאים, מגני זכויות אדם, פוליטיקאים ואחרים בשלל מדינות, מדאיגות מאוד". לדבריה, "נראה שהן מאששות חלק מהחששות הקשים ביותר בנוגע לשימוש לרעה בטכנולוגיית מעקב, כדי לפגוע בצורה בלתי-חוקית בזכויות אדם".

בצ'לט אמרה שהשימוש בתוכנה יכול להיות מוצדק רק במקרה של חקירת פשעים חמורים ואיומים ביטחוניים קשים. "גם אם הטענות האחרונות על השימוש ב'פגסוס' רק חצי נכונות, הקו האדום נחצה שוב ושוב ללא שום עונש". לדבריה יש לשפר את הרגולציה על מכירת והעברת טכנולוגיית מעקב ועל השימוש בה. כמו כן היא הוסיפה כי לחברות שמעורבות בפיתוח הטכנולוגיות האלה ובהפצתן יש אחריות למנוע פגיעה בזכויות אדם.

נשיאת הנציבות האירופית, אורסולה פון דר ליין, אמרה בהצהרה שמסרה בעקבות פרשת "פגסוס" כי "אם הדיווחים על השימוש בתוכנת הריגול הישראלית נכונים, יהיה זה דבר בלתי מתקבל על הדעת".

פון דר ליין הוסיפה: "מה שקראנו עד כה – וזה צריך עדיין לקבל אימות – הוא לחלוטין בלתי מתקבל על הדעת. זה מנוגד לכל סוג של חוקים שיש לנו באיחוד האירופי. החירות התקשורתית וחופש העיתונות הם מעֶרכי היסוד של האיחוד".

גופי התקשורת השותפים לחשיפה טענו כי לפחות עשר ממשלות שהיו לקוחותיה של NSO והכניסו מספרי טלפון לרשימה שהודלפה הן: אזרבייג'ן, בחריין, קזחסטן, מקסיקו, מרוקו, רואנדה, סעודיה, הונגריה, הודו ואיחוד האמירויות. מהרשימה עולה כי המדינות שהיו לקוחות החברה אינם ידועות כשומרות על זכויות האדם והפרט.

בתגובה על ההדלפה נמסר מ-NSO: "מדובר בדו"ח שקרי שמבוסס על הנחות יסוד שגויות במסגרת קמפיין מאורגן ומתוזמר היטב על-ידי בעלי עניין ידועים. החברה שוקלת את צעדיה המשפטיים למול הטענות ההזויות המוצגות בדו"ח. יודגש כי מוצרי החברה נמכרים אך ורק לגופי מודיעין ואכיפת חוק כחלק מהמלחמה בטרור ובפשיעה חמורה ברחבי העולם. NSO מכחישה את הטענות העולות בדו"ח ממוחזר ומנותק מהמציאות, שמבוסס על בדיות ותיאוריות קונספירטיביות. מדובר בכותרות סנסציוניות וחסרות בסיס עובדתי", אמרו בחברה.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture