יאיר לפיד. צילום: אוליבר פיטוסי, פלאש 90

אושר בכנסת החוק שמבטיח ללפיד את ראשות הממשלה, האופוזיציה נטשה

ברוב של 61 חברי כנסת אושר לפני זמן קצר חוק הרוטציה, המבטיח ליאיר לפיד את ראשות הממשלה באופן אוטומטי במידה והממשלה תיפול מכל סיבה שהיא שאינה על רקע תקציב המדינה • חברי הכנסת מהאופוזיציה זעמו ונטשו: "זו ממשלה של גנבים"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

על אף מחאות עזות מצד האופוזיציה, הצליחה הקואליציה לאשר ברוב של 61 את חוק הפריטטיות שמאשר למעשה את הרוטציה בין נפתלי בנט ויאיר לפיד בתפקיד ראשות הממשלה.

על פי חוק הרוטציה (תיקון חוק יסוד: הממשלה) שאושר, ובמידה והממשלה נופלת, יאיר לפיד מתמנה לתפקיד ראש הממשלה באופן אוטומטי ללא צורך באישור חדש. החלטה זאת כוחה יפה במידה ונפילת הממשלה לא מתרחשת על רקע תקציב המדינה.

בתום הדיון, שארך למעלה מ15 שעות, ולאחר שנדחו כל ההסתייגויות, מליאת הכנסת אישרה בקריאה שלישית את הצעת חוק-יסוד: הממשלה (תיקון מס' 10) ברוב של 61 תומכים מול שני מתנגדים. במהלך ההצבעות האופוזיציה נטשה את האולם במחאה על כך שלטענתם הקואליציה חרגה ממכסת ההצבעות השמיות כפי שסוכם בוועדת הכנסת במסגרת הפעלת סעיף 98 שקובע את סדרי דיון. בעקבות זאת גם הוסרו ההסתייגויות של חברי הכנסת שלא נכחו באולם.

ההצעה מבקשת להחיל את מנגנון ההצבעה הפריטטי שקבעה הממשלה לגבי מליאת הממשלה גם בוועדות השרים השונות. עוד מוצע לקבוע כי במשרד ראש הממשלה בעת כינון ממשלה ניתן יהיה למנות שני סגני שרים. בנוסף, מוצע לקבוע כי חילופים בין ראש הממשלה וראש הממשלה החלופי ייערכו גם אם הוחלט על התפזרות הכנסת לפני גמר כהונתה, ובעד חוק ההתפזרות בקריאה השלישית הצביעו שני חברי כנסת מהסיעות ששריהן מזוהים כבעלי זיקה לראש הממשלה במועד השבעת ממשלת החילופים; או במידה ולא נתקבל חוק תקציב עד תום התקופה המיועדת לכך לפי חוק-יסוד: הכנסת.

בנט ולפיד במליאה. צילום: יונתן זינדל, פלאש 90.

בדברי ההסבר נכתב: "ממשלת חילופים היא ממשלה שבה מכהנים לסירוגין חבר הכנסת שהרכיב אותה וחבר הכנסת נוסף. ביצוע החילופים הוא יסוד משמעותי בממשלה כזאת, מבחינה ציבורית ופוליטית. שני חברי הכנסת האמורים מושבעים מראש לתפקידיהם, ומועד החילופים אף הוא נקבע ומוצהר מראש בעת השבעת הממשלה, וזאת כדי להבטיח שההחלפה תיעשה בלא צורך בקבלת אמון הכנסת ובלא תלות ברצונו של ראש הממשלה המכהן ראשון לקיים את ההסכמה להחלפה.

כדי להבטיח כי ביצוע החילופים לא יסוכל בדרך של תמיכת חברי הכנסת, שהם חברי סיעות ששריהן היו מזוהים עם ראש הממשלה שכיהן ראשון, בהצעת חוק להתפזרות הכנסת, מוצע לקבוע מנגנון המבטיח כי במקרה כזה יתבצעו חילופים בין ראש הממשלה לבין ראש הממשלה החלופי."

יו"ר ועדת חוקה ח"כ גלעד קריב הציג את ההצעה וציין כי " בהצעת החוק הממשלתית שאושרה בקריאה ראשונה, הממשלה ביקשה גם להוסיף הוראה המונעת מראש הממשלה, ומראש הממשלה לכהן כחבר ממשלה, או לרבות לא רק כראש ממשלה, אלא גם כשר בכל ממשלה אחרת שתוקם באותה הכנסת. אחרי שהוועדה שמעה את עמדתי בעניין, יחד עם עמדות חברי כנסת נוספים שהביעו התנגדות עקרונית לסעיף המוצע, הסכימה הממשלה שלא לקדם תיקון זה, ולהסתפק במגבלה הקיימת כיום, ולפיה ראש הממשלה, וראש הממשלה החלופי מנועים רק מלעמוד בראש ממשלה המוצעת במסגרת אי-אמון קונסטרוקטיבי".

"אני מברך מעל דוכן זה את הממשלה על הסרת הסעיף שהיה מצמצם באופן מוגזם את מרחב הפעולה של האופוזיציה בכנסת, ואני רואה בתיקון זה בין הקריאה הראשונה לבין הקריאה השנייה והשלישית עדות ליכולתה של ועדת החוקה לשקוד על הסדרים מאוזנים במסגרת תיקון חוקי היסוד", אמר קריב.

ח"כ משה גפני: "ראש הממשלה החלופי, לא מאמין לראש הממשלה שמכהן באותו זמן, וכן להיפך. ולכן, מביאים עכשיו חוק לאישור מליאת הכנסת שייתן ביטחון שאחד לא גונב את השני. בכל אופן, זו ממשלה של גנבים, אז צריך שיהיה ביטחון, הרי גנבו את האנשים, גנבו את המצביעים, אז צריך שיהיה ביטחון שאחד לא יגנוב את השני."

ח"כ שמחה רוטמן: "אתם לקחתם את נפתלי בנט שהיה בן ערובה מלכתחילה בממשלה הזאת, בן אדם חסר יכולת ונטול השפעה בממשלה, שכל אחד מחליט והוא חייב לענות "אמן" בעל כורחו, והפכתם אותו לא רק לשבוי מנסור עבאס, לא רק לשבוי של איווט ליברמן, לא רק לשבוי של יאיר לפיד – כל חבר כנסת היום יכול פשוט לא להגיע להצבעה על התקציב ולהעיף את נפתלי בנט מראשות הממשלה. זה החוק שאתם מעבירים עכשיו ונפתלי בנט הולך להצביע על זה."

ח"כ דוד ביטן: "אני הייתי בעד החוק הנורבגי, אבל אני אף פעם לא מוכן ואני לא בעד ששינויים לחוקי יסוד, ייעשו רק כדי לפתור בעיות פוליטיות. אתם רוצים שיהיה חוק נורבגי, תעשו אותו, הציבור יידע שבבחירות גם מקום, לא יודע, 18, ייכנס לכנסת, ויסתכל מי האנשים אבל לא לצורך פתרון בעיות. הליכוד בזמנו בהסכם עם גנץ, לגנץ הייתה בעיה שהוא קיבל יותר מדי שרים, אז הוא היה צריך נורבגי. יכול להיות. אבל זה לא צריך להיות רק לצורך פתרון בעיות פוליטיות. צריכים להיעשות תיקונים עכשיו, וזה צריך לחול רק בכנסת הבאה. ואז יודעים כולם שזה המצב."

ח"כ יריב לוין: "אמר יאיר לפיד דבר אחד שאני בהחלט חותם עליו: "לישראלים מגיע יותר, אנחנו נהיה פה כדי להזכיר להם שאפשר גם אחרת, יש אפשרות אחרת להנהגה אחרת. לא הנהגת שמעניין אותה רק כסאות ותיקים, הנהגה שמחויבת לערכים. מגיע לישראלים הטובים שהבניין הזה יעבוד בשבילם במקום כל הרוטציות". אה, במקום כל הרוטציות, יאיר לפיד, באמת? אתה רציני? ועכשיו אתה ראש ממשלה חילופי הממתין לרוטציה וזו לא היחידה. יש רוטציה בתפקיד שר המשפטים, יש רוטציה בתפקיד שר הפנים, יש רוטציה בתפקיד שר החוץ. איזו חוצפה, באמת, איזו צביעות, איזו עזות מצח."

 

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ממשלה הזויה שעסוקה כל הזמן בשטויות ובהשרדות, הצחוק האוילי של לפיד מגלה את הכל, בושה לשבת בכנסת המטופשת הזאת

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture