משרד החינוך מפרסם את מתווה העבודה של מערכת החינוך בסימן הקורונה לשנת הלימודים הקרובה, תשפ"ב. המתווה מבטיח למערכת החינוך שגרה ורצף של הלמידה והמשך מיקוד העבודה בצמצום הפערים שנפערו בשנה האחרונה.
בדיון שקיימו היום (ראשון) ראש הממשלה נפתלי בנט, שרת החינוך יפעת שאשא ביטון ושר הבריאות ניצן הורוביץ הוצג המתווה של מערכת החינוך בשגרת הקורונה עם פתיחת שנת הלימודים תשפ"ב כאשר בסוף הדיון הוחלט לאשר את המתווה במלואו.
לפי המתווה במערכת החינוך יהיו 6 שכבות של פעולות הגנה נגד הקורונה: הראשון, בדיקות סרולוגיות: הבדיקות נועדו לאיתור תלמידים שכבר חלו בקורונה והחלימו, מה שהופך אותם לפטורי בידוד. הבדיקות יתבצעו תחילה בחברה החרדית, ששנת הלימודים בה תפתח כבר מחר, ויתרחבו בהדרגה ליתר התלמידים (1.6 מיליון תלמידים). כפי שדיווחנו ב'חדשות JDN', הבדיקות יתקיימו במוקדי הרשויות המקומיות, תחילה ברשויות בחברה החרדית: בית שמש, בני ברק, בית"ר עלית, מודיעין עלית, אלעד.
שכבת הגנה נוספת היא בדיקות מהירות לאיתור קורונה טרם פתיחת שנת הלימודים, הבדיקות יסופקו חהורים ויבוצעו על ידם, הנחיות יצאו בהמשך. הבדיקה תתבצע ל- 1.9 מיליון תלמידים כ-48 שעות לפני פתיחת שנת הלימודים.
השכבה השלישית זהו מודל "כיתה ירוקה": המודל יפעל רק בבית ספר שבו התגלה חולה מאומת. החולה המאומת ייכנס לבידוד ואילו היתר יעברו בדיקות קורונה, מי שימצא חולה יבודד ומי שימצא שלילי יחזור ללימודים וייבדק בכל יום לאורך 7 ימים. מי שיימצא חולה – ייכנס לבידוד, מי שיימצא שלילי – ישוב ללימודים.
תלמידים ועובדי הוראה שלא ירצו להיבדק – יקיימו בידוד ללי מודל הקיים היום. המודל יתחיל כפיילוט בבתי הספר בחברה החרדית שחוזרים ללימודים מחר והוא יתרחב בספטמבר גם לבתי הספר בחברה הערבית, שצפויים ללמוד באופן מלא. הפיילוט ישמש בסיס לקבלת החלטות, ובהמשך הוא יתרחב ליתר בתי הספר.
שכבת הגנה נוספת נקראת מגן חינוך ובה יתבצעו בדיקות יזומות בבתי הספר לאיתור מוקדם של תחלואה בתדירות של פעם בשבוע ביישובים כתומים ואדומים. השכבה החמישית לפי המתווה מתייחסת לאורחות חיים: עטיית מסיכה, שמירת מרחק, שמירה על היגיינה, למידה במרחבים פתוחים, המשך מעקב פיקוח ובקרה על נתוני התחלואה באמצעות מרכז השליטה הארצי (משל"ט) המנטר את נתוני התחלואה בכלל מערכת החינוך. השכבה האחרונה נוגעת במאמץ לחיסונים שמתצבע בימים אלה.
שרת החינוך, ד"ר יפעת שאשא ביטון ציינה כי "לחזרה של התלמידים לשגרת לימודים בבתי הספר ובגנים השפעה מכרעת על החוסן הנפשי האישי והחברתי שלהם ועל עיצוב אישיותם ולכן אין ספק שמקומם בתוך מוסדות החינוך. בשנה וחצי האחרונות שילמו הילדים מחיר יקר בשל הניתוק החברתי והבדידות וכן בשל אובדן ימי לימודים רבים. מוטלת עלינו חובה מוסרית וחינוכית, ליצור בעבורם וודאות ויציבות למען חוסנם האישי והנפשי וכך גם עבור הצוותים החינוכיים".
___