Yossi Zamir/Flash90

שר החוץ האלג'יראי הכריז על ניתוק היחסים עם מרוקו; כך לפיד קשור להחלטה

הדיפלומט הבכיר האשים את שר החוץ הישראלי בכך שליבה את המתיחות בין המדינות והצהיר כי בעקבות המשך "פעולות עוינות" מצידה של רבאט, מדינתו תעצור את כל קשריה הדיפלומטים עם השכנה ורק הקונסוליות יישארו פתוחות

שר החוץ של אלג'יריה, רמדאן אל-עמאמרה, הודיע כי מדינתו תפסיק החל מהיום (רביעי) את היחסים הדיפלומטיים עם מרוקו השכנה. שר החוץ האלג'יראי קשר את ההחלטה גם בהתקרבות בין ישראל למרוקו ובביקורו של שר החוץ הישראלי יאיר לפיד ברבאט.

"אלג'יריה מנתקת את הקשרים הדיפלומטיים שלה עם מרוקו", הצהיר במסיבת עיתונאים, השר האלג'ריאי והאשים את רבאט ב"פעולות עוינות" כנגד ארצו. זאת על רקע סכסוך גבולות בסהרה המערבית וחידוש היחסים של מרוקו עם ישראל. בנוסף טען כי שר החוץ יאיר לפיד לכאורה שיגר מסרים עוינים כשלצידו עמיתו המרוקני במהלך ביקורו במדינה. לדבריו, "מרוקו הפכה לזירה של השתלחות באלג'יריה. הפעם האחרונה זה קרה באיומים שנשא שר החוץ הישראלי בביקור במרוקו".

עוד אמר כי ניתוק היחסים מגיע על רקע השריפות באלג'יריה בשבוע שעבר, הוא האשים את מרוקו במתן חסות לאחת מקבוצות הטרור שלדבריו אחראיות להצתות. "הוכח מבחינה היסטוריה שממלכת מרוקו לא הפסיקה יום אחד לבצע פעולות עוינות נגד ארצנו מאז העצמאות", טען.

ראש ממשלת מרוקו, סעד א-דין אל-עותמאני, הגיב לניתוק היחסים ואמר כי "מדובר בהתפתחות מצערת ואנשאללה נעבור אותה בקרוב". הוא הוסיף כי מבחינתו שובם של היחסים זה "בלתי נמנע". למרות קטיעת היחסים הדיפלומטיים, שר החוץ האלג'יראי ציין שהקונסוליות ישארו פתוחות.

במהלך מסיבת העיתונאים שהתקיימה לפני כשבועיים, נשאל לפיד "האם במסגרת הביקור והשיחות עלה הנושא של הטרור לא רק בנושא האיראני, אלא אם גם בהקשר האזורי הנוכחי, גם אלג'יר והתמיכה שלה בחמאס, ארגוני טרור באפריקה?". לפיד ענה "בנושא הטרור האזורי יש לנו דאגה משותפת שאיראן הגיעה גם הנה וגם פה היא מתחילה להפעיל פרוקסי".

הסכסוך בין אלג'יריה למרוקו הוא עתיק יומין. בשנות ה-60 נלחמו שתי המדינות ב"מלחמת החולות" שהסתיימה בניצחון מרוקני וב-1975 הכריזה ספרד על נטישתה את הסהרה המערבית ומאז אלג'יריה תמכה בחזית הפוליסריו השואפת להקים בשטח מדינה עצמאית.

כזכור, במסגרת חידוש היחסים בין ישראל למרוקו, ארצות הברית הכירה בריבונות של רבאט בסהרה המערבית.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו