Olivier Fitoussi/Flash90

מליאת הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את הצעת חוק מסגרות תקציב המדינה

ליברמן אמר כי "הדיון היום מסמל יותר מכל את תום עידן הטרלול וחזרה לנורמליות, זה התקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל, אני מסכים שהיקף חוק ההסדרים הוא גדול". חכי"ם הימין תקפו את התקציב שפוגע באזרחים

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מליאת הכנסת אישרה הצהריים (חמישי) בקריאה ראשונה את הצעת חוק מסגרות תקציב המדינה. לאחר הצבעה שמית תמכו בהצעה 59 חברי כנסת מול 53 מתנגדים. ההצעה תועבר לוועדת הכנסת שתכריע היכן יתקיים המשך היום. הצעת חוק התקציב עצמה ויתר ההצעות במסגרת חוק ההסדרים יובאו להצבעה בהמשך היום.

על פי הנכתב בהצעת החוק, חוק זה בא לתקן חוקים שונים ולקבוע הוראות נוספות במטרה להעלות את רמת החיים בישראל, לחזק את הצמיחה במשק, ובכלל זה הצמיחה לנפש, להגדיל את התעסוקה, את הפריון במשק ואת רמת התחרות בו, להוזיל את יוקר המחיה בישראל ולצמצם את הנטל הרגולטורי, והכול בהתאם ליעדי התקציב והמדיניות הכלכלית לשנים 2021 ו־2022.

שר האוצר אביגדור ליברמן הציג את עיקרי התקציב ואמר: "זהו יום חגיגי, אחרי שלוש וחצי שנים זו הפעם הראשונה שהבית הזה מקיים דיון על תקציב. שלוש וחצי שנים לא התקיים במליאה דיון אמיתי על תקציב המדינה זה דבר חסר תקדים. אני יושב בבית הזה הרבה שנים ואני לא זוכר תקופה כזו. התקציב זה סדר העדיפויות של הממשלה, הדיון היום מסמל יותר מכל את תום עידן הטרלול וחזרה לנורמליות. זו הוכחה שהממשלה מתפקדת והקואליציה מתפקדת".

"הכניסה שלנו למשבר הזה התחילה מנקודה מאוד לא טובה ולכן המשבר הזה הביא אותנו בשיא לגירעון חסר תקדים של 11.6%, מהגבוהים בעולם. ניהול המשבר, לפי דו"ח מבקר המדינה בנושא ניהול הקורונה זה טירוף מוחלט, זרקו כסף מהמסוק, שרפו 6 מיליארד ₪ על מענק לכל אזרח, רצו לקנות מכונות הנשמה שלא השתמשו בהם. כשאתה מסתכל על ניהול משבר הקורונה אתה מבין איך הגענו למצב הזה".

"זה התקציב הכי חברתי בתולדות מדינת ישראל והייתי מעורב בכל התקציבים מאז שנת 96. יש תוספת לכל המשרדים החברתיים. צריך להגיד את האמת, המשק עובד יפה, אנחנו חזרנו לפעילות מלאה בחודש מרץ, ולפי הפרמטרים הכי אובייקטיבים אתה רואה ביצועים יפים. אני מסתכל על הפעילות בכרטיסי אשראי ולא ראו כזו פעילות גם לפני הקורונה. גם גביית מס הכנסה בחודש יולי הייתה מעבר למצופה".

עוד הוסיף ליברמן, "אחת ההחלטות הקשות שקיבלנו זה ביטול החל"ת, צריך להבין שרק מבחינה תקציבית זה חסך למדינה 800 מיליון שקל, וזה מבלי לדבר על הרומה של החזרה לעבודה לתוצר הלאומי. צעדים כאלה אפשרו לנו להתקדם לכיוון משק צומח ואני מקווה שנמשיך לראות את הצמיחה גם בחודשים הבאים וגם ירידה באבטלה".

"אני מסכים שהיקף חוק ההסדרים הוא גדול וחסר תקדים ולכן אני מקבל בהבנה את ההערות של היועצת המשפטית אבל אני אומר לכם שלא הייתה לנו ברירה. זה החוק היחידי שמבטיח לנו צמיחה ודחיפה לשנה הבאה".

השר ליברמן התייחס לרפורמות השונות המובאות בחוק ההסדרים ואמר: "לגבי הרפורמה בחקלאות, מאז שנת 2000 יש עליית מחירים של 100% בפירות ו81% אחוז בירקות. זה אומר שהצריכה של פירות וירקות בשני העשירונים הנמוכים ירדה ב20%, כשיש ירידה כזו זה תמרור אזהרה. לכן אני מאוד מעריך את חברי הכנסת בקואליציה ואת שר החקלאות שהיו כל כך פעילים בנושא. הבשורה הזו של הרפורמה היא בשורה גדולה גם לחקלאים שמקבלים תמיכה ישירה ותחזק את החקלאות מצד אחד, ומצד שני היא תוריד את יוקר המחייה.

לגבי העלאת גיל הפרישה לנשים, אני חושב שהמתווה הוא הכי נכון, יש בו גם רשת ביטחון והוא גם נותן אנרגיה לאותם נשים שרוצות להמשיך לעבוד ולתרום למשק. תוחלת החיים קפצה ולכן היינו חייבים להכניס את התיקונים.

לגבי חוק המטרו, היום ברור לכולם שאם לא נבנה את המטרו, בעוד 20 שנה לא נוכל לזוז בגוש דן, כל כניסה ויציאה בתל אביב זה מסע ייסורים. המטרו זה הפרוייקט הכי גדול מאז ימי חורבן בית שני. זה ייגמר ב250 מיליארד ₪ וזה פרוייקט שישנה סדרי עולם ולכן טיפלנו בו בזהירות. פרויקטים לאומיים גדולים אי אפשר לבצע ללא חקיקה מיוחדת. אנחנו נשייף את כל הדקויות בין הקריאה הראשונה לשנייה

"לגבי חוק הרגולציה, אולי אזרח מן השורה לא מבין על מה אני מדבר אז אתן רק גודמה אחת, לבנות יחידת דיור בישראל לוקח בממוצע 32 חודשים, בארה"ב 16 חודש ובבריטניה 15 חודש. אם לא נתקן את עודפי הרגולציה האלו אנחנו לא נפתור לא את משבר הדיור ולא משברים אחרים".

ח"כ יולי יואל אדלשטיין: "שבע שנים פגשתי כאן את חוק ההסדרים בתפקידי כיושב-ראש הכנסת. צריך לדעת שבחוק ההסדרים אתה יכול למצוא אולי דברים טובים, הצעות טובות, רפורמות טובות. אבל אני שואל: אלוקים אדירים, מה הקשר של ההצעות האלה לתקציב המדינה? אולי בכלל, אדוני היושב-ראש, נעשה נוהג חדש: פעם אחת בשנה, בתחילת השנה, תבוא הממשלה לכנסת, תביא איזה 150, 200 חוקים, תשים את הכול על השולחן, תגיד לכנסת: יש לכם עכשיו חודש לדון בזה ונצביע כמקשה אחת על רפורמה בקולנוע ועל העלאת מסים, על צער בעלי חיים ועל רפורמה בתחבורה. למה לא? הרי זה בדיוק, זה בדיוק מה שקורה".

ח"כ עופר כסיף: "זו ממשלת שינוי? זו ממשלת מינוי – כזו שכל קיומה מבוסס על מינויים וג'ובים. מינויים לטובת מה? לטובת צדק חברתי? לטובת שוויון? לטובת סיום הכיבוש והאפרטהייד והשגת שלום צודק? לא, ולא ולא. הממשלה הנוכחית הפכה מאמצעי להשגת יעדיו של דמגוג ועבריין נמלט למטרה בפני עצמה, וכך גם התקציב וחוק ההסדרים האנטי הדמוקרטי הנלווה אליו הפכו ללא יותר מאשר כלים לשימור הסטטוס קוו הימני הקיצוני ביותר, סטטוס קוו של טיהור אתני בשטחים הכבושים, של פגיעה במעמדות המנוצלים ובשכבות המוחלשות, של אפליה כלפי האזרחים הערבים, של קיפוח נשים ושל ניפוח כיסיהם של הטייקונים".

ח"כ ינון אזולאי: "אני שמח מאוד מאוד שסוף-סוף, לאחר מספר חודשים שהמשטרה הכריזה עליו כנעדר, אנחנו רואים אותו פה. שר האוצר שנעדר מהמליאה קרוב לשלושה חודשים, הנה הגיע לפה. הגיע לפה עם גזרות שהן נגד החלשים, גזרות שהן נגד אותם אנשים מסכנים ומוחלשים, ועומד פה ומספר לנו סיפורים. יכול להיות שעכשיו אתם חוגגים על תקציב, אבל אני אומר לכם דבר אחד: התקציב הזה הוא רע. זה עוד יחזור לכם בפנים, עם ישראל לא יסלח לכם".

ח"כ ישראל אייכלר: "הממשלה הסקטוריאלית ביותר מאז קום המדינה היא הממשלה הזאת. היא בנויה מכמה וכמה סקציות, והיא עושה סלקציה בין הסקטורים השונים. רוב הגזירות של חוק ההסדרים מכוונות נגד המגזר החרדי, נגד משפחות ברוכות ילדים, שמשתמשים בכלים חד פעמיים, נגד אימהות חרדיות ששולחות ילדים למעונות, נגד תקציבי חינוך הילדים, נגד שתיה מתוקה של ילדים קטנים ובעד השתייה החריפה המשכרת והמסוכנת".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture