David Cohen/Flash90

הפרוטוקול המשטרתי לפני אסון מירון נחשף: "להתיר כניסה מלאה"

כך נראה הדיון שנערך לפני הילולת המירון - ראש אגף המבצעים התריע: "האיום הגדול - צפיפות ותשתיות". מפקד מחוז הצפון המליץ: "בגלל הקורונה, עד 10 אלף אנשים בכל רגע נתון". המפכ"ל הכריע: "כניסה מלאה של האזרחים להר מירון"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ב-19 באפריל, כשבוע וחצי לפני האסון הנורא בהר מירון, שבו נספו 45 מתפללים ו-102 נפצעו, התקיים דיון מיוחד בלשכת מפכ"ל המשטרה רב-ניצב קובי שבתאי. בין המשתתפים: כל צמרת המשטרה הרלוונטית, לרבות מפקדי המחוז הצפוני, אגף התנועה, אגף מבצעים (אג"ם), משאבי אנוש והיועצת המשפטית של המשטרה.

על הפרק היו כל סוגיות האבטחה השונות והמורכבות, כולל מגפת הקורונה, ונידונו נושאים רבים בהקשר לאבטחת ההילולה בל"ג בעומר: פיקוד ושליטה, חלוקת אחריות, פינוי וטיפול, ואפילו שמירה על הבטיחות בצירי הגישה העמוסים לקברו של רבי שמעון בר יוחאי.

מחשיפת סיכום הדיון המסווג, שפורסה הבוקר ב'ווינט' ו'ידיעות אחרונות' על ידי אלי סניור, ניתן לראות כי הכתובת כבר הייתה רשומה, לפחות בפרוטוקול הרשמי של המשטרה. אלא שהמפכ"ל ובכירי הארגון בכל זאת נתנו אור ירוק לאירוע. מסמך זה גם צפוי לקבל משקל רב במסגרת עבודתה של ועדת החקירה של האסון במירון בראשותה של נשיאת העליון לשעבר השופטת מרים נאור.

על פי קריאת הפרוטוקול אין ספק שהקצין הבכיר שגם נתן את האישור ואחראי על האירוע הזה הינו המפכ"ל שבתאי שדחף והתעקש שלא להגביל את מספר המשתתפים באירוע למרות שלל הסכנות שארבו להם. "יש להעביר מסמך לר' המל"ל לפיו עמדת משטרת ישראל הינה שככל שיהיו הגבלות (בנושא קורונה), משטרת ישראל לא תוכל לבצע פעילות אכיפה", כך קבע המפכ"ל עצמו בסיכום הדיון. עם זאת, הוא המשיך והורה באופן סותר כי "יש להתיר כניסה מלאה של אזרחי המדינה להר מירון ולחילופין סגירת ההר למבקרים".

כבר בישיבה זיהו כי התנועה בצירי הגישה למתחם, שבו התרחש האסון, הינה נקודה בעייתית ומסוכנת. כפי שהמפכ"ל עצמו הדגיש: "סוגיות אלה מחייבות ריכוז מאמץ וקשב במסגרת ההיערכות, לאור ריבוי המשתתפים בתא שטח קטן ומוגבל והסכנה המוחשית לחיי אדם". הוא הוסיף והורה על "פריסת כוחות מתוגברים להכוונת והסדרת התנועה" ועל "שמירה על ציר פינוי וציר מילוט פנויים".

כאשר נפתח הדיון לכלל הנוכחים, בין הראשונים להשמיע את קולו היה מפקד המחוז הצפוני, ניצב לביא, שלו זה היה האירוע הראשון במירון. דווקא לביא היה זה שלפי הפרוטוקול ביקש להגביל את מספר המתפללים ל-10,000 איש, בהקשר של נגיף הקורונה. "המלצתי על מתווה — מסלול אצטדיונים 10,000 משתתפים בהר, מתחמי ההדלקות בשלושה מפלסים שונים. תו ירוק, בכל רגע נתון נכנסים 10,000 אנשים. המתווה מאתגר אך אנו חייבים לקבל החלטה". הוא הדגיש כי צפויים להגיע המונים לאירוע: "אנו בקשר עם החסידויות. יש ציפייה של הקהל הדתי להגיע להר. ההערכה כי ההר יהיה מלא".

אחרי לביא דיבר ראש אגף המבצעים דאז, ניצב אמנון אלקלעי, וגם הוא הצביע על הצפיפות האפשרית כסכנה ברורה ומיידית. "התכלית – שלום הציבור. האיום הגדול – צפיפות ותשתיות", טען, והמליץ להיערך "לאירוע רב נפגעים, ומוכנות לעומס כולל תוכנית לדילול קהל על ידי אגף התנועה".

בעניין הקורונה, קבע ניצב אלקלעי מפורשות כי אין ביכולת המשטרה לבצע את משימתה: "קורונה – משטרת ישראל לא תוכל לעמוד בהגבלות. אנו נודיע למועצה לביטחון לאומי. מפגש בין בטיחות לבין בריאות – בטיחות קודמת! מניעת צפיפות משרתת את שניהם". בנוגע לצפיפות בקבר המליץ: "יש לשקול את הנושא".

ממשטרת ישראל נמסר אמש בתגובה: "האירוע מצוי תחת בדיקה של ועדת חקירה ממלכתית ועל כן, בשלב זה, לא נוכל להשיב לגופם של דברים".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture