רץ לצמרת • ברקת בראיון חג ל'JDN': "המגזר החרדי ואני שותפים טבעיים"

ר"ע י-ם לשעבר מסכם עשור ("העיר עשתה קפיצה בתשתיות חרדיות ויהודיות") ומדבר על המירוץ לראשות הממשלה ("בעז"ה, אחרי עידן נתניהו, אני אוביל את המדינה"), ומצהיר: "אני איש ימין עמוק" • וגם: הקשר המיוחד עם הרב אליהו זצ"ל

כתבות נוספות בנושא:

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד

ניר ברקת, בן ה-61, הספיק הרבה. אחרי ילדות ירושלמית עם קפיצה ל-3 שנים לארצות הברית (ורכישת אנגלית טובה על הדרך), שירת 6 שנים בצנחנים ונודע כצלף מצטיין, במהלך שירותו הצבע בלבנון נפצע אך התעקש לחזור לקרבי ולשמש כמ"פ.

בתום יותר מחצי עשור, עם רקורד של חיסול אין ספור מחבלים בירי צלפים, נכנס לביזנס. לצד לימודים במדעי המחשב ומנהל עסקים, הקים יחד עם אחיו ושותפים נוספים את קבוצת ההיי-טק "BRM" שהייתה מהראשונות בעולם לפתח תוכנת אנטי וירוס, והתמודדה מול וירוס המחשב "ירושלים", אחרי שהחברה הצליחה היא השקיע 400 אלף דולר בחברת "צ'ק פוינט" שהפכה לאחת מחברות אבטחת המידע המובילות בעולם, ואת ברקת למיליארדר.

כשמיצה את הכסף, החליט לעשות עם זה טוב. זה התחיל בקטן, בפילנתרופיה, עד שב-2003 פרש מכל תפקידיו ועיסוקיו העסקיים והחל במסע בחירות לראשות עיריית ירושלים בראש סיעת "ירושלים תצליח". הוא התמודד מול אורי לופוליאנסקי והפסיד, אך זכה ב-43 אחוזי תמיכה. הוא לא אמר נואש, "התייבש" 5 שנים באופוזיציה, ואז ניצח את הבחירות עם 52 אחוזים מהקולות, מול 43 אחוזים של המתחרה העיקרי, מאיר פרוש.

אחרי עשור בראשות העיר, החליט שהגיע הזמן לעבור לזירה הארצית. כבר ב-2015 התפקד לליכוד, 4 שנים אחר כך התמודד בפריימריז ונבחר למקום השמיני, מה שהציב אותו במקום התשיעי ברשימת המפלגה לכנסת.

מקבל ד' מינים מאנשי חב"ד שעות לפני טיסתו

את ברקת אני פוגש לפני כשבוע ב'איירפורט סיטי', שעות לפני שהוא ממריא לעוד מסע מדיני בארצות הברית. "יהודי טוב, חונכתי להיות פטריוט ואוהד המדינה", הוא פותח את השיחה כשאני מבקש ממנו להגדיר את עצמו במשפט אחד.

"אני ואחיי, שלושה אחים, כולנו קצינים בצנחנים, חונכנו לנתינה. אבי בירך אותנו בשני ברכות, האחד שנשלם הרבה מיסים ותודה לקל אנו עושים זאת בלי עין הרע, והשנייה שנזכה לשרת את הציבור בשקל אחד לשנה, וגם את זה אני עושה תודות לה'".

רגע לפני שאנחנו צוללים לביצה הפוליטית, ברקת מספר לנו על דמות אחת מפתיעה שהשפיעה על במיוחד. "מאוד הושפעתי מהרב מרדכי אליהו זצוק"ל, נפגשתי איתו כבר בתחילת דרכי הציבורית, וזה מאוד השפיע עליי. הוא גם תמך בי לקראת הבחירות לראשות העיר ירושלים", הוא מספר בגאווה.

"מסתכל קדימה בתשוקה"

ברקת רואה בכהונה בראשות העיר ירושלים, העיר הגדולה והמורכבת בישראל, כהכנה הראויה ביותר להנהגת ישראל. "היה לי הזכות לשרת את ירושלים עשור בשנים, לפתח אותה לחזק אותה, את כל התושבים שלה, בתפיסה מאחדת ומחברת. אני מאוד גאה בכך שהובלתי את העיר עם קואליציה של 30-31 חברי מועצה לפחות, רוב שנות כהונתי".

"אני מסתכל כיום בפרספקטיבה על 15 שנות עבודתי בעיריית ירושלים ועוד בשקל לשנה וכעת התפנתי לטפל באתגרי המדינה כולה. אני מסתכל קדימה, אפילו בתשוקה, לבחון כיצד אני לוקח את כל ניסיון חיי, גם כאיש ההייטק, 15 שנים מחיי עבדתי בענף ההייטק גם כיזם וגם כמשקיע וכמובן עשור כראש העיר ירושלים, לתכנן תוכניות למדינת ישראל לראות ולהתמודד עם האתגרים הגדולים שיש למדינה".

מה גורם למיליארדר ל"התחשבש" בפוליטיקה במקום לעשות עוד מיליונים?

"שליחות. אני שירתתי 6 שנים בצנחנים, גם זכיתי לחטוף כדור התאוששתי וחזרתי לגדוד, מאותה סיבה שאחרי שעשיתי יחד עם רעייתי לביתנו החלטנו לעסוק גם בעסקי הפילנתרופיה ותרמנו מיליוני דולרים למערכת החינוך בעיר ירושלים ואלו אותם שיקולים של להשתכר בשקל לשנה, תודה לקל. הקב"ה זיכה אותנו בזכויות רבות ויש לנו את האפשרות, אני עושה את זה באהבה וברצון".

מילא היית נבחר ישירות לראשות העיר, או שהיית היום שר בכיר, אבל להיות 5 שנים חבר מועצה פשוט, או עכשיו שנתיים ח"כ מן השורה, זאת הקרבה גדולה בשביל בן אדם שיכול לעשות הרבה במגזר הפרטי?!

"זה לא קל, זה מצריך נחישות אמונה בצדקת הדרך ולהאמין בסיבות שבגינם אתה מגיע לזירה הציבורית. אני רואה עצמי כאחד שמשרת את הציבור נאמנה, אכפת לי מאוד מהעתיד של המדינה שלנו, של העם שלנו ואני מוכן לשלם מחירים גם ברמה האישית, לשבת 5 שנים באופוזיציה זה סיוט בהרבה מאוד מובנים, צריך הרבה מאוד חוזק נפשי כדי להתמודד עם תהליכים כאלו ותודה לקל מצליחים".

"גם בלהיות ראש עיריית ירושלים לא הכל מורכב מגן עדן, יש לך אתגרים מאוד לא פשוטים. לעיתים אתה מרגיש לבד, צריך לקבל החלטות קשות בנוגע לעיר. בשעתו לימד אותי הרב אליהו זצ"ל שכאיש ציבור אתה צריך לבדוק קודם כל מה טוב לעיר ולמדינה, אח"כ מה טוב לציבור הבוחרים ששלחו אותך לתפקיד, ורק אח"כ מה טוב לעצמך. הסדר הזה מחייב אותך לעיתים לשלם מחירים בעבור התפקיד והכלל וכן לתנועה ששלחה אותך".

במחשבה לאחור, אתה לא מתחרט שלא נשארת בעיר להתמודד לעוד קדנציה?

"לא, בעשור שלי כראש העיר ירושלים ועוד לפני כן תכננתי תוכניות עבודה, אני מאוד גאה על התנופה שהעברתי את העיר ירושלים בתקופת שירותי בה. העיר שקיבלתי בהגעתי לעומת העיר שהעברתי בסיום תפקידי היא שונה מאוד מהותית גם בפיתוח שבה וגם בהרבה מאוד מובנים".

"מבחינתי זה לקחת את הניסיון לרמה הלאומית, כשתסתכל בפרספקטיבה הניסיון שהבאתי לשולחן מאוד רלוונטי ומאוד חשוב, גם כיזם, גם כאיש עסקים וכאחד שיודע לאחד, אני מביא איתי גם את הניסיון ברמה הלאומית והגלובלית וגם כמי שתודות לקל מגיע נקי לתפקיד ולשם שמים למען מדינת ישראל".

תם 'עידן נתניהו'? "הבחורים בליכוד ייקבעו".

עם החלפת ראש ממשלת ישראל, והמעבר של בעל התפקיד המיתולוגי לספסלי האופוזיציה, החלו הרינונים בליכוד – שהיו שם בעצימות נמוכה יותר גם קודם. ישראל כץ, יולי אדלשטיין, גלעד ארדן ואפילו מירי רגב ואבי דיכטר רואים את עצמם כרואיים לרשת את בנימין נתניהו בראשות הליכוד ולהתייצב במירוץ לראשות הממשלה.

אין ספק שברקת, שאמנם הגיע למקום השמיני בפריימריז, נחשב לאחד המועמדים בעל הסיכויים הגבוהים לזכות בתפקיד הנכסף. האם פגשתי השבוע את ראש הממשלה הבא של מדינת ישראל? מוקדם להגיד, אפילו מוקדם מאוד, אבל מבחינתו היום הזה בוא יבוא.

"חד משמעית, אני רואה את עצמי כאדם המוביל לתפקיד אחרי 'עידן נתניהו'. לשם אני פונה, אבל מי שיקבע אם כך אכן יקרה אלו הבוחרים, גם בהתחלה בכדי לזכות בראשות הליכוד וגם לאחר מכן בהנהגת המדינה. אני מציג את כישוריי, את ניסיוני, את עברי, את כל אלו אני יציג בפני הבוחר ואני מקווה שהציבור ישתכנע".

יש שיטענו, זה לא פייר, אתה מגיע עם אפשרות לממן קמפיין שאחרים לא יכולים?!

"אני לא נולדתי עשיר, את הוני והצלחתי עשיתי לבד, במו ידי, אני ואחיי. אני גרתי בדירת 60 מטר בפסגת זאב 4 השנים הראשונות לחיי, שרכשתי מכספי שהרווחתי משירות קבע בצה"ל במשך שנים, ובמו ידי עשיתי את הוני, תודות לקל ביושרה ובהצלחה".

בראיון ל'JDN'

"אני רואה יתרון גדול מאוד לא להיות תלוי באחרים, אלה אשר נדרשים לקבל סיוע מאחרים אוטומטית הם חבים להם את חייהם. היום כשאני בא באופן בלתי תלוי ועצמאי ומציג את כישוריי והניסיון, אני הצלחתי בעסקים בעיר ועכשיו אני רוצה להצליח במדינה, וזה סיבה טובה מספיק בשביל אנשים לבחור בי. הציבור לא טיפש, אי אפשר לקנות אותו ואסור לזלזל בו, הציבור רוצה לדעת ולהשתכנע, הוא מסתכל כמו רנטגן, הוא מביט על כל אנשי הציבור שלו ובוחר במי שהוא מאמין שיביא למדינה שלו הצלחה גדולה".

אתה רואה עצמך מתאים לראשות הליכוד, אבל לא העפלת למקום מאוד גבוה בפריימריז?!

"קודם כל אני גאה במקום שבו אני נמצא, אני חושב שמעט מאוד אנשים הצליחו להגיע בפעם ראשונה למקום בעשיריה הפותחת, זה נראה לי יתרון ענק. אני מודה לליכודניקים שתמכו בי, אני אסיר תודה על כך ואני חושב שבפריימריז הבאים אתה תראה אותי גבוה עוד יותר".

אתה ביחסים טובים עם חברך במפלגה?

"כן, טובים מאוד אני נמצא המון בשטח ועושה המון שיתופי פעולה. גם בכנסת יש לי יחסים טובים, אפילו מאוד. כמובן לכל אחד יש את היריבים הפוליטיים שלו, למשל אני לא היחיד שרואה את עצמי מתאים להוביל את הנהגת הליכוד ובאפן טבעי בצמרת המפלגה אפשר לומר שהחמצן דליל יותר, לא משהו שאני לא יידע להתמודד איתו. אני רוצה לתת לך דוגמה מהעיר ירושלים, לא כולם תמכו בי והיו לנו יריבים גם פוליטיים, אתה כבר הזכרת חלק וגם חששות, אני מהר מאוד הצלחתי לייצר קואליציה מקיר לקיר כולל את כולם כי אני אדם שיודע לכבד את החלטת הבוחר ולעשות לפי זה את המקסימום בכדיי לשרת את כלל הציבורים הרלוונטיים ולכן תשובתי היא שאני מאוד גאה להיות חבר ליכוד ובעזרת ה' בבוא העת, אחרי עידן נתניהו, אני גם אוביל את מפלגת הליכוד ואת המדינה".

לא תתמודד לראשות הליכוד כל עוד נתניהו יתמודד?

"אחרי עידן נתניהו"

לדעתך לא תם 'עידן נתניהו'?

"תראה, זאת שאלה במידה רבה לא רלוונטית כי אין עכשיו פריימריז".

יש שאומרים שמבחינה פוליטית תם 'עידן נתניהו', הוא היה ראש ממשלה ועכשיו הוא באופוזיציה…

"מי שקובע זה הבחורים בליכוד".

נתניהו שיקר אותך? "את ההבטחה הוא לא קיים"

כשרואים את ההתעקשות של ברקת לדבר רק על ה'עידן שאחרי נתניהו', אי אפשר שלא לתהות על כך שהוא לא "מתנקם" בו על הפרת הבטחה למנות אותו לשר האוצר. "אם לדבר בכנות, נתניהו שיקר אותך", אני אומר לו דוגרי. אך התגובה ממאנת מלבוא, אחרי שניות ארוכות של שקט, שאלתי שוב הוא שיקר אותך?

"בוא נגיד ככה, שאת ההבטחה הוא לא קיים, זה ברור לכל אחד", הוא עונה בזהירות. "אני החלטתי למרות זאת, לקבל את ההחלטה ולפעול כחלק מהקואליציה, גם אמרתי שאני לא מעוניין בתיק זוטר, אני מעדיף להשקיע את זמני בתכנון. אני יושב ומתכנן ומפתח רעיונות חדשים למען מדינת ישראל בזכות ניסיוני, אני כיזם אני חושב כל הזמן מחוץ לקופסא, אני משקיע את הזמן בלהכין תוכניות עבודה למדינת ישראל".

"הכנס הגדול שערכתי לפני כשלושה חודשים שמה נתתי חלק מן הרעיונות שאני מדבר עליה קדימה למען המדינה, איך אני אוכל לפתח את הכלכלה ואת מערכת החינוך, המון ממערכות השלטון את הפריפריה של מדינת ישראל, גם הגיאוגרפית וגם החברתית. ניסיוני מהעיר ירושלים נותן לי המון כלים וידע איך לעשות זאת, אני לוקח אותם ומפתח אותם, לא רק ברמה עירונית אלא ברמה הלאומית, ולכן החלטתי להמשיך להיות שחקן קבוצתי ובעתיד בעז"ה יגיע גם תורי, יום יבוא ואגיע לתפקידים בכירים".

נתניהו הציע לך תפקידים זוטרים וסירבת?

"כן, אני אמרתי מראש שאני לא רוצה תיקים פשוטים, אני כאן כדי להרים אבנים גדולות. כבר אמרתי שאני מעוניין באוצר ואם לא זה אז חינוך או בריאות בעת ההיא ולא אני מעדיף להיות ח"כ פשוט מן המניין וכמו שאמרתי יהיה לי זמן להשקיע את זמני בתכנון וכך אכן עשיתי".

אני לא מתאפק מלעקוץ. בסוף אולי ניצלת, תראה מה קרא לכץ בתפקיד שר האוצר…

"אתה רואה, יש קצת סייעתא דשמיא", הוא מגיב עם חיוך בקטן זווית הפה.

אם אתה היית שר אוצר, דברים היו מתנהלים אחרת?

"אין לי ספק שכן. התפיסה הכלכלית שלי כאדם שבא מן התחום היזמות. היום אנשי המקצוע באוצר שמחזיקים בדעה שמרנית ובלשון המעטה לא ממש מתאימים לתפיסת העולם שלי ולמה אני חושב שצריך לעשות במדינת ישראל, יש קיבעון חשיבתי באוצר ושרים שבאים למקום בלי סדר יום ברור ומסודר שתוכל להביא לרפורמה של צמיחה מואצת, לראות איך עושים רפורמה גדולה של ייעול ושליטה ובעיקר לעשות רפורמות גדולות, אני חושב ואומר שהמערכת כיום בנויה לא נכון ומי שנמצא במשרד האוצר הם אנשים בלי ניסיון חיים רלוונטי לתחום החיים שבו הם עוסקים".

נתניהו מצהיר שימנה אותו לשר אוצר. צילום: תומר נויברג/פלאש 90

"בהייטק שממנו אני בא יש כינוי לשני סוגי אנשי כספים האחד אלו אנשי מעוף שהם מיועדים להיות מנכ"לים, אנשים רציניים שהם לרוב מספר ה-2 של הארגון ואלו שהם סופרי העדשים האחראיים על המספרים של קופת הארגון, הם צריכים לדעת שנשר כסף הם לא מבינים מה זה אומר צמיחה, הם לא יודעים את ההבדל בין הוצאה להשקעה. האוריינטציה חייבת להיות שונה, צריך לראות היכן ניתן להשקיע את המשאבים בכדי לצמוח ולא איפה חוסכים כסף בלא קשר לכלום, הביקורת שלי על משרד האוצר לא השתנתה בכלום ואני מאמין במנהיגות נכונה שקשורה ליעדים ומטרות שצריך להציב להם. האוצר יוכל לתפקד הרבה יותר טוב ולהביא הרבה יותר הישגים למדינת ישראל, הפוטנציאל הוא רחוק מלהיות ממומש ואני באמת חושב שאפשר לעשות הרבה יותר".

"מניסיוני, אם אתה מגיע אם ידע מוקדם וניסיון לתפקיד, זה רק יתרון ולא חסרון. כל זה בתנאי שאתה מגיע ברוח יזמית וחשיבה מחוץ לקופסא. אני גם רוצה להוסיף הערה מאוד חשובה כאני פותח את תוכניות העבודה שלי אני לא אבדוק מה יש במשרד אני קודם כל ירד לשטח, אני מדבר עם אנשים, מראיין אנשי עסקים, אני גם הכנתי תוכנית לפריפריה של המדינה לגליל גולן נגב והערבה יהודה ושומרון".

"כשהכנתי תוכנית ליהודה ושומרון, 24 מתוך 24 ראשי רשויות ביו"ש, כולל החרדים, חתומות על התוכנית הזאת, זה אומר קונצנזוס מלא לתוכנית. אני מגיע עם תוכניות עבודה אל הממשלה ולא מהממשלה אל השטח, כמו שלצערי הרב קורה לרוב אנשים מגיעים למשרדים שואלים שם מה צריך לעשות ופחות או יותר ממשיכים את העבודה של קודמיהם בתפקיד. אני בא מחוץ לקופסא בא לעשות סדר מחדש שמותאם לצרכים של כל הציבורים ועם התוכניות האלו אני יבוא לפקידות בבוא העת ואדרוש מהם להתנהל בתוכניות האלו זו גישה שונה לגמרי מהפוליטיקאים שבאו מהמערכת הפוליטית הקלאסית".

"המגזר החרדי ואני שותפים טבעיים"

אי אפשר שלא לנצל את הריאיון לחזור לימיו הסוערים בראשות העיר ירושלים. בהתחשב בכך שהוא גם מייעד את עצמו להנהגה הארצית, בחרתי לנסח כאדם חרדי את השאלה בצורה הישירה ביותר.

אתה טוב לחרדים?

"אני חושב שבהחלט כן. אני רואה את עצמי שותף, הייתי עשר שנים עם המגזר החרדי בקואליציה, ידעתי להגיד לא, בוודאי ידעתי להגיד כן, ידעתי איך לשרת את הציבור החרדי, החלטתי לשים גז ענק על כל נושא המחסור בכיתות לימוד, גם במגזר החרדי וגם במגזר הערבי, הבאנו להישגים דרמטיים. אני יודע ששותפי בקואליציה בקשרים מצוינים, אני מבין היטב את הציבור החרדי, יודע לעבוד מולו, ואני רואה במגזר שותף טבעי, גם לליכוד, גם לתפיסת עולמי, וגם ברמה האישית.

יש לך קשר טוב היום עם הנציגות החרדית בכנסת?

"חד משמעי, קשר טוב מאוד. אני לא אכנס לשמות, אבל רובם בקשר טוב מאוד איתי, בוודאי בש"ס, וגם החסידים וגם הליטאים, כל הקבוצות".

ועם מאיר פרוש?

"כן. מאז שהתמודדו היו לנו המון שיתופי פעולה, אני מאוד מעריך את הבן אדם כמיצג את החסידים, לקחתי אותו אפילו כמה פעמים טרמפ הביתה, אני מאוד מאוד מעריך אותו ורואה בו שותף טבעי לפעילות שלי קדימה".

אתה אומר "ידעתי להגיד לא", יש שאומרים שאתה חתום על חילון צביונה של העיר?!

"יש כאלה במגזר החילוני שיגידו לך שזה עבר הפוך, אני חושב שהצלחתי לשרת את הציבורים השונים בירושלים אחד לצד השני, אחד ליד השני, ולא אחד על חשבון השני, אתה יכול לראות איך התקדמה התרבות החרדית, איך התקדמה מערכת החינוך החרדית, התשתיות למגזר – בין אם זה מתנ"סים, בוודאי-בוודאי מוסדות דת, ירושלים עשתה קפיצה אדירה במקוואות, בבתי כנסת, המגזר החרדי שודרג באופן ניכר. כל אחד צריך להסתכל על החלק שלו בעוגה, אני רוצה להזכיר לך שירושלים לא חולקה לשבטים, תפקידה לחבר ולעשות את כל ישראל חברים. בהקשר הזה, התפיסה שלי אמרה כל הזמן, בוא נראה איך אנחנו מפתחים אחד ליד השני, לקדם את המגזר החילוני, המסורתי, הדתי-לאומי, החרדי, כולם אחים, והתפיסה היא שצריך להתקדם עם כולם, במסגרת הסטטוס-קוו, כולם יגידו לך את זה. כל אחד אולי רוצה קצת יותר למגזר שלו, אבל תסתכל על המכלול, אחד הדברים שבדקתי כשסיימתי את התפקיד, האם ניר ברקת קידם יותר את החרדים או החילונים או את שניהם ביחד, רוב מוחלט מאמין שקידמתי בצורה הוגנת את כלל המגזרים, יש לך מיעוט בשני הצדדים שכל אחד יש לו טענות כאלה ואחרות, אבל זה מאוד מאוזן, בזה אני גאה".

"תמיד יהיו לך אנשים שינסו ללבות את האש, אני איש שתמיד ישמור על ממלכתיות, על החיבורים, אתה תשמע את הדרשות של הרב מרדכי אליהו זצ"ל, גם ביארצייט שלו כל שנה, עד כמה הוא התעקש על אחדות עם ישראל, עדיף עם ישראל טועה ביחד מאשר מפוצל, אני יעשה כל מה שאני יכול כדי לחבר, כך עשיתי בירושלים, כך אעשה בכל הארץ. כנגד מי שמלהיט את הרוחות, אני תמיד אנסה לאזן ולחפש את החיבורים, אני מעולם לא שיתפי פעולה עם אף חרם, בין אם זה אישיים ובין אם זה קבוצות, תמיד אמצא את הדרך, גם עם אנשים מאוד שונים ממני וגם אם הם יריבים פוליטיים שלי, אחפד את הדרך לשתף איתם פעולה".

ברקת דוחה האשמות כי ניהל את היחסים עם החרדים ב'הפרד ומשול' ואומר כי "הפרד ומשול קלאסי זה לקחת חלק לקואליציה וחלק להשאיר בחוץ, שזה ממש לא מה שהיה איתנו בשעתו. מה שחש מופרד ומקופח יוכל היה לעזוב את הקואליציה ואף אחד לא עשה את זה".

"לעומת זאת", הוא תוקף את הממשלה הנוכחית, "הפרד ומשול זה מה שעשתה הממשלה הנוכחית הגרועה הזו שלקחה חלק מהימין ואת הרוב היא השאירה בחוץ, היא כאילו מחקה את כל בוחרי הליכוד, המגזר החרדי והדתי והשאירה אותו בחוץ".

מניח תפילין

ובחזרה לירושלים, "הממלכתיות והאחדות היא זו שהחזיקה הקואליציה הזו שלמה ומאוחדת, זה נכון שלפעמים צריך לדעת לתמרן, אבל לא רק במגזר החרדי הייתי צריך לפעמים לעמול ולתמרן רבות, לפעמים גם צריך לדעת לעשות פוליטיקה, אני לא רואה בזה דבר בעייתי. אבל, בשורה התחתונה המחויבות שלי היא לכלל המגזרים בלי קשר להאם הם תמכו בי בבחירות או הצביעו או לא, זה ממש לא קשור".

הוא מזכיר שוב את מורו ורבו: "למדתי מהרב מרדכי אליהו שבציבוריות אתה צריך לשרת את כולם ללא הבדל, ביושרה ובצורה הוגנת. יושרה והגינות אלו מהערכים עליהם גדלתי וחונכתי ואני מאמין שלא רק ככה פעלתי אלא כך גם המשיך לפעול", הוא מבטיח להמשיך בדרכו.

מה שעבד בירושלים, יכול לעבוד בכל הארץ?

"קודם כל, מציון תצא תורה, זה ברור, עכשיו מסתובב בכל הארץ, ומדבר עם ראשי עיר חרדים וערבים וממלכתיים ("אני מעדיף את המילה ממלכתי מאשר חילוני", הוא מסביר), והציבור דתי לאומי, אני מכיר היטב את הבעיות שלהם, לעיתים יותר טוב מאיך שהם מכבירים את הבעיות של עצמם. בירושלים הכל בגדול, כראש העיר ירושלים אתה עובד ישירות מול הממשלה, רוב ראשי הערים עובדים דרך השלטון המקומי לממשלה, לכן אני מכיר מצוין עם עבודת הממשלה והמשרדים כי עבדתי איתם. אני מכיר את האתגרים בכל הארץ, פשוט מדהים לראות כמה הניסיון בירושלים עיר הקודש רלוונטי".

אם יש נושא שעליו ברקת נלהב לדבר עליו, כשההתרגשות ניכרת בקולו, זה מאמצים שלו לצמצם את המחסור בכיתות בבירה. "כשאני בזמנו נלחמתי להגדיל את התקציב של עיריית ירושלים, העיר ענייה והאתגר הוא שהמדינה צריכה לכבד את התושבים בירושלים, גם ציינתי בפני הממשלה את הפעם של ארבעת אלפים כיתות לימוד שהם לא בתקן, הממשלה ומשרד החינוך היו נתונים לירושלים פחות ממאה כיתות בשנה כשהגידול הטבעי שלה 280-290 כיתות בשנה, אני דרשתי ארבעת אלפים כי כל ילד ירושלים ללא קשר למוצאו הוא ילד שלי, אני רוצה לטפל בכולם".

"כשלא קיבלנו את המספרים שביקשנו מהממשלה הלכנו על פתרון של מחוץ לקופסה ולקחנו הלוואה של מיליארד שקל מבנקים והוכחתי למשרד הפנים בראשות אריה דרעי שלבנות לבד 2000 כיתות לימוד בסכום הנ"ל, זה רק חוסך כסף לעיר שכן השכירות, השיפוצים והחרפה עולה לעירייה יותר כסף, לשמחתי הרבה השר דרעי אכן אישר ועד היום אני אסיר תודה לו על כך. אגב, זה היה בניגוד לעמדת האוצר, המיליארד שקל האלו הצליחו להניע תנופת בניה של כ-2000 כיתות לימוד, אני היה שם בעתיד כדי לאשר את  2000 כיתות הנוספות. המהלך היה כמדומני לפני 4 שנים ומימן גם את מנהלת כיתות הלימוד שבנינו מבעוד מועד, לפני בערך 7-8 שנים במטרה לצמצם כיתות לימוד ואני רוצה לברך את ראש העיר  משה ליאון ואת כלל העירייה ואת התלמידים, עשרות אלפים, על שזכו לקבל כיתות לימוד חדשות, הן במגזר החרדי הערבי והן במגזר הכללי".

"אני איש ימין עמוק"

הזמן קצר ורשימת השאלות שלי לא מתקרבת לסיום, אל לפני דאני נפרד, אני חייב לשאול את מי שרואה את עצמו כמועמד לראשות הממשלה שאלה שהיא אולי החשובה ביותר בימים אלו, מה עמדתו על מערכת המשפט.

"אני בעד רפורמות מאוד מרחיקות לכת ומאוד משמעותיות", הוא מפרט את משנתו, "אני שמתי לב שיש הבדל גדול מאוד בין השופטים השמרנים לליברלים, לעיתים אפשר לראות פסיקה שונה לגמרי אפילו בבג"ץ, כלומר הרפורמה הגדולה שאני רוצה לראות היא איך בוחרים שופטים יותר דומה לשיטת הבחירה בארה"ב, זה מדהים לראות שיכול להיות מקרים שאם השופט הוא באותה דעה איתך אתה אוטומטית מקבל את הדעה שלו ואם הוא חלוק עליך עוד לפני זה, הפסיקה שלו לא מקובלת עליך.

"לכן צריך לדמות את זה יותר לשיטה האמריקאית, כאשר השופטים יישקפו יותר את דעת העם, יהיה יותר אמון במערכת הזו, כי יש לנו מערכת אחת בלבד, אי אפשר להחליף אותה, צריך לקחת אותה ולדעת איך לשנות את שיטת הבחירה, צריך לדעת להתאים אותה להשקפת כל הציבור הישראלי. לדוגמא, אפשרי שהם יבחרו על ידי הכנסת כמשל, כמו בארה"ב".

"הרפורמה השנייה היא שהיועצים המשפטיים צריכים להיות על בסיס משרות אמון. אני טוען שכמו שאתה בא לראש עיר עם מנכ"ל כמשרת אמון, כך צריך להיות גם גזבר, יועץ משפטי, ומהנדס עיר.  היועץ המשפטי צריך להגיע מהקו של ראש הממשלה או השר, צריך לעשות הפרדה בין התביעה לבין הייעוץ המשפטי ובכל רגע נתון ראש המשלה או השר יכול להחליף אותו על פי שיקול דעתו או חייב לעבוד על פי החוק".

"ברגע שתעשה את שני הרפורמות, אתה תראה שהמערכת נכנסת לסדר יום נורמלי עם כלל מערכות המדינה ואני חושב שזה הדבר הנכון. זו תפיסת עולמי בנושא ואני מגיע עם ניסיון בנושא מהעיר ירושלים, היה לנו יועץ משפטי מאוד לעומתי ומאוד אנטי, וביום שהוא הוחלף על ידי אמנון מרחב פתאום כל העניינים הסתדרו והאתגרים נעלמו כלא היו, כי מרחב נכנס לראש שלי, הבין את העניין וזכה ככה לשרת את כלל המגזרים והוא עשה את זה נהדר ולא ראינו חיכוכים משמעותיים כמו עם קודמו בתפקיד, כלומר שכאשר אתה ממנה יועץ משפטי כמשרת אמון אתה מונע המון חיכוכים".

בפגישה בשבוע שעבר עם הסנטור טז קרוז. צילום: שחר עזרן

לסיום חשוב לברקת לדחות את הקמפיינים שמנסים להציג אותי כ'ימני פרווה' ומספר: "לא התעסקתי בפוליטיקה עד שהלכתי לעיריית ירושלים, אבי הוא איש קהילת הביטחון, בביתנו כל הזמן דיברו פטריוטיות אבל כלל לא דיברנו פוליטיקה, ככה זה היה בבית".

את המעבר לקדימה, בו מנסים להשתמש נגדו, הוא דווקא מזכיר שהיה הראשון לחזור. "כשנכסתי לפוליטיקה הייתי איש של אריק שרון ותמכתי בתפיסת עולמו, כשהיה בליכוד והמשכתי איתו כמו הרבה מאוד ליכודניקים לקדימה. אבל אני הייתי הראשון שעזב אותו כאשר גיליתי את תוכניתו לחילוק ירושלים, גם לא ממש היה לי תפקיד משמעותי במפלגה בבחירות, הייתי אחראי על העיר ירושלים, זה היה תפקיד משנה עבורי כי הייתי כבר ח"מ העיר ואני איש ימין בכל רמ"ח אבריי וכך התנהלתי בכל שנותיי".

"אם דיברת על עמותות ימין לדוגמא, המון מהמחלוקות שהיו לנו עם היועץ המשפטי דאז חביליו בעיריית ירושלים, זה היה בשעתו על בית יונתן, אני נעמדתי על רגליי האחוריות ונתתי גיבוי מוחלט לכל עמותות הימין שרוכשות קרקע במזרח העיר עד היום. אגב, תוכניות העבדה שאני הכנתי היום סביב ניסיוני בירושלים לאיו"ש הם זוכות לתמיכה מקיר לקיר בכל חוגי הימין".

"תמיד יהיו את אלו אשר ינסו לנגח אותי", הוא מציין, "בשורה התחתונה אני איש ימין עמוק, ליכודניק בלב וזה בנפש שלי, אני שם ואשאר שם ולא מתכוון לזוז לשום מקום ותודה לקל התמיכה שאני מקבל בשטח מאנשי ימין היא גדולה ומשמעותית".

אנחנו נפרדים בברכת חג, אותה מנצל ברקת להזכיר שלמרות קוצר הזמן, זה לא אומר שאין צורך להזכיר כמה הממשלה החדשה גרועה לעם ישראל, לתורת ישראל ולארץ ישראל: "מועדים לשמחה, המון הצלחה", הוא מסרך אותנו, "אנחנו עוברים תקופה לא פשוטה בעם ישראל, תקופת אי וודאות, עם ממשלת מעבר רעה, באמת לא דיברנו על זה יותר מידי, אבל שלא יחשבו שאין מה להגיד על הנושא. אני כל שנה מבין כמה מינים יש בעם ישראל, המטרה זה אחדות, התרחקנו השנה מהמטרה הזאת", הוא חותם בפסימיות מסיומת, אולי בשנה הבאה נתקרב חזרה אל המטרה הנכספת.

הכתבות המעניינות ביותר

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
2 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ברקת הוא איש שפיו וליבו אינם שווים, אי אפשר לסמוך עליו.
חילן וטימא את ירושלים בין השאר עם מירוצי מכוניות חסרי תועלת,
חושב רק על התדמית שלו, זגזגן, בלון נפוח, ילד שמנת, זה הכל.
הוא מתהדר "בקירבה לרב אליהו" שלא יבלבל, הרב אמר לו שישמור על קדושת ירושלים, זה היה המילים האחרונות שלו עליו, הוא העמיק את התועבה וחילולי השבת, פרץ את הסטטוס קוו, כפי שאיש מלפניו לא העיז.
התפטרנו ממנו בירושלים, לא זקוקים לא יותר כראש ממשלה.
משכורת שקל בשנה, שהוא 5 פעמים מדגיש בראיון, למיליארדר כמוהו, זה דמגוגיה, זה שווה לו יחצנות במיליונים.

מסכים על דבי.
הוא שחצן ונפוח.
לא השאיר לחרדים בירושלים כמעט כלום. פירורי פירורים.
שלא יבלבל בראש כאילו דאג לחרדים.
וממש תודה על הטרמפ לפרוש. אנחנו אסירי תודה עד עולם….

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture