דוברות הרשות השופטת

המירוץ לכס השיפוט: פורסמה רשמית מועמדים לבית המשפט העליון

שר המשפטים הגיש את רשימת המועמדים הכוללת לשיפוט בבית המשפט העליון, כאשר ארבעה מתוכם יבחרו - הרשימה כוללת 24 מועמדים. ברשימה: פצ"ר היוצא שרון אפק, יועמ"ש הכנסת לשעבר איל ינון ברשימה וגם רעייתו של ח"כ שטייניץ

שר המשפטים גדעון סער פרסם היום (חמישי) את רשימת המועמדים לשיפוט בבית המשפט העליון. מדובר בסבב משמעותי שישפיע על הזהות של בית המשפט, שכן הוועדה לבחירת שופטים תבחר בארבעה שופטים חדשים.

הרשימה שפרסם סער כוללת מועמדים שמוצעים על ידי שר המשפטים, או נשיאת בית המשפט העליון או שלושה מחברי הוועדה לבחירת שופטים. ב-24 באוקטובר ייערכו ראיונות למועמדים על ידי ועדות המשנה, וב-23 בנובמבר תיערך ישיבת הוועדה לבחירת שופטים בה צפויים להיבחר המועמדים.

בראש הוועדה לבחירת שופטים עומד שר המשפטים סער. בנוסף אליו חברים בה שלושה שופטי עליון – הנשיאה חיות והשופטים עוזי פוגלמן ויצחק עמית. כמו כן, חברים בה השרה איילת שקד, חברי הכנסת אפרת רייטן ושמחה רוטמן ונציגי לשכת עורכי הדין אילנה סקר ומוחמד נעאמנה.

עד יוני 2023 ימונו ארבע שופטים לבית המשפט העליון במקום חנן מלצר, ניל הנדל, מני מזוז וג'ורג' קרא. במחצית השנייה של הקדנציה של הממשלה ימונו ארבעה נוספים – עם פרישת הנשיאה אסתר חיות, והשופטים ענת ברון, עוזי פוגלמן ויוסף אלרון.

לצורך בחירת שופט עליון נדרש רוב של שבעה מתשעת חברי הוועדה, שבה יש כיום מוקדי כוח המושכים לכיוונים שונים. סער מעוניין בשופטים שמרנים בכל הקשור להתערבות בהחלטות הכנסת והממשלה, וליברלים בכל הקשור לזכויות אדם.

חיות מעוניינת בשופטים שכבר מכהנים ולא במועמדים חיצוניים, והיא ניצבת מול סער והשרה שקד, המעוניינת כמותו בבחירת שופטים שמרנים המקורבים בהשקפותיהם לימין ולדתיים. ח"כ רוטמן מצדד גם הוא בשופטים שמרנים. חברי לשכת עוה"ד וח"כ רייטן צפויים לזרום עם כל הסכמה שתושג בין הצדדים.

ואלו המועמדים:

1. השופטת מיכל אגמון-גונן – שופטת בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

2. האלוף שרון אפק – כיהן כפרקליט הצבאי הראשי

3. ד"ר יעל ארידור-בר אילן – עומדת בראש משרד עורך דין המתמחה בתחום הליטיגציה המסחרית והתאגידית.

4. השופטת תמר בזק-רפפורט – שופטת בבית המשפט המחוזי בירושלים.

5. השופט אליהו ביתן – סגן נשיא בית המשפט המחוזי באר שבע

6. השופט גרשון גונטובניק – שופט בית המשפט המחוזי תל-אביב

7. פרופ' דוד האן – פרופסור בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן המומחה בדיני תאגידים ובדיני חדלות פירעון. כיהן כאפוטרופוס הכללי והכונס הראשי במשרד המשפטים

8. פרופ' אביעד הכהן – נשיא המרכז האקדמי שערי מדע ומשפט ודיקן בית הספר למשפטים שבו

9. השופט רם וינוגרד –  שופט בית המשפט המחוזי בירושלים

10. ד"ר חגי ויניצקי – מנהל הקליניקות המשפטיות במרכז האקדמי שערי מדע ומשפט,

11. השופט צבי ויצמן – שופט בית המשפט המחוזי מרכז

12. איל ינון – שימש כיועץ המשפטי לכנסת בשנים 2010 עד 2020. קודם לכן כיהן כמזכיר הכנסת

13. סיגל יעקבי – האפוטרופסה הכללית והכונסת הרשמית. בין השנים 2019–2021 שימשה כממלאת מקום מנכ"ל משרד המשפטים

14. השופטת רויטל יפה-כ"ץ – נשיאת בית המשפט המחוזי באר שבע

15. השופט חאלד כבוב – שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב

16. השופטת גילה כנפי-שטייניץ – סגנית נשיא בית המשפט המחוזי ירושלים

17. פרופ' שחר ליפשיץ –  פרופסור מן המניין בפקולטה למשפטים של אוניברסיטת בר-אילן. עומד יחד עם פרופ' ידידיה שטרן בראש פרויקט זכויות אדם והיהדות במכון הישראלי לדמוקרטיה.

18. השופט יגאל מרזל – מכהן כמנהל בתי המשפט. בתפקידו הקודם היה שופט בית המשפט המחוזי בירושלים וכן מנהל המרכז להכשרה ולהשתלמות שופטים

19. פרופ' סוזי נבות – פרופסור מן המניין למשפטים, בבית הספר למשפטים ע"ש שטריקס במסלול האקדמי – המכללה למינהל

20. השופט רון סוקול – סגן נשיא בית המשפט המחוזי חיפה

21. פרופ' יואב ספיר –  חבר סגל הפקולטה למשפטים, אוניברסיטת תל אביב. כיהן כסניגור הציבורי הארצי בישראל בשנים 2011-2021

22. השופטת רות רונן – שופטת במחלקה הכלכלית בבית המשפט המחוזי בתל אביב

23. נתי שמחוני – עומד בראש משרד עורכי דין פרטי, מומחה בעבירות צווארון לבן

24. יעקב שרב – עורך דין ממשרד הרצוג פוקס נאמן

היחיד שכבר עכשיו ניתן לומר שהוא צפוי להיבחר בוודאות גבוהה למדי הוא השופט ח'אלד כבוב, בן 63, שמכהן כיום בבית המשפט המחוזי בתל אביב. שמו כבר נכלל בעבר ברשימת המועמדים, אך הוא פרש ממנה לאחר שהבין כי סיכוייו נמוכים. כעת, צפוי כבוב להיות השופט הערבי-מוסלמי הראשון בעליון. אם אכן ייבחר, הוא ייכנס במקומו של שופט העליון ג'ורג' קרא שיפרוש בחודש מאי, ויחליף אותו ב"משבצת" השופט מהחברה הערבית.

נשיאת בית המשפט העליון תבקש למנות שופטים מתוך המערכת, דוגמת השופט יגאל מרזל שמכהן כמנהל בתי המשפט והשופטת רות רונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב. אפשרויות נוספות הן השופטות מיכל אגמון גונן מבית המשפט המחוזי בתל אביב ונשיאת בית המשפט המחוזי בבאר שבע רויטל יפה כ"ץ.

שופטת נוספת ששמה עלה בקרב חברי הוועדה היא גילה כנפי-שטייניץ, שופטת בית המשפט המחוזי בירושלים ורעייתו של השר לשעבר יובל שטייניץ. השופטת כנפי-שטייניץ עשויה להיות מועמדת פשרה שתהיה מקובלת הן באגף השמרני והן בליברלי. שופט נוסף מבית המשפט המחוזי בירושלים ששמו עלה הוא השופט רם וינוגרד. באגף השמרני ינסו לקדם גם את מועמדותם של פרופ' שחר ליפשיץ או פרופ' דוד האן, שניהם מהפקולטה למשפטים באוניברסיטת בר-אילן.

 

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו