Yonatan Sindel/Flash90

מהנדס ההילולה במירון: "לא בדקתי את גשר דב שבו אירע האסון"

מהנדס הבטיחות בהילולה הציע לחברי הוועדה לבחון אולי האסון התרחש באשמת המתפללים - וננזף בידי השופטת נאור, "תוריד מהפרק את אשמת האנשים". עד נוסף: "אמרתי להם 'יהיה לנו כאן אסון', אף אחד לא הקשיב לי. כוחי היה דל"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ועדת החקירה לאסון מירון המשיכה היום (חמישי) בדיוניה כאשר בכירים במשטרה ומומחי הנדסה ובטיחות שהיו מעורבים בהילולה הציגו את גרסתם להשתלשלות האירועים שהובילו לאסון הנורא.

ראשון העדים בפני הוועדה היה מהנדס הבטיחות של ההילולה, עאמר ח'ליילה, שטען כי ליל האסון הוא ניגש לקצין משטרה שהיה בהדלקה של תולדות אהרון ואמר שהמקום עמוס. "השנה הזו אמרו לנו שהולכים לפי התו הירוק", אמר ח'ליילה והוסיף, "זו ההחלטה שהייתה בהתחלה. ההבדל היחיד משנים עברו היה שהיו לנו הדלקות אחת אחרי השנייה – ולא היו שתי הדלקות בשני מתחמים. הייתה כמות אנשים אדירה, לדעתי יותר משנים קודמות. ב-2019 היו לנו יומיים של האירוע – השטח היה מלא אבל נושם. כלומר, אנשים זזים ולא צפופים אחד לשני. במקרה הזה אנשים היו ביום אחד במקום להתפזר על יומיים".

המהנדס הוסיף להעיד בפני חברי ועדת החקירה וסיפר כי ברחבה ובטריבונות היו 2,600 מקומות מיועדים – אך בפועל הגיעו אליהם פי שלושה או ארבעה מהמותר: "ההבדל בין השנים הקודמות לשנה הזו הוא שחסידות תולדות אהרון הייתה תמיד מדליקה בדקה האחרונה, ומי שהיה נשאר זה רק האנשים של החסידות עצמה. השנה החסידות הדליקה שנייה, ולכן היו הרבה אנשים", הוסיף.

יו"ר ועדת החקירה, השופטת מרים נאור שאלה: "ולא שמעת על כל מיני שרים?". המהנדס: "שמעתי אחרי. ביום חמישי אחרי הצהריים שמעתי שנותנים לכל עם ישראל לעלות למתחם. אני קובע את הכמות שנכנסת, אבל אני לא יכול לפקח כמה אנשים ייכנסו בפועל". לדבריו, "התרעתי על זה שיש הרבה יותר תפוסת קהל ויש צפיפות. אמרו לי שיטפלו בזה באמצעות זה שיעכבו את האנשים בערים שלהם דרך ההסעות. המשטרה אמרה את זה. כל השוטרים הבכירים שם. אני שמעתי ודיברנו על זה יום לפני, שמדובר על 5,000 איש, וזה מה שסוכם ודובר".

השופטת נאור ביקשה לדעת האם לדעתו גשר דב, שבו התרחש האסון הנורא, הינו תקני? ח'ליילה: "הגשר הזה קיים עוד לפני שהגעתי. למעשה בשל כך לא בדקתי אותו". נאור: "אתה אי פעם בדקת הלכה למעשה את הגשר? האם בדקת אם הם עומדים בתקנים?". ח'ליילה: "ברגע שזה כבר עבר כמה שנים, לא התייחסתי לזה בצורה כזו של לבדוק אם זה תקני או לא תקני".

יו"ר הוועדה המשיכה להקשות על המהנדס: "אז מבחינתך אם קיבלת משהו מהעבר, אז הוא בסדר?". ח'ליילה השיב: "יש מקומות שעשיתי כל מיני מעברי חירום כמו מדרגות. לא בדקתי אם השיפוע של המעבר תקני או לא". נאור: "ואחרי האסון, לא שאלת האם הגשר בנוי כדין?". ח'ליילה: "שאלתי את עצמי מה קרה שם, שאני לא יודע, ועל כמות הקהל שנכנסה לשם". בשלב זה תהה ח'ליילה אולי האסון בגשר התרחש באשמת האנשים שהגיעו למקום, אך השופטת נאור נזפה בו ואמרה: "תוריד מהפרק את אשמת האנשים. מציעה להוריד מהפרק את האופציה בכלל".

נאור חזרה לשאלתה הקודמת: "לא שאלת את עצמך לאחר מעשה אם לא היית צריך לסגור את המקום הזה?". ח'ליילה ענה: "לא חשבתי אף פעם, כי זה מעבר חיוני ליציאת אנשים. אם סוגרים את המעבר, זה יסגור מעבר של יציאות חירום".

האלוף במיל' שלמה ינאי, חבר הוועדה, שאל את ח'ליילה: "חתמת על תיק בטיחות ואמרת שלא ידעת שיהיו בכל הדלקה יותר מ-5,000 איש. זה הפתיע אותך כך אמרת. אתה פתאום רואה שיש 70 אלף איש בהר. לא חשבת להתריע?" ח'ליילה השיב: "אמרתי לקצין שהמקום הזה צפוף".

ינאי הקשה: "אתה בליל האירוע רואה שיש כמות הרבה יותר גדולה של אנשים ממה שהנחת שיהיו בתיק העבודות שאישרת. אתה ניגש למישהו מאנשי המשטרה ואומר לו?". ח'ליילה השיב: "אמרתי לקצין שהיה בהדלקה בתולדות אהרון. לא זוכר מי זה".

עד נוסף שהעיד היום הוא ראש ענף אבטחה ורישוי במשטרה לשעבר, פנחס אזרזר, שכיום עובד בחברת ההנדסה בי.סי.ס. הוא טען שהתריע על מקרה של אסון כמה ימים לפני שהתרחש. "הרחתי שמשהו לא בסדר כשראיתי את התוכנית של ההדלקות, ואז שלחתי תוכנית הדלקות משלי", סיפר. "הצעתי לעשות הדלקות במקביל על מנת לפזר את האנשים, לפזר את הקהל. העליתי את זה מול כמה גורמים בכמה פעמים, ואף אחד לא הקשיב לי. כוחי היה דל. הזמינו אותי להדמיה למקרה של שריפה במקום כמה ימים לפני. באמצע, קמתי על הרגליים ואמרתי להם 'אם אתם לא תשמור על מעברים חופשיים – יהיה לנו כאן אסון'".

בהמשך העיד היועץ המשפטי של המחוז הצפוני במשטרה לשעבר, סנ"צ בדימוס משה ברקוביץ', שאמר בעדותו, שנמשכה כשלוש שעות, כי בהיעדר חקיקה מסודרת של המדינה, ידי המשטרה כבולות בעניין תפוסת הקהל בהר. "מ-2008 אני צועק שהמשטרה לבד", אמר והוסיף, "אי-אפשר ככה לנהל, כשכל הגופים, בכל דיון – מתעלמים. המשטרה לבד. אנחנו כל הזמן אומרים, 'בסוף יקרה כאן אסון'. זה המצב".

הוא הסביר שלמשטרה אין אפשרות לעשות סלקציה בין האנשים: "האם אני יוכל להודיע לאיזו משפחה שהיא לא עולה למירון אבל למשפחה אחרת כן? לא". עוד הוא סיפר כי עוד בשנת 2014, פנתה המשטרה למפקד רשות הטבע והגנים בבקשה לאשר שני צירי חירום, זאת לאחר שבמשרד הדתות דחו את הבקשה בטענה שאין זה בסמכותם. "אנחנו במשחק לבד. חיי אדם על הראש שלנו – לבד. כל הגופים מאוד נחמדים, בישיבות הם שואלים אם תרצה לשתות או לאכול משהו – אבל אף אחד לא מוכן להיכנס מתחת לאלונקה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture