צילום: פלאש 90

30 מיליארד לתוכנית המזוהה עם תנועת טרור עולמית – שינוי השם שמנע מבוכה מבנט

30 מיליארד שקלים אושרו ל"תוכנית החומש" לחברה הערבית • בתחילה ניתן לתוכנית כינוי שמעורר קונוטציה פוליטית למותג של התנועה האיסלאמית בעולם הערבי • אולם משנודע לשרים, הממשלה שינתה את שם התכנית ל"תאקדום" (התקדמות)

ממשלת בנט אישרה היום (ראשון) את תוכנית החומש הכלכלית לחברה הערבית בתקציב של 30 מיליארד ש"ח. ב'חדשות 12' דווח על הפולמוס שהתקיים בממשלה סביב שם התוכנית, שכמעט גרם למבוכה נוספת לרה"מ בנט.

במקור זכתה תוכנית החומש לשם התמים לכאורה "נאהדה" (התחייה), אך הממשלה שינתה את שם התכנית ל-"תקאדום" (התקדמות), מחשש להזדהות יתר עם תנועת הטרור "האחים המוסלמים". לפי הדיווח של מוחמד מג'אדלה, בזמן שבמשרד לשוויון חברתי וברשות לפיתוח כלכלי בחברה הערבית עסקו בגיבוש התוכנית, ברע"ם דווקא בחרו להשקיע מאמץ במחשבה על שם התוכנית.

ברע"ם חששו שגורמים פוליטיים רבים יחגגו את השקת התוכנית, ולכן הם הציבו לעצמם יעד – להיות אמונים על שם התוכנית, שלא יותר ספק מי קידם אותה. שמה של התוכנית במקור היה – "נאהדה" שפירושה תחייה, רנסנס. אך כאמור, לשם היה מטרה סמויה, כשבחברה הערבית הוא העלה קונוטציה פוליטית למותג המצליח ביותר של התנועה האיסלאמית בעולם הערבי.

הנאהדה זהו שמה של מפלגת האחים המוסלמים שחוללה מהפכה בתוניסיה ועלתה לשלטון לאחר האביב הערבי. בחברה הערבית יודעים כי מנהיגי רע"ם והתנועה האיסלאמית בישראל רואים ב"אחים המוסלמים" כמודל לחיקוי ומזוהים איתה.

שמה של התוכנית כפי שדרשו ברע"ם עלה להצגה בפני הממשלה טרם אישורה הסופי, אך לאחר שנודע לכל הגורמים בממשלה שמדובר בשם עם קונוטציה פוליטית וכי לא מדובר בעוד שם בערבית לתוכנית ממשלתית לחברה הערבית, גורמים בקואליציה הבהירו שלא יוכרז על "נאהדה" כשמה של התוכנית והממשלה שינתה את שם התכנית ל"תאקדום" (התקדמות).

היקף התכנית לשנים 2022-2026 יעמוד על כ-30 מיליארד ש"ח. במסגרתה, יקודמו שורת מהלכים לצמצום פערים בחברה הערבית, בהם – פיתוח התעסוקה, חדשנות טכנולוגית והיי-טק, שירותי בריאות ודיור ושיכון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו