נשיא סין שי ג'ינפינג עם ג'ו ביידן בימיו כסגן נשיא. צילום: הבית הלבן

ישראל תקועה באמצע: קרב ענקים בין המעצמות ארה"ב וסין • מלחמה קרה

מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין מתלהטת וישראל נקלעת בין הכדורים הווירטואליים השורקים • 'JDN' עושה סדר בשלל המאבקים בין 2 המעצמות, מהקורונה ועד הגרעין - ובמרכז: המאבק על שליטה טכנולוגית • איך זה קשור אלינו?

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

זו מערכה על השפעה, על כסף, על מעמד עולמי, על עליונות טכנולוגית ועל עוצמה צבאית: היחסים בין ארצות הברית וסין הולכים ומסתבכים – והמתיחות גוררת למערבולת הגלובלית הזו מדינות נוספות. יצאו לדרך בניסיון לעשות קצת במאבק הדרמטי.

על מה רבים?

סין וארצות הברית מנהלות מלחמת סחר החל משנת 2018. כל מדינה ממשיכה להעמיד מכסים על טובין הנסחרים ביניהן. חילוקי הדעות הכלכליים החלו לפני כניסתה של סין לארגון הסחר העולמי, אולם נשיאי ארצות הברית הקודמים ג'ורג' ה.וו. בוש, ביל קלינטון, ג'ורג' וו. בוש וברק אובמה כשלו בניסיון לפתור מחלוקות אלו. באפריל 2018 הגישה ארצות הברית תלונה לארגון הסחר העולמי, ובה הביעה את מורת רוחה מכך שסין מפרה זכויות של קניין רוחני.

ארצות הברית טוענת כי הדינים הסיניים לא מעניקים משקל ראוי לזכויות קניין רוחני בכך שהם כופים על חברות זכות כללים שנותנים לחברות הסיניות היתרים להשתמש, לשפר, להעתיק או לגנוב את הטכנולוגיות שלהם. ארצות הברית אף מלינה כי סין ממאנת לזהות את הפטנטים וזכויות היוצרים הלגיטימיות, ומפלה נגד טכנולוגיות מיובאות, ושסין מציבה חסמים רבים שאינם בצורת מכס אשר מונעים תחרות בינלאומית מול החברות הסיניות.

בינואר 2020 נחתם הסכם סחר חדש בין המדינות. הוביל להפסקת אש חלקית במלחמת הסחר. בנובמבר פרסם הבית הלבן צו נשיאותי האוסר על השקעה של אזרחים ושל קרנות בשורה ארוכה של חברות סיניות – המפורסמת שבהן היא וואווי. עם היבחרו של ג'ו ביידן כנשיא ארצות הברית, המשיך בקו של קודמו, והפעיל מאמצים דיפלומטיים בניסיון ליצור שיתופי פעולה בין-לאומיים כנגד אינטרסים כלכליים סיניים.

נקודות חיכוך נוספות בין המדינות היו סביב טאיוואן, קוריאה הצפונית וסביב נתיבי שיט-בים סין הדרומי ובג'יבוטי.

ואיך לא, המאבק הזה גם כולל נשק להשמדה המונית. פדרציית המדענית האמריקאית (FAS) חשפה צילומי לוויין, שלטענתם מראים כי סין בונה מתקני שיגור גרעיניים בעל יכולות שיגור ל-110 טילים במחוז שינג'יאנג ומרחיבה את יכולותיה בתחום ששיתק את העולם מפחד במשך 45 שנה. מוקדם יותר השנה נחשף כי סין בונה מתקן דומה במחוז גאנסו שבו 120 מתקני שיגור.

עד כה דווח שלסין יש 20 מתקני שיגור לטילים ארוכי טווח (ICBM), כך שמדובר בעלייה של פי 10 ביכולותיה ושינוי מרחיק לכת ממדיניות "ההרתעה המינימלית" שבה החלה סין ב-1960, אז ביצעה את הניסוי הגרעיני הראשון שלה.

נשיא סין שי ג'ינפינג עם דונלד טראמפ בעת כהונתו כנשיא ארה"ב. צילום: הבית הלבן

לכל כל אלה, יש גם את נושא זכויות האדם. תחקיר מטלטל של סוכנות הידיעות AP חשף כי בניסיון לחסל את הזהות המוסלמית של האויגורים בשינג'יאנג, המשטר משליך למחנות מעצר הורים ל-3 ילדים ויותר. כשאבא ואמא בכלא, הילדים בבתי יתומים. באזורי האויגורים מדווחים על צניחת ילודה של 60% ב-3 שנים.

ארה"ב וסין מתעמתות גם על השליטה בים סין הדרומי, מעבר מים עשיר במשאבים. סין טוענת כי רוב האזור נמצא בריבונותה, ואף בנתה איים מלאכותיים בים הזה על מנת לחזק את שליטתה בו.

הדאגה המרכזית של ארה"ב, ובנושא הזה היא מנהלת קמפיין של ממש – החשש שיום אחד סין תנצל את יכולותיה הטכנולוגיות שנרכשו ברחבי העולם, לצד המניות שרכשו בחברות ענק, לשלוט בעולם ולרגל אחרי כל אחד מאיתנו.

ועוד משהו ששווה לציין – זה כמעט הנושא היחיד עלי אדמות שנשיא ארצות הברית הקודם דולנד טראמפ ומחליפו הנשיא ג'ו ביידן, אם כי כמובן בהבדלי סגנון מתבקשים. וגם אי אפשר לשכוח את קרב הגרסאות על מקורו של נגיף הקורונה, טענה שהואשמה תחילה בגזענות והיום כולם מודים שסין לא כבשה תמימה בסיפור, בלשון המעטה.

איך זה משפיע עלינו

במאי 2020 ביקר מזכיר המדינה של ארצות הברית, מייק פומפאו ביקור בזק בישראל. מטרת הביקור הלא הפומבית הייתה להעביר לממשלת ישראל מסר בנוגע לרצון האמריקאי בהטלת הגבלות על היכולת של חברות סיניות להחזיק בבעלות על חברות ישראליות העוסקות בשירותים חיוניים ולתפעל תשתיות חיוניות (דוגמת פרויקט הרכבת הקלה וחברת תנובה), וזאת במסגרת מלחמת הסחר בין ארצות הברית לסין, וכך נקלעה ישראל לסכסוך האמריקאי-סיני.

באוגוסט 2021 דיווחו גורמים במערכת הביטחון הישראלית שעל פי הערכתם גורמי מודיעין מטעם סין ביצעו מתקפת סייבר רחבת היקף על תשתיות ישראליות, שהופעלה במשך כשנה וחצי בניסיון להשיג מידע מסחרי ומנהלי.

לקראת פגישת שר החוץ יאיר לפיד עם מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן, לפני מספר ימים, תדרכו גורמים בוושינגטון כי בלינקן ישוחח עם לפיד במהלך פגישתם על הסכנות שנשקפות לאינטרסים המשותפים ולביטחון הלאומי של שתי המדינות כתוצאה משיתוף פעולה קרוב עם סין.

נשיא סין שי ג'ינפינג עם בנימין נתניהו בעת ביקורו בסין כראש הממשלה. צילום: חיים צח, לע"מ

כראיה לעד כמה חשוב הנושא לאמריקאים, אחרי ראש הממשלה בנט ושר החוץ לפיד, שר התקשורת יועז הנדל הוא האישיות השלישית שהוזמנה בשבוע שעבר לארה"ב, ולא במקרה.

בראייה האמריקנית, כל טלפון, מחשב או צ'יפ שמקורו בסין הוא בגדר חשוד. לכן הם מנהלים מלחמת חורמה נגד כניסה של חברות מסין לתחומים שיאפשרו למעצמה המתחרה לאסוף מידע או לשלוט בו.

לפני שנה וחצי, כשרק החל את תפקידו כשר התקשורת בממשלת נתניהו־גנץ, זומן לשגריר האמריקאי דאז, דיוויד פרידמן. "הייתי בטוח שהוא רוצה לדבר איתי על סוגיית הריבונות שהיתה אז בוערת, אבל אחרי שתי דקות עברנו לדבר על מה שעניין אותם באמת. סין ומניעת חדירתה לתשתיות רגישות בישראל", סיפר בשבוע שעבר לאריאל כהנא ב'ישראל היום'.

ישראל לא לבד

זה לא רק כלפי ישראל, גם את בריטניה, בת בריתה ההיסטורית, הכריחה ארה"ב לבטל חוזים שכבר חתמה עם חברת וואווי הסינית, החברה הטובה בעולם כנראה בפריסת רשתות סלולריות מסוג דור 5. וושינגטון הבהירה לראש הממשלה הבריטי ג'ונסון שאם לא יעביר חוק שיבטל את החוזים, ויסיר משדרים שכבר נפרסו, היא תפסיק לחלוטין את שיתוף הפעולה המודיעיני בין המדינות.

גם את איחוד האמירויות שמו בממשל האמריקאי על הכוונת. בוושינגטון רמזו לידידים החדשים של ישאל במפרץ כי הקשרים המתחזקים של אבו דאבי עם בייג'ינג עלולים לפגוע בעסקת הנשק הדרמטית בין ארה"ב לאמירויות הכוללת את מטוסי ה-F35.

איך זה ייגמר?

קשה לענות על השאלה הזאת, בוודאי ברמה העולמית, אבל נראה שמבחינת ישראל היא תנסה כל העת לרקוד על 2 החתונות עד שבארצות הברית לא ישאירו לנו ברירה וכצפוי נבחר בצד האמריקאי, בתקווה שזה ישתלם.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture