ניסיון ההפיכה הצבאית בסודאן: רה"מ נלקח ל"מקום בלתי ידוע"; במערב מביעים דאגה

כוחות גדולים התפרסו בבירה חרטום מאז שעות הלילה ועצרו את בכירי הפלג האזרחי בממשלת המעבר. ראש הממשלה, שהועבר למקום לא ידוע, קרא לאזרחים להפגין ו"להגן על המהפכה ללא אלימות". ארה"ב מאיימת לעצור את הסיוע

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ניסיון ההפיכה הצבאית בסודאן: כוחות הביטחון במדינה האפריקנית עצרו הלילה (שני) את בכירי הפלג האזרחי בממשלת המעבר. תחילה דווח כי ביתו של ראש הממשלה, עבדאללה חמדוכ, מכותר מאז הבוקר והוא מצוי במעצר בית. אך בהמשך עדכנו במשרד החינוך הסודאני כי חמדוכ הועבר על ידי כוח של אנשי צבא למקום בלתי ידוע לאחר שהתנגד לנסיון ההפיכה.

לפי משרד המידע, ראש הממשלה הספיק לקרוא מביתו לאזרחים "להגן על המהפכה" בדרכי שלום. מאז שנפוצו הידיעות על גל המעצרים הנרחב, שכלל את רוב חברי הממשלה ואת מנהיגי המפלגות התומכות בה לצד בכירים במשטר, מפגינים רבים החלו למלא את רחובות הבירה חרטום ולשרוף צמיגים.

צבא סודאן ומיליציית כוחות ההתערבות המהירה הגיעו בכוחות כבדים לאזור ואף פתחו באש לעבר המפגינים שפרצו מחסומים והתקרבו למטה כוחות הביטחון בבירה. ברשת אל-ערביה דווח על פצועים בעימותים במקום.

כוחות הצבא פשטו גם על מטות הטלוויזיה והרדיו הממלכתיים, ובמקביל דווח על שיבושים באינטרנט ובקווי הטלפון. הטלוויזיה הממלכתית דיווחה שהגנרל עבד אל-פתאח אל-בורהאן, ראש מועצת הריבונות ולמעשה מנהיגה של סודאן, יפרסם הצהרה בקרוב.

איגוד העובדים המקועיים בסודאן, שהוביל את המחאה נגד המשטר הקודם של אל-בשיר, קורא לשביתה כללית ולמרי אזרחי בעקבות ההפיכה. "אנחנו קוראים להמונים לצאת לרחובות ולאייש אותם, לסגור את כל הכבישים עם מתרסים, לפתוח בשביתה כללית ולא לשתף פעולה עם הקושרים ולפתוח במרי אזרחי נגדם", מסרה הקבוצה בהצהרה שפרסמה ברשתות החברתיות.

במערב הביעו דאגה מהאירועים, ובליגה הערבית קראו לצדדים לנהוג באיפוק. השליח המיוחד של ארצות הברית, ג'פרי פלטמן, אמר היום כי וושינגטון "מודאגת מאוד" מהדיווחים על הנעשה בסודאן, ואיים כי השתלטות הצבא על השלטון מעמידה בסיכון את הסיוע האמריקני למדינה הענייה הסובלת ממשבר כלכלי כבד. פלטמן נפגש בימים האחרונים עם בורהאן ועם חמדוכ בניסיון לגבש פתרון למשבר, ויועץ של ראש הממשלה המודח טען היום כי ההפיכה התרחשה למרות הסכם עם בורהאן, בנוכחות פלטמן.

שר החוץ של האיחוד האירופי, ג'וזפ בורל, אמר כי הוא עוקב אחרי האירועים בסודאן בדאגה רבה. "האיחוד האירופי קורא לכל הצדדים והשותפים האזוריים לחזור למסלול תהליך המעבר", כתב בחשבון הטוויטר שלו.


סודאן לפנות בוקר
בתקופה האחרונה גברה המתיחות בסודאן, מאז שניסיון הפיכה אחר בחודש שעבר שהצית משבר בין הצבא לקבוצות האזרחיות שחלקו את השלטון מאז הפלת הרודאן עומר אל-בשיר ב-2019.

בימים האחרונים יצאו תומכי הצבא, חלקם לפי דיווחים בתשלום, להפגין בחרטום בקריאה להפיכה צבאית. עם זאת, מספרם היה נמוך משמעותית מעשרות אלפי תומכי הממשלה האזרחית שהפגינו ביום חמישי בחרטום בדרישה להשלים את תקופת המעבר.


סודאן לפנות בוקר


סודאן לפנות בוקר

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture