Olivier Fitoussi/Flash90

בג"ץ דחה את העתירה נגד הרכב ועדות הכנסת; לוין עלה למתקפה

שלושה חודשים אחרי ששישה חברי כנסת מהליכוד ומש"ס טענו ל"חלוקה לא שוויונית" בוועדות הכנסת, דחה בית המשפט את העתירה בעקבות השינויים שנעשו מאז • מרכז האופוזיציה לוין: "השופטים שברו שיא נוסף של חרפה ושל ציניות"

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

בג"ץ דחה היום (שני) את עתירתם של שישה חברי כנסת מהליכוד ומש"ס שטענו ל"חלוקה לא שוויונית" בוועדות הכנסת, וקבע כי לאחר השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשת העתירה – הקשיים שנותרו אינם מצדיקים התערבות שיפוטית.

בהכרעת הדין נכתב כי "בית המשפט עמד על השינויים שנעשו בהרכב הוועדות מאז הגשת העתירה ואשר נועדו להגדיל את ייצוג האופוזיציה בוועדות וציין כי לנוכח הרף הגבוה להתערבות בהחלטות בעניינים פנים-פרלמנטריים – הקשיים שנותרו ביחס להרכב הוועדות, אינם מצדיקים התערבות שיפוטית".

בהודעה צוין עוד ש"יש להצר על כך שסיעות הקואליציה נזקקו להערות בית המשפט על מנת להגיע להרכב מאוזן יותר של הוועדות, אך מצא גם טעם לפגם בהתנהלותן של חלק מסיעות האופוזיציה שלא העבירו את שמות חברי הכנסת מטעמן לצורך איוש הוועדות, ובכך התפרקו מחובתן לייצג את האינטרסים שבשמם נבחרו לכנסת".

עוד נכתב כי "בית המשפט עמד על כך שהאופוזיציה ממלאת תפקיד מרכזי בפיקוח על התנהלות הממשלה, מציבה חלופה שלטונית ורעיונית לממשלה, ומבטיחה את ייצוגן של קבוצות שונות באוכלוסייה. עם זאת, נקבע כי הרף להתערבות שיפוטית בעניינים פנים-פרלמנטריים הוא גבוה במיוחד ועצם הדיון בהרכבן של ועדות הכנסת – עניין פנימי מובהק הנוגע לסדרי העבודה בכנסת – אינו שגרתי".

בית המשפט הדגיש כי במקרים החריגים שבהם כן התערב בהחלטות הנוגעות לעניינה הפנימיים של הכנסת – "ההתערבות נעשתה כדי להבטיח קיום הליכים דמוקרטיים תקינים בכנסת, למשל, כאשר נמנעה מסיעה האפשרות להגיש הצעת אי-אמון או נמנעה מחבר כנסת האפשרות להגיש הצעות חוק וכן מקום שבו סורבה דרישת הרוב בכנסת מיו"ר הכנסת לקיים הצבעה במליאה".

יו"ר סיעת הליכוד ומרכז האופוזיציה, ח"כ יריב לוין, בתגובה על פסיקת בג"ץ: "שופטי בג"ץ שוב נטלו לעצמם סמכות לדון בעבודת הכנסת, ונתנו בחוסר סמכות פסיקה חסרת ערך. הפעם, הם גם שברו שיא נוסף של חרפה ושל ציניות".

"כאשר מפלגות השמאל עתרו להחלפת יו"ר הכנסת אדלשטיין, שופטי בג"ץ קבעו שהעניין דחוף ונתנו פסיקה בתוך שבוע מהגשת העתירה. אבל כשזכויות הימין נרמסות – יש להם את כל הזמן שבעולם. במשך כמעט שלושה חודשים(!) הם נמנעו מלתת פסק דין, כדי לאפשר לקואליציית השמאל להעביר את התקציב בוועדות באמצעות רוב מוגדל ואנטי דמוקרטי. עכשיו, כשתמו ההצבעות בוועדת הכספים, בציניות שאין כדוגמתה, הם נזכרו לתת פסק דין, והכשירו את המהלך האנטי דמוקרטי ואת רמיסת כל כללי הייצוג בכנסת".

לוין הוסיף, "עמדתי היתה ונשארה – לבג"ץ המוטה פוליטית אין ולא יכולה להיות סמכות להתערב בעבודת הכנסת. אמשיך להאבק לשינוי יסודי במערכת המשפט כדי להפוך אותה להוגנת ולשיוויונית, וכדי להבטיח ששופטים יעסקו בענייני משפט ולא בפוליטיקה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture