Olivier Fitoussi/Flash90

וְתֵן טַל וּמָטָר לִבְרָכָה: "כמעט כל המודלים מראים יובש קיצוני בחורף הקרוב"

"אם נסתכל על כמעט כל המודלים הקיימים השנה נראה יובש קיצוני כמשהו שמתאים לשינויי האקלים באזורנו. זה לא אומר שלא יהיו אירועי גשם קיצוניים בתקופה הקרובה, אלא שכמויות הגשם הכוללות כנראה יהיו נמוכות", אומרים החוקרים

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

היכולת לחזות מה תהיה הטמפרטורה או כמה גשם ירד יותר משבוע או שבועיים קדימה נחשבת לכמעט בלתי אפשרית. למרות זאת, המודלים בהם משתמשים כיום חוקרי האקלים מסוגלים לתת תחזית מדויקת למדי של השינויים הצפויים במערכות מזג האוויר במקום מסוים, גם לתקופות ארוכות.

ד"ר אסף הוכמן, קלימטולוג בכיר מהמכון למדעי כדור הארץ באוניברסיטה העברית, מפתח בימים אלה כלים מתמטיים פשוטים באמצעותם ניתן לחקור שינויים רחבים יותר במזג האוויר, מה שנקרא "משטרי אקלים" או "מערכות מזג אוויר".

במאמר מדעי חדש שפורסם לאחרונה ב-Geophysical Research Letters, תחת הכותרת המרתקת "Do Atlantic-European Weather Regimes Physically Exist?", בו לקחו חלק חוקרים וחוקרות מהאוניברסיטה השבדית Uppsala University, ומהמכון הטכנולוגי של קרלסרוהה שבגרמניה (בו סיים ד"ר הוכמן את הפוסט דוקטורט שלו), יחד עם שני מאמרים נוספים שפרסם ד"ר הוכמן לאחרונה, נבחנה ההיתכנות של גישה חדשה לחיזוי מזג אוויר קיצוני לטווח קצר, אך גם לטווחים "בינוניים", של בין 10 ל-30 ימים (לא ימים ספורים ולא לעונות הבאות). טווחים אלו מאפשרים למקבלי ההחלטות להחליט החלטות חשובות, כמו אם למשל יש היתכנות לסופה גדולה או שרב כבד, בטווח של כשבועיים ויותר.

ד"ר הוכמן מודאג."כמעט כל המודלים לעונה הבאה מראים יובש קיצוני", הוא קובע ומוסיף באותה נשימה: "זאת אומרת, חיזוי עונתי הוא משהו שהוא עדיין מורכב, בגלל איך שהאטמוספירה שלנו מתנהגת, והשיטה החדשה שלנו עדיין לא מסוגלת לבדוק זאת, אבל אם נסתכל על כמעט כל המודלים הקיימים השנה נראה יובש קיצוני כמשהו שמתאים לשינויי האקלים באזור שלנו. זה לא אומר שלא יהיו אירועי גשם קיצוניים בתקופה הקרובה, אגב, אלא שכמויות הגשם הכוללות כנראה יהיו נמוכות בחורף 2021-22".

ומה לגבי סופה קרובה בחודש נובמבר, סופות גשמים עזות שבשנים האחרונות קורות יותר ויותר באזורנו? "המחקר שאנחנו עשינו הוא עדיין לא אופרטיבי", הוא מבהיר, "בשלב הבא, כשנוכל להפעיל את השיטה החדשה נוכל להגיד מה יקרה בתקופה הקרובה בדיוק גבוה יותר. כרגע אנחנו מתכננים שיתוף פעולה עם השירות המטאורולוגי בישראל וחוקרים שותפים בגרמניה ובשבדיה, שהמאמר הנוכחי הוא שיתוף פעולה נרחב איתם, כדי לאפשר חיזוי בטווח של החודש הקרוב".

"חשוב לציין שאחד הדברים שאנחנו בעיקר מתמקדים בהם הם אירועי מזג האויר קיצוני במיוחד, כמו למשל שלג בירושלים, שמאז ומתמיד נחשבים כקשים מאוד לחיזוי. כירושלמי בדימוס אני יכול להעיד על כך. קשה לקבוע כרגע אם בינואר השנה יהיה שלג או לא, אבל אם העבודה שלנו תהפוך לאופרטיבית יהיה קל לקבוע תחזיות שלג לטווחים קצרים יותר, או לפחות לשפר אותן בצורה משמעותית. גם גלי חום בקיץ נוכל לבחון באותה השיטה", מסכם ד"ר הוכמן.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

טוב וחשוב לפתח מערכות לזיהוי תהליכים כימיים המתרחשים
אבל יש נקודה נוספת שצריך להתייחס אליה.
שלושה מפתחות נשארו בידי הקדוש-ברוך-הוא ולא נמסרו על ידי שליח אחד מהם הוא:" מפתח הגשמים" מכאן אם התחזיות יעידו על בצורת או מצב של אקלים קיצוני זה לא בהכרח יקרה
כי יש עוד פרמטר והוא התפילה שלנו .אנחנו יכולים לשנות את המערכת אקלימית בזכות התפילה לקדוש ברוך הוא אז עם כל הכבוד לכל הפיתוחים והשיכלולים ללא התפילה וללא התנהגות הולמת של בני האדם כל תחזית לא תעמוד במבחן המציאות .
כמו שיש גוף ונשמה כך יש את תחזית מזג אוויר ותפילות
יהי לרצון שנהיה זכאים לגשמי ברכה והקדוש ברוך הוא יקיים בנו את הפסוק והריקותי לכם ברכה עד בלי די

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture