צילום: הצי האמריקני / וויקימדיה

תקרית מסתורית: הצוללת הגרעינית של ארה"ב התנגשה בהר תת-ימי

הצוללת "קונטיקט" שנפגעה בתאונה מסתורית בים סין הדרומי פגעה בהר תת-ימי לא מסומן - כך נמסר בהודעה שהסירה את החשש כי מדובר היה בפעילות מכוונת • משרד החוץ של סין חזר על דרישתו "לקבל דין וחשבון מלא" על מה שקרה שם

גורמים רשמיים במערכת הביטחון האמריקנית חשפו כי מתחקיר שנערך בנוגע להתנגשות המסתורית שבה נפגעה בחודש שעבר צוללת גרעינית אמריקנית בים סין הדרומי, עולה שהצוללת התנגשה בהר תת-ימי.

בתאונה המוזרה שבה נפגעה הצוללת הגרעינית "קונטיקט" ב-2 באוקטובר נפגעו באורח בינוני וקל כמה מאנשי הצוות של הצוללת. הצי האמריקני דיווח על ההתנגשות רק חמישה ימים אחרי שאירעה, והוא מסר כי הכור הגרעיני של הצוללת ומערכת ההנעה שלה לא נפגעו, אף שנזק מסוים כן נגרם לה. אחרי ההתנגשות שטה הצוללת לגואם, ושם נערכה לה בקרת נזקים.

ההסבר הקל את החששות שהצוללת התנגשה בכלי שיט זר בנתיב המים השנוי במחלוקת. הפרשה נשלחה לסגן אדמירל קארל תומאס, מפקד הצי השביעי, כדי לבדוק האם יש צורך בפעולות נוספות.

רשת CNN מדווחת כי ההר התת-ימי שבו התנגשה הצוללת הוא הר שלא היה מסומן במפות. בימים שאחרי ההתנגשות לא היה ברור ממה נפגעה הצוללת, ובין השאר הועלתה האפשרות שהיא התנגשה במכולה או בספינה שטבעה. פרטי התחקיר שמתפרסמים כעת מבהירים לראשונה מהי הסיבה.

בתגובה לשאלה על הדיווח היום, משרד החוץ של סין חזר על דרישתו "לקבל דין וחשבון מלא" על מה שקרה שם, תוך ציון חששות לגבי מיקום ההתרסקות, כל דליפה גרעינית אפשרית, ונזק לסביבה הימית. "זה מראה באופן מלא את חוסר האחריות של ארה"ב", אמר דובר משרד החוץ, וואנג וונבין, בתדרוך בבייג'ינג.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו