חיסון. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

בשידור חי: מומחי מערכת הבריאות דנו בחיסון הילדים

מומחי משרד הבריאות דנו לראשונה בשידור חי על חיסון לבני 11-5, לקראת ההחלטה בישראל, שתתקבל בשבוע הבא. אלרעי פרייס צידדה במהלך: "ילד מחוסן מוגן פי 20". משרד הבריאות הציג נתונים: כ-230 אלף ילדים חלו עד כה בקורונה

הצוות לטיפול במגיפות (צט"מ) קיים אתמול (חמישי) דיונים על חיסון ילדים בני 11-5 נגד קורונה, לראשונה בשידור חי ובהשתתפות הציבור, לאחר חודשים של ביקורת על חוסר השקיפות של משרד הבריאות. עד כה התקיימו 34 דיונים של הפורום, ובכל פעם פרסם המשרד פרוטוקול מפורט של הישיבה לאחר כמה ימים.

במהלך הדיון, משרד הבריאות הציג נתונים מהם עלה כי ישנם עוד כמיליון ילדים שניתן לחסן וכי כ-230 אלף ילדים חלו עד כה בקורונה. עוד עולה מהנתונים כי כ-500 ילדים אושפזו לאחר שנבדקו בנגיף.

הדיון נפתח בדברי פתיחה של יו"ר הצט"מ ויו"ר הצוות שמייעץ לחיסוני הקורונה, ד"ר בעז לב, והצוות דן בנתונים שהגיעו מהמחקר של פייזר. בהמשך הוצגו שאלות מצד כ-20 דוברים שעלו בהגרלה שנערכה מראש.

בין חברי הוועדה נמנים מרכז הצוות לטיפול במגפות ד"ר טל ברוש, בכירי משרד הבריאות בהם ד"ר שרון אלרעי-פרייס ומנהלת האגף לאפידמיולוגיה ד"ר אמיליה אניס, רופאי ילדים ומחלות זיהומיות מבתי החולים בכל רחבי הארץ וארבעת נציגי קופות החולים: ד"ר יאן מיסקין (כללית), ד"ר ארנון שחר (מכבי), ד"ר דוד דביר (מאוחדת) וד"ר דורון דושניצקי (לאומית).

נציגת פייזר שהשתתפה בדיון טענה כי בחברה מבצעים הערכה מחדש של המרווח בין המנה הראשונה והשנייה בחיסון נגד הקורונה לילדים, ונבחנת האפשרות לתת את מנות החיסון בהפרש של חודשיים. כמו כן, נבחנת האפשרות להקטין את מינון החיסון לצורך הקניית יעילות גבוהה יותר במינון נמוך. זאת ועוד, חיסוני הילדים צפויים להגיע בין אמצע החודש לסופו.

ראש שירותי בריאות הציבור ד"ר שרון אלרעי פרייס אמרה בדיון כי בגל הרביעי נצפה היפוך של המגמה מהגל השלישי, והתחלואה הגבוהה נרשמה בקרב גילאי 11-5. "בתחילת המגפה אחוז הילדים המאומתים היו כדגודלם באוכלוסייה וכשנכנס החיסון רואים שמי שלא מחוסן חולה, גילאי 11-5 עלו מ-10% מהמאומתים, ל-35%", אמרה אלרעי פרייס.

בשאלה מהציבור בנוגע לחיסון מחלימים או אנשים עם בדיקה סרולוגית חיובית, אמר ד"ר טל ברוש ממרכז הצט"מ: "נשקול אם להמליץ להם להתחסן באותה מידה כמו מי שלא נדבק ונדון האם יש לשלוח אנשים לעשות בדיקה סרולוגית. אני אישית מאמין שאין צורך בכך".

המומחים ברובם הביעו תמיכה במהלך. ד"ר מיכל שטיין, מנהלת היחידה למחלות זיהומיות בהלל יפה, טענה כי אין כל ראיה לפגיעה בפוריות האשה. ד"ר אהוד זלצר, נוירולוג ואב לילדה בת 4.5, תמך בחיסון אך אמר כי אסור להפעיל על ההורים תמריצים כדי שיחסנו את ילדיהם, בדומה לאוכלוסייה הבוגרת. פרופ' רון דגן, מומחה למחלות זיהומיות בילדים ומומחה לחיסונים, אמר: "ילדים בני 11-5 הם האוכלוסייה הפגיעה הבאה. הזמן הטוב לחיסונם הוא עכשיו לפני הווריאנט הבא".

מוקדם יותר אמר מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' נחמן אש: "אנחנו יודעים שיש תופעות לוואי ואנחנו יודעים שלפעמים מי שמחוסן נפגע אבל השכיחות של זה לעומת תוצאות המחלה היא הרבה יותר נמוכה. המחלה הרבה יותר מסוכנת וזאת הדרך שלנו להגן על הילדים מפני מחלה שלטווח הארוך אנחנו לא יודעים את תוצאותיה".

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו