מתוך ויקימדיה

אנטישמיות בטורקיה: כינה את ארדואן "יהודי" והורשע בבית משפט

בעקבות הכינוי "יהודי" לארדואן, הייעוץ המשפטי של לשכת נשיא טורקיה החל לטפל בנושא, ועורך דינו של ארדואן, חוסיין איידין, טען כי הכינוי "יהודי" נועד, לדבריו, "לפגוע ולהזיק לכבוד, ליושרה ולמוניטין" של נשיא טורקיה

באירוע תקדימי ומסוכן בבית המשפט הטורקי בעיר בורסה, נקנס אדם שכינה את נשיא טורקיה רג'פ טאיפ ארדואן 'יהודי' ב-7000 לירות טורקיות. האזרח הטורקי, יוקסל אוסטון, נאשם בסעיף בחוק שנוגע ל"פגיעה בשמו הטוב של הנשיא". ההאשמה מבטאת את דעותיו של ארדואן וסובביו בנוגע ליהודים.

למעשה, המשפט שבחר אוסטון להגיד על ארדואן הוא: "טאייפ הוא יהודי שמתיימר להיות מוסלמי". בעקבות זאת, הייעוץ המשפטי של לשכת נשיא טורקיה החל לטפל בנושא, ועורך דינו של ארדואן, חוסיין איידין, טען כי הכינוי "יהודי" נועד, לדבריו, "לפגוע ולהזיק לכבוד, ליושרה ולמוניטין" של נשיא טורקיה.

בניגוד להליכים משפטיים ארוכים להפליא נגד אסירים פוליטיים כמו עוסמאן קבאלה, במקרה של אוסטון – גזר הדין התקבל תוך כשעה ממועד פרסום הפוסט בפייסבוק.

ההליך המשפטי נגד אוסטון הראה את רמת העצמאות של מערכת המשפט הטורקית כאשר היא נדרשת לעמוד בפני דרישות הנשיא המכהן. התביעה הכללית בבורסה הגישה את התיק נגד הנאשם לבית המשפט רק לאחר אישור מצד משרד המשפטים הטורקי שהתיישר באופן מוחלט ולא מפתיע עם לשכת הנשיא.

מכתב ששלח ב-25 במרץ השנה ראש המחלקה לענייני משפט וחקיקה בלשכת הנשיא, האקי סוסמאז, לבית המשפט מדבר בעד עצמו. "עליכם לקדם את התיק הזה ללא עיכובים", הוא כתב, "יש לקחת בחשבון שאם יהיה צורך, בכירים רלוונטיים בלשכת הנשיא יתערבו בסוגייה".

השימוע בתיק של אוסטון התקיים אתמול. "יהודים הם אזרחים מכובדים במדינתנו", אמר עורך דינו של הנאשם, בראן גונש. "אין מדובר בפשע לכנות אדם 'צועני' או 'יהודי'". בתום השימוע, בית המשפט גזר בתחילה עשרה חודשים ועוד 20 יום מאסר, אך לבסוף העונש הומר לקנס בסך שבעת אלפים לירות טורקיות.

מה קורה עם ארדואן? הסרטון המביך והחקירה נגד מפיצי השמועות על מותו

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו