אנדרטה לשואה בחצר בית הכנסת הגדול של בוקרשט. צילוO: אבישי טייכטר, ויקיפדיה

600 מיליון ש"ח לניצולים: גרמניה הכריעה כי העיר בוקרשט תוכר כגטו פתוח

הכרה היסטורית זו, מובילה לכך שכ-3,000 שורדי שואה החיים בישראל, ומספר מוערך של כ-2,000 יורשים, יהיו זכאיים לקבלת קצבה סוציאלית ותשלומים רטרואקטיביים מגרמניה. כמו כן יהיו זכאים לקבלת קצבאות פיצוי מוועידת התביעות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

תיקון עוול היסטורי: לאחר כשנה של דיונים ובעקבות מאבק ארוך של המשרד לשוויון חברתי ומשרד החוץ, הודיעה בסוף השבוע ממשלת גרמניה כי היא מכירה בעיר בוקרשט, בירת רומניה, כגטו פתוח. המשמעות- אלפי שורדי שואה יקבלו פיצוי בהסדר שהיקפו מוערך בכ-600 מיליון ₪.

בשנה האחרונה ביצעו המשרד לשוויון חברתי ומשרד החוץ עבודת מטה מקיפה, בהובלת שר החוץ, יאיר לפיד, השרה לשוויון חברתי, מירב כהן, ובליווי צמוד של מנכ"לי המשרד לשוויון חברתי ומשרד החוץ, ועובדי שני המשרדים, בכדי להביא את ממשלת גרמניה להכיר בבוקרשט כגטו פתוח. ההכרה בבוקרשט כגטו פתוח בתקופת השואה, היא המשך להליך בחינה היסטורי אליו התחייב משרד האוצר הגרמני, במסגרת ההבנות שהושגו עם המשרד לשוויון חברתי, בתחילת השנה.

התהליך כלל הזמנה של חוות דעת היסטורית מטעם יד ושם ודיונים רבים שנערכו בחודשים האחרונים, בהם דנו הצדדים בקידומה של הכרה זו ע"י ממשלת גרמניה. בנוסף, פנתה לאחרונה השרה לשווין חברתי, מירב כהן, לשר האוצר הגרמני והקאנצלר הבא, אולף שולץ, בבקשה לקדם את הנושא. את המגעים המדיניים בין ישראל לגרמניה ליוו אנשי משרד החוץ בראשות שר החוץ, יאיר לפיד והשגריר המיוחד להשבת זכויות ורכוש יהודי, השגריר דן האזרחי, אשר סייעו למקם סוגיה חשובה זו בתוך השיח המדיני בין ישראל לגרמניה.

הכרה היסטורית זו, מובילה לכך שכ-3,000 שורדי שואה החיים בישראל, ומספר מוערך של כ-2,000 אלמנות/אלמנים ויורשים, יהיו זכאיים לקבלת קצבה סוציאלית ותשלומים רטרואקטיביים מטעם ממשלת גרמניה, בהם למעלה מ-1,200 שורדי שואה יוצאי בוקרשט אשר עלו ארצה לאחר 1.10.53, ולא היו זכאים עד כה לקצבה חודשית כלל. כמו כן יהיו זכאים לקבלת קצבאות פיצוי מוועידת התביעות בגין רדיפתם – ("קרן סעיף 2") – קצבה של 620 אירו בחודש ותוספות הקבועות בחוק ההטבות לניצולי השואה – ובסך הכל קצבה חודשית עד 11,600 ₪ בכפוף למצבם הסוציאלי של השורדים. בשל העובדה שקצבאות המשולמות מכוח חוק הגטאות משולמות החל מ-1.7.97, שורדי שואה אלו זוכים לסכומים חד פעמיים משמעותיים (וכך גם אלמנותיהם ולעיתים גם יורשיהם) בסכומים כוללים של בין 150-200 אלף ש"ח לכל שורד. במסגרת ההסדר החדש יועבר תקציב מוערך של כ-600 מיליון ₪, שישולמו לשורדים אלו.

ההכרה בעיר בוקרשט כגטו פתוח, מצטרפת ללמעלה מ-35 ערים ברומניה שהוכרו כגטאות פתוחים מאז שנת 2019 בעקבות עבודת המשרד לשוויון חברתי, ומאפשרת להעניק לשורדים אלו מענקים נוספים מטעם ועידת התביעות וממשלת גרמניה.

השרה לשוויון חברתי, מירב כהן (יש עתיד): "בשנה האחרונה הובלנו תהליך היסטורי מול הממשלה הגרמנית של הכרה ביהודי בוקרשט. אותם יהודים הופלו עד היום, וסבלם בתקופת השואה לא הוכר ולא זכה ליחס. תיקון העוול, הלאומי והאישי, לצד הזכות להביא מזור ורווחה משמעותיים לשורדי שואה, הם תמצית השליחות הציבורית שלי ואחת הסיבות בגינן ביקשתי להיכנס לפוליטיקה ולכן זהו יום מרגש מאד עבורי ברמה האישית. הכרה זו מצטרפת לתקציבים נוספים, בהיקף של כ – 3 מיליארד ש"ח, שאישרנו בתקציב המדינה עבור אוכלוסיית הקשישים בכלל, ושורדי השואה בפרט, ולמענק קורונה מיוחד לשורדי שואה מממשלת גרמניה, שאישרנו בממשלה לפני כשבועיים, בגובה של 20 מיליון ש"ח. נמשיך ונפעל בכל הגזרות ובכל האמצעים העומדים לרשותנו על מנת להביא לבשורות נוספות גם בעתיד. אני מודה לקנצלר גרמניה המיועד, אולף שולץ ולשר החוץ וראש הממשלה החליפי, יאיר לפיד, שהיו מעורבים באופן אישי בתהליך, למנכ"לית המשרד לשוויון חברתי יעל מבורך, והצוותים המקצועיים במשרד לשוויון חברתי ובמשרד החוץ, על העבודה המשותפת שהביאה להישג החשוב הזה".

מנכ"לית המשרד לשוויון חברתי, יעל מבורך: "עבודת מטה ארוכה הגיעה היום לסיומה עם בשורה של ממש עבור אלפי שורדי ושורדות שואה. בוקרשט מצטרפת באופן רשמי ליותר מ-35 ערים אחרות ברומניה שכבר הוכרו בשנתיים האחרונות במסגרת מאמצינו מול ממשלת גרמניה. עבודתנו לא הסתיימה, ונמשיך לפעול מול כל הגורמים הרלוונטיים על מנת שעוד ועוד שורדי שואה יקבלו את ההכרה שמגיעה להם והזכויות שמגיעות להם יחד איתה. עבורנו זו שליחות מקצועית, עבורם זה עולם ומלואו. אני רוצה להודות לעובדי המשרד לשוויון חברתי על העבודה הקשה ולמשרד האוצר הגרמני על שיתוף הפעולה המלא".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture