ישיבת הממשלה הבוקר. צילום: מארק ישראל סלם, פול

מהקונסוליה עד חוקי נתניהו: התקציב עבר, עכשיו הממשלה נדרשת לבעיות

אחרי שהתקציב עבר ויציבות הממשלה הובטחה, לפחות באופן רשמי, יידרשו ראשי הקואליציה להתמודד עם חילוקי הדעות בין פלגי הקואליציה • על סדר היום: בנייה ביו"ש, אביתר, חוק האזרחות, טבח כפר קאסם, וועדת חקירה לפרשת הצוללות

בשורת ראיונות שערכתי שבועות האחרונים עם הח"כים החרדים שאלתי שאלה זהה, האם התקציב יעבור להערכתם, כולם היו כנים מספיק להגיד שככל הנראה התקציב מנוי וגמור לעבור. כשאני תרגמתי את זה לייאוש בסיכויי הממשלה לשרוד, הם התעקשו שהתקווה שלהם היא שהמשבר הבא בוא יבוא.

התקציב, הסבירו, זה כסף. אם יש ח"כ ששוקל לא לתמוך בתקציב, מוסיפים כמה מיליונים למטרה שחשובה לו והוא מתיישר. "כספים קואליציוניים" זה נקרא, כן הכסף שלפיד תקף עד היום שבו התחיל להשתמש בו בעצמו לרצות את ח"כי מפלגתו.

אבל עכשיו התקציב עבר, והממשלה צריכה לנהל כאן את החיים האמיתיים. בקואליציה הכוללת ח"כים מכל קצוות הקשת זאת צפויה להיות משימה כמעת בלתי אפשרית, ולא נראה שיו"ר הקואליציה הלא מנוסה תעמוד במשימה בלי עזרה מגבוה.

בכתבה שלפניכם ניסינו לעשות סדר במשברים המרכזיים שצופיים לבוא לפתחה של הממשלה בתקופה הקרובה ויכולים לאיים על יציבותה, עד כדי משבר אחד יותר מידי שאולי יגרום להתפרקותה לרסיסים.

משבר מוושינגטון

לא מעט משברים בממשלה הזאת צפויים לבוא מהידידה בוושינגטון שלא מתכוונת יותר לשבת בשקט ולוותר על מימוש עמדות השמאל שלה. ימי אובמה הזכורים שלא לטוב בפתח ואיתם שלל לחצים, שיזכו כנראה גם לגיבוי מהאגף השמאלי בקואליציה.

המשבר הראשון שבוא יבוא הוא הרצון של ממשל ביידן לפתוח קונסוליה בירושלים שתשרת את הפלסטינים ולמעשה להכיר בזכות הלא קיימת של הפלסטינים בבירת ישראל. בטעות של טירון העביר לפיד מסר לארה"ב כי בעיקרון הוא בסדר עם הדבר, אך שיעשו טובה ויחכו לאחרי התקציב.

בינתיים התברר שזאת ממש לא העמדה של כל הממשלה ובנט הבהיר לביידן שהוא מתנגד לדבר מכל וכל. אתמול יישר לפיד קו פומבית ואמר במסיבת עיתונאים לצידו של בנט כי "אנחנו הבהרנו לאמריקאים שאנחנו מתנגדים לפתיחת קונסוליה בירושלים". ואז בעוד טעות של טירון מדיני פלט: "אם הם רוצים לפתוח קונסוליה ברמאללה אין לנו בעיה עם זה".

מנגד, לח"כ מוסי רז ממר"צ יש עמדה אחרת לחלוטין בנושא הזה. "ירושלים היא שתי הערים שאני הכי אוהב. מן הראוי שבשתיהן תהיה שגרירות אמריקאית", כתב בטוויטר. השאלה מה יעשו לפיד ובנט כשבלינקן יבהיר להם שזה לא נושא לוויכוח וידרוש מהם לתת למהלך אור ירוק, הם ייצאו לעימות פומבי עם האמריקאים בלי גיבוי של כל חברי הקבינט המדיני ביטחוני?

בנט וביידן. צילום: אבי אוחיון, לע"מ

זהו לא המשבר היחיד שצפוי לאיים על שלמותה של הקואליציה שהמערבת את האמריקאים. גם מהבנייה ביו"ש, אותו שואפים לאשר בימינה ותקווה החדשה, לא מתלהבים בוושינגטון, ולצידם גם לא במפלגות העבודה, מר"צ ורע"מ.

ואם את הבנייה הרגילה ביו"ש ישרדו, כשאפילו השר הערבי במר"צ נתן הסכמה מסיומת לדבר ואמר כי "יש הבדל בין בניית בית בהתנחלות קיימת לבין התנחלות חדשה. להוסיף עוד בית בהתנחלות קיימת זה לא מכשול", אמר עיסוואי פריג', אבל גם הוא הבהיר: "אביתר זה מכשול".

חברו למפלגה סגן השר יאיר גולן היה בוטה יותר ואיים להפיל את הממשלה: "הקמת ישיבה באביתר? לא יקום ולא יהיה. אנחנו לא פראיירים. מי שרוצה לבחון אותנו מוזמן. לא נהיה חלק מהממשלה".

שרת הפנים איילת שקד מימינה אמרה בתגובה כי "זו עוד אחת מהאמירות חסרות המשמעות של 'מרצ'. הממשלה תעמוד במתווה שהיא התחייבה אליו". אתמול, כשבנט נשאל על כך במסיבת עיתונאים, הוא בחר להתחמק: "אנחנו עומדים על כל ההסכמים שחתמנו".

גם פינוי של המאחז הבדואי הלא חוקי חאן אל החמר צפוי להכות בפנייה של הממשלה. לאחרונה ביקשה הממשלה ארכה נוספת מהמדינה, ונראה שמתישהו הארכות יסתיימו ובנט יצטרך להתמודד עם הבטחתו לפנות את המתחם. מה עבאס יגיד על זה?

חוקי המשבר

לצד שלל האירועים המדיניים ביו"ש, גם בתוך הכנסת יש לא מעט משברים. לא מעט חוקים נפיצים יונחו בקרוב על שולחן הכנסת וליצור עימותים חריפים בין חלקי הקואליציה.

חוק האזרחות: בשבועות האחרונים ניסתה איילת שקד להעביר מחדש את הוראת השעה לחוק המונע איחוד משפחות של פלסטינים, בין היתר בתמיכתה של האופוזיציה. אף שנכשלה בניסיונותיה עד כה, שקד מתעקשת להעביר את החוק, ומצפה ממרצ ומרע"מ לתמוך בנוסח חוק חדש, אף שאלו הבהירו שלא יתמכו בו. בינתיים שקד מעכבת את כלל הבקשות לאיחוד משפחות ומשאירה את המצב על כנו.

חוק כפר קאסם: השר עיסוואי פריג', יליד כפר קאסם, מתכנן לקדם חוק להנצחה רשמית של הטבח בכפר. כצפוי, בימין מתנגדים.

חוק נתניהו 1: שר המשפטים גדעון סער הנחה את הדרג המקצועי במשרדו להכין תזכיר חוק להגבלת כהונה של ראש הממשלה לשמונה שנים לכל היותר. הצעת החוק לא תהיה רטרואקטיבית, כלומר היא לא תחול על יו"ר האופוזיציה וראש הממשלה לשעבר נתניהו, והוא יוכל לכהן שוב בתפקיד. ההצעה תובא לאישור הממשלה והכנסת במושב החורף הקרוב.

חוק נתניהו 2: שר המשפטים גדעון סער פרסם את תזכיר החוק שיזם ושימנע מנאשם בפלילים מלהרכיב ממשלה. השרה שקד הביע התנגדות להצעת החוק של סער: "יועמ"ש לא צריך להכריע מי עומד בראשות הממשלה".

סער וגנץ מקדמים חוקים נפיצים. צילום: אוליבייה פיטוסי/פלאש90

סגן שר במשרד ראש הממשלה אביר קארה מימינה הביע התנגדות לנוסח של 2 החוקים ואמר בראיון ל'כאן חדשות' כי הוא מתנגד לחקיקה פרסונלית: "אם החוקים לא רטרואקטיביים, אני בעד הגבלת כהונה ל-10 שנות כהונה. בנושא כתבי האישום אני מאוד מפחד שייעוץ משפטי יקבע מי יהיה ראש ממשלה. המפלגה בקו אחיד, ב-99.9% מהמקרים אצביע יחד עם המפלגה".

בנט אמר אמש במסיבת עיתונאים על ההצעות של סער: "לגבי כל הנושאים השנויים במחלוקת ולא כלולים בהסכמים הקואליציוניים, אמרנו שנידרש לזה אחרי התקציב ואת זה נעשה, בימים הקרובים נשב, נעשה חשיבה ונקבל החלטות".

ועדת חקירה לפרשת הצוללות: שר הביטחון בני גנץ הניח לאחרונה במזכירות הממשלה הצעת החלטה להקמת ועדת חקירה ממלכתית בפרשת הצוללות וכלי השיט. בסיכום של גנץ ובנט נאמר כי הנושא יעלה לדיון רק בחודש הבא. גנץ פעל בשבועות האחרונים לגייס רוב לנושא ולוודא כי לא קיימים כיסי התנגדות בתוך הממשלה להחלטה שכזו. בימינה לא מתלהבים מההצעה.

ואלו רק תמצית המחלקות שיכולות לגרום למשבר, אבל במזרח התיכון מספיק רק גפרור שיצית את השדה הדליק. בקואליציה הכוללת נציגים של התנועה האסלאמית ומנכ"ל מועצת יש"ע לשעבר, פעילי שמאל קיצוני עם טייסי חיל האוויר לשעבר, לא נראה שצדדים יישבו בשקט. בפרט שהמצב בדרום יכול להפוך בין רגע לסבב נוסף, או חלילה פרעות תשפ"א גם בתשפ"ב.

0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
1 תגובה
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

ממשלת שעטנז שבגלל חילוקי הדעות הם ממשלת שיתוק שלא מסוגלת להחליט על שום דבר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו