סאאקשווילי. צילום: EPP

שבת רעב: נשיא גיאורגיה לשעבר בסכנת חיים בכלא

מיכאיל סאאקשווילי שהיה נשיא של גיאורגיה מ-2004 עד 2013 וניהל מלחמה עם רוסיה חזר לארצו למרות צו המאסר נגדו

כ-40 אלף איש הפגינו בגיאורגיה בדרישה לשחרר מהכלא את מנהיג האופוזיציה הכלוא, הנשיא לשעבר מיכאיל סאאקשווילי, השובת רעב זה 40 יום. סאאקשווילי, שכיהן כנשיא בשנים 2013-2004 והנהיג את גאורגיה במלחמה נגד רוסיה ב-2008, נעצר ב-1 באוקטובר עם שובו לגאורגיה מגלות ארוכה באוקראינה.

סאאקשווילי בן ה-53, רפורמיסט פרו-מערבי, הוא הפוליטיקאי המפורסם ביותר והשנוי ביותר במחלוקת בגאורגיה שלאחר קריסת ברית המועצות. הוא עלה לשלטון ב"מהפכת קטיפה" בשנת 2003, והנהיג את המדינה בימי המלחמה הקצרה והקטלנית שניהלה עם רוסיה על השליטה בחבלים אבחזיה וצפון אוסטיה ב-2008. הוא נודע כיריב גדול של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין שאיים לתלות אותו כעונש על התנהלותו מול מוסקבה.

ב-2013, הוא עזב את גיאורגיה ובעודו בגלות נשללה אזרחותו, והוא נידון לשש שנות מאסר בגין ניצול לרעה של סמכות בימי נשיאותו. סאאקשווילי ותומכיו הדפו את ההאשמות וטענו כי הן מועלות ממניעים פוליטיים.

אחרי שמונה שנים מחוץ לארצו חזר סאאקשווילי לגאורגיה ב-1 באוקטובר למרות עונש המאסר התלוי נגדו. בסוף השבוע האחרון האשימו שירותי הביטחון של גאורגיה את סאאקשווילי בתכנון הפיכה והוא נכלא.

אמש מילאו כ-40 אלף מפגינים את "כיכר החירות" במרכז הבירה טביליסי וקראו בשמו של סאאקשווילי. ההפגנה באה זמן קצר אחרי שסאאקשווילי פונה מכלאו – בצעד שנוי במחלוקת – לכלא אחר, המשמש כבית חולים לאסירים. "מחאת המונים בלתי פוסקת מתחילה בגאורגיה, והיא לא תיעצר עד שסאאקשווילי ישוחרר ויוכרזו בחירות מוקדמות", אמר ניקה מליה, יו"ר מפלגת "התנועה הלאומית המאוחדת" של סאאקשווילי, לקהל בהפגנה אתמול. לאחר מכן צעדו מפגינים במרכז טביליסי לעבר לשכתו של ראש הממשלה אירקלי גריבשווילי ואיימו לחסום אותה. מליה הכריז כי גריבשווילי לא יוכל להיכנס למשרדו או לצאת ממנו, ובטלוויזיה הגאורגית שודרו תמונות של מאות שוטרים נפרסים מחוץ לבנייני הממשלה.

רופאים שבדקו בימים האחרונים את סאאקשווילי קבעו כי נשקפת לו סכנת מוות ממשית, וכי יש לפנותו בדחיפות למרפאה המצוידת באמצעים מתקדמים. אנשי הנשיא לשעבר דרשו לפנותו למרפאה אזרחית, אבל במקום זאת החליטו השלטונות להעבירו לכלא גלדאני, המשמש כבית חולים לאסירים.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו