תורג'מן. צילום: דובר צה"ל

אלוף בצה"ל אחרי פרעות תשפ"א: "בזמן מלחמה צה"ל לא יעבור בוואדי עארה"

ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל טוען כי "אנחנו לא חוששים, אלא העיסוק וההתמודדות עם ואדי עארה לא שווים את זה". הוא מכחיש שנהגים ערבים לא התייצבו לעבודה: "היו פה לא מעט פרסומים לא מבוססים על כך שלא הגיעו"

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה של צה"ל היוצא האלוף יצחק (איציק) תורג'מן שיסיים את תפקידו בעוד כשבועיים ויפרוש מצה"ל מזהיר כי "בזמן מלחמה צה"ל לא יעבור בוואדי עארה". בראיון ל'מעריב' אמר כי "מה שמאוד מטריד אותי זה צירי התנועה והכבישים המרכזיים וההשפעה של הפרות סדר אלימות על ביטחון הפנים ותנועת שיירות המובילים של צה"ל. זה נתון שאני חוזה אותו כבעל פוטנציאל משמעותי לעכב את היכולת לרכז את סדרי הכוחות של צה"ל".

"זה אומר לגבי חלק מצירי התנועה, שבעבר תכננו לנסוע עליהם – שלא נעשה בהם שימוש. אני חושב שוואדי עארה זה ציר תנועה שלא נכון להתבסס עליו או להתעמת איתו. זה לא שווה את השקעת המשאבים, צריך להשקיע הרבה סדרי כוחות, ויש לנו צירים חלופיים שתכננו למלחמה".

הוא טוען כי צה"ל לא חושש מנסיעה בכבישים במדינת ישראל. "אנחנו לא חוששים, אלא העיסוק וההתמודדות עם ואדי עארה לא שווים את זה. בזמן מלחמה צה"ל יעשה את מה שנכון על מנת להביא כמה שיותר מהר את הכוחות שלו לזירת המלחמה, ויש לנו מספיק חלופות אחרות. כחלק מהלקחים של המבצע, הקמנו חוליות אבטחה שיעסקו באבטחת השיירות. מדובר בחיילים חמושים שהוכנו למשימה הזו ויהיו מצוידים גם באמצעים לפיזור הפגנות".

כמה אירועים של תקיפת רכבים צבאיים היו במהלך שומר החומות, הוא נשאל על ידי המראיין טל לב-רם. "היו מספר אירועים בודדים של זריקות אבנים על משאיות צבאיות, אבל במלחמה זה עלול להיות בהיקפים גדולים יותר, וזה מטריד אותי. במלחמה אנחנו צריכים לעמוד בזמנים, והפרות סדר אלימות על כביש זה לא פקק שניתן לנתב אותו, זה אירוע הרבה יותר מורכב, ולכן אנחנו נערכים לתרחישים שונים".

כחלק מתוכנית המכונה "ציר הצירים", שמקדם הרמטכ"ל אביב כוכבי מאז שהיה מפקד פיקוד הצפון, מספר האלוף תורג'מן: "הכשרנו עד עכשיו 1,600 ק"מ של צירי עפר רחבים, שבשעת חירום ייעשה בהם שימוש בגזרות הלחימה השונות, מבלי שיהיה צורך להעלות את המשאיות על כביש". לדבריו של תורג'מן, "יש לנו היום תוכנית ליצירת מעקפים באמצעות כלים הנדסיים. נניח שנופל טיל ופוגע במחלף בצומת גולני, יש לנו תוכניות מי מפנה את הפסולת ופותח את הציר החלופי".

סוגיית התובלה במבצע שומר החומות עלתה גם בהקשר בעייתי נוסף, בשל התייצבות נמוכה של נהגים, רובם ערבים, למשימות הובלה שונות. האלוף תורג'מן מבקש לדחות בתוקף את הטענה שעלתה, שלפיה נהגים ערבים לא התייצבו בשל מניעים לאומניים, ומנגד גם דוחה טענות אחרות כי צה"ל היה זה שביקש מנהגים מוסלמים שלא להתייצב. "היו פה לא מעט פרסומים לא מבוססים על כך שלא הגיעו נהגים", הוא מוחה. "אני מתבסס על חוזים שקיימים עם משרד הביטחון. לא הייתה לנו שום בעיה לוגיסטית במהלך המבצע".

לא היו מקרים שבהם נהגים רבים פשוט סירבו להגיע?

"היו מקרים שתחקרנו אותם, אבל זה לא יצר פער. הזמנו אותם כי רציתי לתכנן קדימה ולקצר זמנים".

היו מאות נהגים מוסלמים שלא התייצבו.

"לא, לא. היה חג באותו זמן, עיד אל־פיטר. זימנו בשעה עשר בלילה מבלי שהכרזנו מצב חירום במדינה, ואני לא בטוח שאם היה מקרה של ערב ליל הסדר, למשל, כל הנהגים היהודים היו מיד מתייצבים במצב שלא הוגדר כמצב חירום".

אז מעבר לטענה שלכם כי גם בתחקירים שביצעתם לא נמצא מניע אידיאולוגי לאומני שגרם לאי־התייצבות של נהגים מוסלמים, מה לגבי טענה הפוכה שעלתה, שלפיה צה"ל ביקש שנהגים מוסלמים לא יתייצבו?

"גם זו טענה לא נכונה, אני לא מגדיר לחברות אזרחיות במדינת ישראל מהי הדת של הנהג שמתייצב. יש לי שני תנאים בלבד. אחד, שאין לו עבר ביטחוני, והשני – שעבר את כל ההכשרות המקצועיות הנדרשות. ברגעים אלה ממש, חלק גדול מהנהגים שנוהגים במשימות לצה"ל הם מוסלמים, וחלק לא מבוטל מהם מגיעים מהמגזר הבדואי לאחר ששירתו ועברו אצלנו את הקורסים וההכשרות".

אתה אומר שלא נוצרה לך בעיה לוגיסטית, כי בסופו של דבר מדובר במבצע קטן, אבל אם המבצע היה מתרחב והיה צורך בתמרון, ההערכה שלך היא שאותם אנשים שלא התייצבו בשעה עשר בלילה בגלל נסיבות שונות היו מתייצבים ומגיעים עם המשאיות האזרחיות?

"כעובדה, רבים מאלה שלא הגיעו בלילה התייצבו בבוקר וביום למחרת. ואם היה צריך להגיע, היו מגיעים עוד, כי רבים מהאנשים, גם המוסלמים, הם כאלה שנוהגים בשגרה ונהגו במשימות שונות גם במבצעי צה"ל הקודמים, ללא קשר לדת ולמוצא שלהם".

אתם בונים מאוד על שוק הנהגים האזרחי לצרכים מבצעיים, אבל במלחמה הבאה, בתרחישים החמורים של פגיעה בעורף, סביר מאוד שנהגים אזרחים יישארו בבית עם משפחותיהם. לא מדובר בחיילים שאתה נותן פקודה והם מתייצבים.

"יש לי חוזים עם חברות אזרחיות לגבי הספקת משאיות בשעת חירום והקמתי יחידת מתנדבים, והיום יש לנו מערך של למעלה מאלף מתנדבים, רובם קצינים שרוצים לתרום. יש להם רישיון נהיגה למשאיות מעל 15 טון, והם יגיעו בכל מצב.

"אפילו קצינים בכירים מתנדבים. אלופים במילואים כמו אודי אדם, שגם בשגרה יש לו קו קבוע מתל השומר עד לשיזפון, האלוף דני ביטון ועכשיו מפקד זרוע היבשה וראש אט"ל לשעבר האלוף קובי ברק, שעושה עכשיו רישיון נהיגה במסגרת הצבא. כולם שומרים על כשירות לפחות פעם בשנה, והביקוש לשרת ביחידה גבוה מאוד. מדובר באנשים שאם אני קורא להם בשתיים־עשרה בלילה, בשעה שש בבוקר הם כבר בשער הבסיס".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון
0 0 הצבעות
דירוג הכתבה
4 תגובות
ישנות
חדשות המדורגות ביותר
Inline Feedbacks
הצגת כל התגובות

כביש עוקף וואדי ערה .
אחלה רעיון !
ליווי שיירות צבא , חזרנו ל 1948 .
ככה זה בממשלת מנסור חמאס

האלוף איציק תורג'מן !!! הוגשו אליך פניות ותלונות על זיוף מסמכים,חרם על ועד עובדים וארגון
עובדים כולל התנכלות והתעמרות של קצינים באט"ל ובמערך שלך נגד עובדי צה"ל !!!
בחרת להיתעלם מיו"ר ארגון עובדי צה"ל ! צפה לזימון והתייצבות בבית המשפט כולל אנשיך !!!
כמובן שיהיו נוכחים לשכת הרמטכ"ל,הפצ"ר, ר' אכ"א,קפ"צ ועוד…

אסון אוסלו וגרוש היהודים מחבל יזה וצפון שומרון עודדו ומעודדיםפ אתץ ערביי הארץ לפעול העוצמה הולכת וגוברת להשמדת יהודי הארץ. לילות הבדולח בערים המעורבות , ופוגרומי תשפ"א הם רק ההתחלה . 29 המליארדים שנבחטו מאיתנו ע"י ה ערבים רק מאיצים את התהליך
בקרוב נשמע על כך שצה"ל נמנע מלהשתמש בכביש 40 בכביש 6 ובכביש 1. כמובן לא בגלל חשש משליטי הארץ הערבים אךאל רק בגלל שלא כדאי להתעסק אתם ….

יש אנשים שמביישים את הצבא ונכנעים בפני האויב. לכו הביתה עכשיו!
צבא צריך להתנהל ברוח גואד המלך: ארדוף אויבי ואשיגם ולא אשוב עד כלותם!

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture