תעודת חיסון בספוטניק. צילום: ממשלת קזחסטן

רוסיה: פורסמו מאות אלפי תעודות חיסון מזויפות

רוסיה שמחסנת את אוכלוסייתה בחיסון ה'ספוטניק' סובלת מאי אמון גובר של האוכלוסיה בחיסון # האזרחים הסקפטיים שרוצים לחמוק מההגבלות – מזייפים תעודות

מאגר המכיל את שמותיהם של רוסים שרכשו תעודות חיסון מזויפות דלף לאינטרנט, כך דיווח אתמול עיתון העסקים הרוסי קומרסאנט. לפי הדיווח, המאגר כולל גם מספרי טלפון וכתובות של כחצי מיליון תושבי אזור מוסקבה שרכשו לכאורה קוד QR מזויף. לפי 'קומרסאנט' המאגר מוצע למכירה בפורומים ברשת ובערוצי טלגרם. עם זאת, לפי שעה אין התייחסות רשמית מצד הממשלה לדיווח.

באתר האינטרנט של העיתון דווח כי אחד המוכרים הציע אלף שורות מתוך המאגר בתמורה ל-8,500 רובל (כ-360 שקלים). בכל שורה יש מספר דרכון, מספר חשבון ביטוח אישי (SNILS), מספר טלפון, כתובת מגורים וכן את תאריך רכישת התעודה המזויפת. לדברי העיתון Moscow Times המופץ בשפה האנגלית, מומחים מזהירים כי הרוכשים עלולים להסתכן בסחיטה או במאסר.

ברוסיה יש חיסון בתוצרת מקומית, ספוטניק, והרשויות מציעות הטבות למי שמתחסנים. עם זאת, רוסים רבים עדיין סקפטיים לגבי החיסונים ופונים לשוק השחור כדי להשיג תעודה מזויפת או בדיקת קורונה שלילית. לפי Moscow Times, הסוגיה הפכה בוערת עוד יותר מאחר שהפרלמנט הציג תוכנית לחייב סריקה של קוד QR בכל המדינה, בשעה שהסרה של הגבלות לא נראית באופק.

לפי קומרסאנט, מומחי IT מאמינים כי ייתכן שמוכרי הקודים הדליפו בעצמם את המאגר כדי לסחוט את הקונים ולגרום להם לשלם על מנת שימחקו את השם שלהם ממנו. "בהתחשב בכך שהשימוש בקוד QR מזויף עלול להפוך לעבירה פלילית, המאגר עשוי להפוך למכרה זהב לנוכלים", אמר לעיתון אשוט אוגאנסיאן, מומחה אבטחת סייבר. לפי Moscow Times, מי שיורשעו בשימוש בקוד QR מזויף עלולים להישלח לכלא לעד שנה. מי שמייצרים ומוכרים קודים מזויפים עלולים להישלח לשנתיים מאסר.

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו