Michael Giladi/Flash90

סקר: רוב הישראלים תומכים שצה"ל יהפוך לצבא מקצועי; דמי הקיום יועלו ב-50%

סקר בדק מה הישראלים חושבים על האפשרות שצה"ל יהפוך לצבא מקצועי. בתוך כך, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ סיכמו - דמי הקיום של החיילים יועלו ב-50% החל משנת 2022

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

מסקר שערך המכון לדמוקרטיה הישראלית שפורסם הבוקר (שלישי) מעלה כי רוב הישראלים תומכים במעבר של צה"ל למודל של צבא מקצועי שיחליף את הצבא כפי שהוא קיים כיום. לפי הסקר שפורסם ב'מעריב', רוב הישראלים מעריכים את היכולת המקצועית של צה"ל אך חושבים שהתנהלותו הכלכלית ואופן טיפולו בחיילים לוקה בחסר.

לפי הסקר, שיעור התומכים בביטול צבא החובה ומעבר לצבא מקצועי עולה על שיעור המתנגדים. כך, 47% מהנשאלים מהמגזר היהודי תומכים במעבר לצבא מקצועי, לעומת 42% שמתנגדים. בחלוקה למגזרים עולה שכ־80% מהנשאלים החרדים תומכים במעבר למודל של צבא מקצועי, אבל גם בקרב מי שהגדיר את עצמו בסקר כחילוני כמעט כל נסקר שני אמר כי הוא בעד מעבר למודל מקצועי. במגזר הדתי־לאומי הכיי פחות תומכים במהלך ורק 32% תומכים בשינוי המודל.

נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה יוחנן פלסנר אמר כי "נתוני הסקר חושפים עד כמה המודל ההיסטורי של צבא העם הפך למונח שברירי במציאות". לדבריו: "האופציה של צבא מקצועי חייבת לרדת מסדר היום – בלי מודל צבא העם לא ניתן לערוב לביטחון ישראל".

עוד עולה שכ־80% מעריכים את היכולת המבצעית של הצבא והתנהלותו המוסרית. מנגד, 31% בלבד מהיהודים שלקחו חלק בסקר נותנים לצה"ל ציון טוב או מצוין לגבי התנהלותו הכלכלית. 25% מהנשאלים נותנים ציון גבוה בכל הקשור לנושאים הקשורים ליחס לחיילים והטיפול של הצבא בבעיות שלהם.

בתוך כך, שר האוצר אביגדור ליברמן ושר הביטחון בני גנץ סיכמו – דמי הקיום של החיילים יועלו ב-50% החל משנת 2022. במסגרת ההחלטה, בעלות של כ-900 מיליון ₪ שתמומן הן מתקציב הביטחון והן מתקציב נוסף שיובא על ידי משרד האוצר, יועלו דמי הקיום של כלל הלוחמים לכ-2463 ש"ח ובהמשך לכך, דמי הקיום של לוחמי החוד יועלו בשנה השלישית לכ-3048 ₪, דמי הקיום של תומכי הלחימה יועלו לכ-1793 ש"ח ודמי הקיום של החיילים העורפיים יועלו לכ-1235 ש"ח.

שר הביטחון בני גנץ: "אנחנו מביאים היום החלטה שעושה צדק עם אלו שמשרתים, ושיש לה השלכות משמעותיות על בניין הכוח בצה"ל והמשך קיומו כצבא העם. מדובר בצורך לאומי, שמתחבר לצורך להביא רפורמה רחבה בשירות בצה"ל. לצד התוספת בתקציב, נמשיך לדאוג לכל החיילים, נרחיב את מעגל המתגייסים ונחזק את החיילים מהאוכלוסיות המיוחדות שזקוקים לסיוע נוסף. אני מבקש להודות לשר האוצר אביגדור ליברמן שהדאגה שלו לביטחון ישראל ולחיילי צה"ל הביאה לקידום ההחלטה החשובה הזו ולרמטכ"ל רא"ל אביב כוכבי שהוביל ודחף את קידום הנושא מתוך דאגה לרווחתם של חיילי צה"ל ומפקדיו."

הרמטכ״ל, רב-אלוף אביב כוכבי אמר: ״צבא העם הוא הערובה לביטחון המדינה ועלינו להוקיר את החיילים והמשרתים בו. חיילי צה״ל הם מקור עוצמתו של צה״ל – כל חייל הוא נכס יקר שקיבלנו למשמרת והדאגה למשרתים היא עבורנו ציווי. ההחלטה על העלאת דמי הקיום לחיילים היא חלק משמעותי מתכנית רחבה לטיפול בחיילי החובה מיום גיוסם, עד ליום שחרורם ומעבר לכך".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture