Yonatan Sindel/Flash90

חפץ יצא מאולם הדיונים, פרקליטו של נתניהו עקץ: "קח את מכשיר ההקלטה"

עד המדינה מעיד גם היום בתיק 4000. לדבריו, מעורבות של נתניהו הייתה מוחלטת בפניות בנוגע למשפחת נתניהו, "הייתי מקריא לו לפעמים בעל פה, והוא היה מדייק אותי עד רמת הפסיק". נתניהו לא נוכח באולם בית המשפט

משפט נתניהו: עד המדינה במשפטו של ראש הממשלה לשעבר ויו"ר האופוזיציה בנימין נתניהו, ניר חפץ, עלה הבוקר (שלישי) לדוכן העדים בבית המשפט המחוזי בירושלים שם הוא מוסר את עדותו. דוברו לשעבר של נתניהו התייצב היום ליום השני במסירת העדות שצפויה להימשך שבועות ארוכים.

העדות היום תתמקד בתיק 4000 – פרשת בזק-וואלה שבה מואשם נתניהו בשוחד, מרמה והפרת אמונים. הפרקליטות טוענת כי נתניהו קיבל שוחד מבעלי בזק לשעבר, שאול אלוביץ', בדמות השפעה על הסיקור שלו ובני משפחתו באתר "וואלה" – ובתמורה קידם לכאורה עניינים רגולטוריים שהיו חשובים לעסקיו של אלוביץ' בבזק.

עדכונים מהיום השני בעדות חפץ

11:50 – הפסקה בדיון – סיכום החצי השני בכתבה נפרדת

11:45 – חפץ ממשיך לתאר את מעורבות משפחת נתניהו במינוי עורכים: "ביקשתי שערן טיפנברון יהיה העורך, אבל שרה התנתה את הסכמתה בכך שהוא קודם כל יפרסם בכלי התקשור טור נגד נוני מוזס – ככה שלא יהיה לו גשר חזרה. הוא לא יוכל כבר להיות בקשר טוב עם נוני שאיתו עבד בעבר כעורך של ווינט".

11:25 – חפץ: "שאול ואיריס אלוביץ' לא ממנים עורך בכיר בלי אישור של ראש הממשלה ורעייתו".

11:00 – חפץ תיאר כיצד מנע את צירוף סגן עורך מעריב לשעבר, יואב גולן, לוואלה. "אלוביץ' ביקש ממני שאעביר אצל המשפחה את המינוי – ואמרתי לו במקום שלא רק שלא אעביר את זה, אלא שאגיד למשפחת נתניהו שזה לא משהו טוב לצד שלנו. הוא היה קרוב מאוד לבן כספית ומבחינתם זה לא דגל אדום אלא שחור. אחד משלושה דגלים שחורים בתפיסה של המשפחה. לא חשבתי שזה אדם שמתאים לתפקיד הזה – וגם את זה אמרתי לאלוביץ'".

10:45 – חפץ העיד כי יאיר נתניהו טען בפני אביו שוואלה לא עושה מספיק: "הוא שיתף גם את אביו וגם את אמו, זה כל הזמן היה בשיח. יאיר היה מאוד דומיננטי, אבל אני אמרתי את שלי. היה ויכוח מתמשך ביני לבינו, שהוא מנסה להוכיח להוריו שוואלה לא נותנים תמורה למה שהם מקבלים, ואני אמרתי שאלוביץ' יוצא מגדרו ועושה את המקסימום. פעם אחת ישבתי עם נתניהו בבלפור, יאיר נכנס כשהוא מנופף בידו בתדפיס של אייטם מוואלה – ואמר 'אחרי כל מה שעשית בשביל אלוביץ', תראה מה הם מפרסמים'. נתניהו לא הגיב. באירוע אחר הייתה גם שרה, והיא אמרה ליאיר ש'לא מדברים ככה', אבל בנימין לא הגיב".

10:30 – חפץ התייחס להערות הסנגורים מטעם ההגנה כלפיו: "אני עושה כמיטב יכולתי לשרת את בית המשפט ואת חשיפת האמת אני לא רואה את עצמי באיזשהו צד. ברור לי שאספוג בחקירה הנגדית, עשיתי טעויות שאשלם עליהם ואני לוקח אחריות – אבל לרדת מתחת לחגורה זה מיותר. גם לי יש רגשות".

10:00 – עו"ד בועז בן צור אמר לחפץ שיצא החוצה שייקח איתו את מכשיר ההקלטה. בעקבות זאת קמה ליאת בן ארי וזעמה על הסנגורים שהפריעו לטענתה לעדות: "עוד לא ראיתי דבר כזה. אומרים שאנחנו עושים דברים לא חוקיים ומשבשים משפט, יש גבול. אני מבקשת לשמור על כבודנו. אנחנו מייצגים את המדינה, הדברים כאן בלתי מכובדים בעליל. כולנו מחויבים לשמור על כבוד בסיסי".

עו"ד מיכל מיכל רוזן-עוזר, פרקליטתה של איריס אלוביץ', השיבה: "אני מבקשת את הגנת בית המשפט. אנחנו צריכים לשבת ולשתוק". לדבריה: "יש פה סתימת פיות. בחיים לא שמעתי נאום כזה בחיים שלי". השופטת פרידמן-פלדמן: "כולם רוצים הגנה. סיימנו את הסבב הזה של הדיבורים".

09:45 – חפץ מעיד כי במערכת הבחירות של 2015 נתניהו ומשפחתו היו שבעי רצון מאתר וואלה. לדבריו: "הטענות החלו רק אחרי הניצחון בבחירות".

09:30 – חפץ העיד כי פעמים רבות נתניהו פנה אליו בנוגע לדברים שקשורים למשפחתו, "בעיר בימי שישי ושבת שבהם הוא נמצא בבית. הייתי מקבל טלפונים שוטפים על נושאים שקשורים למשפחה, נתניהו היה יוזם את השיחה. בדרך כלל בני משפחתו היו על רמקול או השתתפו בשיחה. בשבת היה לנתניהו יותר פנאי לדברים האלו".

"הוא היה המילה האחרונה, רק הוא הבוס. אין מחלוקת מי נותן את ההוראות", הוסיף חפץ, "אסור היה לנשום בלי שנתניהו יאשר את זה – זה היה טאבו מוחלט". הוא תיאר גם כיצד נתניהו תיקן תגובות לתקשורת: "הייתי מקריא לו לפעמים בעל פה, והוא היה מדייק אותי עד רמת הפסיק".

חפץ נשאל על ההיענות באתר וואלה לדרישות המשפחה והשיב: "ההיענות של אלוביץ' הייתה מוחלטת לכל בקשה. השאלה איך מבצעים את זה ולא האם מבצעים. ישועה היה בדרגה נמוכה יותר בין הפטיש לסדן – הוא היה חשוף להתנגדויות מצד המערכת אבל יצא מגדרו כדי לבצע".

חפץ סיפר כי אתר וואלה "הצטיין" במיקום תגובות משפחת נתניהו בכותרות ולא בתחתית הכתבות, וגם דאג למקם סיקורים ביקורתיים כלפי נתניהו במקומות לא נצפים באתר.
לדברי חפץ, "אחרי שעלה אייטם, אלוביץ' היה מעביר למסר נתניהו שפורסם לשביעות רצונו. גם ישועה היה מודיע לי שהאייטם נמצא ושאדווח שבוצע לבנימין נתניהו בלבד". לדברי חפץ, "ישועה יצא מגדרו להראות שהוא מעמיד את האתר לרשות נתניהו".

09:15 – אמיר טבקין מפרקליטות מיסוי וכלכלה המשיך בחקירה הראשית של חפץ. עד המדינה אמר כי בעוד שאול אלוביץ' קיבל ממנו את כל המסרים מנתניהו ומשפחתו, אילן ישועה קיבל את רובם. "התייחסתי אל ישועה בחשדנות וחוסר אמון, וצדקתי בזה", אמר חפץ. הוא העיד גם כי נתניהו דיבר עם אלוביץ' מיד אחרי הריאיון של דב גילהר עמו.

לדברי חפץ, "היה גרעין קטן מאוד של אירועים אוטונומיים ששרה אחראית להם, שאין להם השפעה רוחבית מעבר לחשיפה חיובית שלה. ביתר הדברים הכול היה חייב לעבור דרך נתניהו. בכל נושאים תקשורתיים בעלי חשיבות עליונה, נתניהו רוצה שליטה מלאה. הוא ביקש להפריע לו – תמיד יש לידו מזכירות או עוזרים – ומילאתי את ההוראה הזו". הוא הוסיף כי נתניהו ידע שהוא מטפל גם עצמאית בפניות שמעבירה שרה נתניהו. כשנשאל עד כמה נושאים שקשורים לסיקור התנהלותה של שרה במעון הרשמי היו נושאים פרטיים שלה, השיב חפץ: "בכל הנושאים הללו מי שניהל את האירוע מתחילתו ועד סופו היו נתניהו. הייתי פונה אליו ומבקש הנחיות איך לנהוג תמיד".

9:09 – יום העדות השני של ניר חפץ התחיל. בנימין נתניהו לא נוכח באולם

ציטוטים מבית המשפט מ'ווינט' וN12'

הכתבות המעניינות ביותר

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו