צילומים: קובי גדעון/ לע"מ

נחת בישראל: נשיא המדינה הרצוג חתם את ביקורו בממלכה המאוחדת

חזית אחידה עם בנט בנושא איראן: הרצוג נפגש עם ראש ממשלת בריטניה ג׳ונסון שגינה את הפיגוע בעיר העתיקה. בצהלך הביקור: הרצוג נפגש עם מנהיגי יהדות בריטניה. במלאת שנה לפטירתו: פרס מפעל חיים לרב זקס ז"ל

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל נחתו אמש בישראל וחתמו את ביקורם הרשמי בבריטניה. הרצוג קיים אתמול פגישת עבודה מדינית עם ראש ממשלת בריטניה בוריס ג׳ונסון, במשכנו הרשמי שברחוב דאונינג 10 בלונדון. הרצוג התקבל בפתח מעונו הרשמי של ראש ממשלת בריטניה על ידי ג'ונסון, והשניים המשיכו לפגישת העבודה המדינית במסגרתה מסרו הצהרות.

ראש ממשלת בריטניה אמר בפתח ההצהרה כי "אני מתרגש לקבל את פני הנשיא הרצוג בלונדון, אנחנו מכירים זמן רב. אנו גאים מאוד בכך שהגעת לבריטניה בשלב מוקדם כל כך בכהונתך, ואנו רואים בכך עדות חשובה לחוזק הקשר בין בריטניה לישראל".

נשיא המדינה השיב: "תודה לך אדוני ראש הממשלה על האירוח האדיב במשכנך בדאונינג 10. כפי שאתם יודעים, ההיסטוריה המשפחתית שלי שלובה בהיסטוריה של הארץ הזאת במשך יותר ממאה שנים, ואנו מתכבדים מאוד וגאים בקשר הייחודי הזה עם הממלכה המאוחדת. אנו אסירי תודה על המנהיגות הנהדרת שלך, על הקשר עם מדינת ישראל, ועל הבהירות המוסרית שלך בכל הנוגע למדינתנו, לעם היהודי ולמלחמה באנטישמיות. אני חייב להוסיף ולומר שההנהגה שלך הייתה ניכרת ב-COP26".

ג'ונסון הגיב לדברים: "אני רוצה להודות לישראל על פעילותה בכנס, הייתם נהדרים". הרצוג ענה כי "אני אמסור את זה לממשלה שלנו. תודה רבה לך. ניתן לראות בכך גם את העובדה שבריטניה פיתחה נרטיב משלה ומראה נכונות בזירה הבינלאומית, ועל כן אני יודע שיש לנו הרבה מה לדון, כולל בנושא הסכם סחר אפשרי".

ראש הממשלה התייחס לנושאים הפגישה הצפויים ואמר: "עלינו לדון על הסכם סחר ועל נושאים רבים נוספים באזור ומחוצה לו".

הנשיא בירך על ההחלטה להוציא את חמאס מחוץ לחוק: "המילה האחרונה שאני רוצה לומר היא כמובן תודה, על החלטתך להוציא את ארגון החמאס אל מחוץ לחוק. זהו מסר חשוב מאוד לארגוני טרור ולארגונים רדיקלים עולמיים אחרים שמנסים לערער את המצב במזרח התיכון. ולבסוף, עם כניסתכם למשא ומתן עם ה-P5+1 על הגרעין באיראן, אנו מצפים מבעלות בריתנו במשא ומתן זה להיות תקיפות ככל האפשר, כיוון שאנחנו לא מאמינים שהם פועלים בתום לב. רק כאשר כל האפשרויות מונחות על השולחן, הדברים יוכלו להתקדם בכיוון הנכון".

ראש ממשלת בריטניה ניצל את ההזדמנות לגנות את הפיגוע בעיר העתיקה: "תודה, אדוני הנשיא. אני רוצה לחזור ולגבות את הנקודות הללו. קודם כל על חמאס, אני חושב שזו הייתה החלטה נכונה. זו הייתה החלטה קשה ושנויה במחלוקת אבל אני חושב שזה הדבר הנכון, ודרך אגב זו החלטה שלדעתי התקבלה כמעט באופן מיידי לאור האירוע המחריד שראינו בישראל. אירוע נורא, נורא. וגם הנקודה שלך לגבי איראן משמעותית, ואנו רואים מצב שבו לעולם אין זמן רב לטיפול בבעיה זו. תודה רבה לכולכם".

נשיא המדינה יצחק הרצוג וראש הממשלה נפתלי בנט, שוחחו לקראת הפגישה וסיכמו כי יציגו חזית אחידה בזירה הבינלאומית בכל הקשור לנושא הגרעין האיראני וכי ישראל לא תוכל לאפשר לאיראן יכולת גרעינית. עוד הוסיפו כי מדינת ישראל מצפה מבעלות בריתה להיות תקיפים ונוקשים כלפי האיראנים.

מוקדם יותר נפגש הרצוג עם מנהיגי יהדות בריטניה בלונדון במסגרת ביקורו הרשמי בממלכה המאוחדת. הנשיא דיבר על הקשר החזק שבין יהדות בריטניה לבין ישראל וציין שאליהו קיי הי"ד, שנרצח בבוקר יום ראשון בירושלים על ידי מחבל חמאס, היה נכדם של הרב שלמה והרבנית לינדי לוין מבית הכנסת סאות' המפסטד בלונדון.

הנשיא שיבח את הקהילה היהודית הבריטית ואמר: "רעייתי מיכל ואני שמנו את נושא היחסים בין מדינת ישראל ליהדות העולם בראש סדר העדיפויות שלנו, ובכוונתנו להשקיע זמן ומאמץ רב על מנת להבטיח שכל יהודי באשר הוא, לא משנה לאיזה זרם משתייך ומהי אמונתו, ירגיש בבית במדינת ישראל. אנחנו רוצים לפנות לקהילה היהודית הבריטית ולומר: אתם הולכים להיות נדבך מרכזי בפעילות הזו כי אתם קהילה למופת".

בין הארגונים שיוצגו בפגישה היו ה-Board of Deputies of British Jews, ה-Jewish Leadership Council, איגוד הסטודנטים היהודיים UJS, ו-UJIA. כמו כן, השתתפו במפגש שגרירת ישראל בבריטניה ציפי חוטובלי ומנכ"לית הסוכנות היהודית אמירה אהרונוביץ.

הרצוג השתתף במהלך ביקורו גם באירוע של קרן פרס בראשית אשר חלקה כבוד לרב לורד יונתן זקס ז"ל וחגג את מורשתו במלוא שנה לפטירתו. באירוע בלונדון, נשיא המדינה העניק לרב זקס, דרך אלמנתו הליידי איליין, את פרס מפעל החיים של קרן פרס בראשית.

קרן הפרס בחרה להעניק את הכבוד לרב זקס לאור תפקידו יוצא הדופן כדמות מעוררת השראה עבור יהודים רבים בעולם, ועל הקדשת חייו לעבודה כמחנך ומורה הדוגל בערכי היהדות ובדיאלוג בין-דתי ובין-תרבותי.

הנשיא פתח את דבריו ואמר כי הוא קורא מדי שבת את פירושו של הרב זקס לפרשת השבוע וספד לו: "הרב זקס ביטא באופן מופתי את היסודות היהודיים של הערכים האוניברסליים ובאותו זמן נתן ביטוי נחרץ לזהות יהודית גאה ומכובדת. יכולת הביטוי המולדת שלו, הבליטה בפני כולם את תרומתה של היהדות ומדינת ישראל לאנושות כולה".

הנשיא הוסיף בנימה אישית כי הרב זקס הזכיר לו את סבו, הרב יצחק הלוי הרצוג: "בדומה סבי, הרב זקס היה בן אדם מכיל ומסורתי – נאמן ללא מורא ליהדות האורתודוקסית, תוך שהוא מצא דרכים הלכתיות להכיל את כולם”, עוד הוסיף הנשיא ואמר: "עצם היותם נבעה מהמאפיינים הייחודיים של יהדות בריטניה – יידישקייט מתונה, קולטת, מכילה, מסתגלת".

הנשיא חתם את דבריו ואמר: "הרב זקס הדגים את ההיסטוריה היהודית, הקוד האתי ורוח היהדות בכבוד ובאופן מעורר הערצה. הוא תמך בנחרצות במדינת ישראל, הושיט יד לצד השני, לדתות שונות, והנגיש את התורה לדור הצעיר- ״לדור הסמרטפונים״. זוהי מורשתו של הרב זקס. כל אחד ואת מאיתנו יכול לקחת צעד קדימה, להדליק אור בכוחות עצמו ולהוביל, בימים ההם, בזמן הזה".

הרב זקס כיהן כרב הראשי של הקהילות היהודיות המאוחדות של חבר העמים בין השנים 1991 ו-2013. הוא זכה למוניטין עולמי כחוקר, שגריר יהדות וערכי היהדות, תאולוג, פילוסוף, סופר פורה ותומך בדיאלוג בין-דתי.

עוד השתתפו באירוע כ-150 מנהיגים מרחבי בריטניה ומקהילת היהדות הבינלאומית וכן ידידים של הקהילה היהודית, ביניהם ראש ממשלת בריטניה לשעבר תרזה מיי;. שני חתני פרס בראשית, סר אניש קאפור (2017) ונתן שרנסקי (2020) נכחו, יחד עם שניים מהמועמדים הסופיים לפרס בראשית 2022, יו"ר ומנכ"ל פייזר, אלברט בורלה, וצייד-הנאצים ומנציח השואה, סרז' קלרספלד.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture