Ohad Zwigenberg/POOL

המושכים בחוטים: הפיצוץ שגרם לכולם לסובב את הראש \ יוסף טיקוצ׳ינסקי

מקבלי ההחלטות עומדים בפני מציאות בלתי אפשרית, של השתלטות עוינת על יו"ש ודהירה לכיוון הסכם גרעין עם איראן – שחושפת את חוסר היכולת של בנט לעמוד מול העולם כשאין מאחוריו ממשלה שמזדהה אתו

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

רגע קטן וקצר של אופטימיות ותקווה, הציף השבוע את ראשי סיעות האופוזיציה כשהמחלוקת בקואליציה סביב ועדת הקנאביס טיפסה לגבהים והיתה נראית כתחילת סופה של הממשלה. אולם כשהרגע הקצר הזה נמוג ונעלם, הוא חשף הצצה מעניינת לצורה בה מתנהלים הדברים בקואליציה.

המשבר החל בשבוע שעבר כשח"כ שרן השכל דרשה לקיים את מה שהובטח לתקווה חדשה בהסכם הקואליציוני ולהקים ועדה מיוחדת בראשותה שתקדם את חוק הקנאביס. כזכור, בקיץ הובכה הקואליציה כשנאלצה למשוך את החוק מסדר היום בגלל התנגדות רע"מ, אך בתחילת החורף הושגו הסכמות חלקיות והוא אושר בקריאה ראשונה. כעת, על פי הנוהל התקין הוא היה אמור לעבור לוועדה לענייני התמכרויות, בראשות ח"כ רם שפע ממפלגת העבודה, אבל בתקווה חדשה התנגדו לכך.

חברת הכנסת שרן השכל חרטה את נושא הרפורמה הזו על דגלה כהבטחת בחירות והיא השיגה התחייבות מיו"ר מפלגתה סער שיעשה הכל כדי להשאיר את הנושא הזה אצלה ושהיא תהיה היחידה שתגזור עליו קרדיט. כעת, דורשת השכל להקים ועדה מיוחדת, ועדה חד פעמית לצורך החוק הזה בלבד והיא תהיה כמובן זו שתעמוד בראשותה ותקדם את החוק לקריאה שניה ושלישית.

למעשה, חוק הקנאביס לא עומד לשנות סדרי עולם, אלא בעיקר להסיר סנקציות פליליות מאנשים שזקוקים לשימוש בצמח מסיבות בריאותיות ולאשרר את השימוש בו לצרכים רפואיים, כך שהמאבק הוא רק על קרדיט, מי יהיה חתום על ההחלטה. ההליך עצמו יכול להתבצע באמצעות תקנות פשוטות בתוך משרד הבריאות וכך באמת רוצה לעשות שר הבריאות ניצן הורביץ, אולם ידיו כבולות בגלל ההסכם עם תקווה חדשה בנושא.

גם רם שפע דרש שהנושא יעבור אליו אבל גם הוא נאלץ להתקפל בגלל אותו הסכם. שרן השכל איימה שאם לא תקבל את אותה ועדה חד פעמית, היא לא תצביע עם הקואליציה על שום חוק ואפשר כבר עכשיו להוריד את האצבע שלה מסדר היום. מאחורי השכל עמדו סער ואלקין שהעניקו לה את מלוא הגיבוי וגרמו למנהלי הקואליציה להבין שמדובר פה בענין רציני. משום כך, הסכימו כולם שהשכל אכן תקבל את הוועדה, הורביץ ושפע התקפלו ונראה היה שהנושא סגור.

*פתרון ברגע האחרון*

אלא שאז צצה התפתחות מפתיעה: גורמים בעלי ענין חפרו, בדקו ומצאו שאחד התורמים הגדולים של מפלגת תקווה חדשה, הוא איש עסקים שבבעלותו מפעל לייצור מוצרים רפואיים מקנאביס. ההקשר היה ברור: תקווה חדשה לא סתם נשכבה על הגדר עבור החוק הזה. יש כאן ענין עבור אותו תורם, שהוציא מכיסו סכומי עתק כדי לקנות את הח"כים שיקדמו עבורו את האינטרס העסקי שלו.

הגילוי הזה עורר פרץ של התרגשות באופוזיציה. ניגוד עניינים כזה יכול לגרום להוצאת הטיפול בנושא מידי תקווה חדשה והעברתו לידי העבודה או מרצ. ההערכה היתה שהשכל לא צפויה לעבור על כך בשתיקה, היא תילחם על הדרישה המרכזית שעליה היא בנתה את נוכחותה בכנסת ובינתיים לקואליציה לא יהיה רוב בהצבעות.

על סדר יומה של הכנסת עמדה גם השבוע שורה ארוכה של חוקים ובאופוזיציה כבר התכוננו למסע של כשלונות מפוארים מכיוון הקואליציה שלא תצליח לגייס רוב. אבל ההתרגשות הזאת ארכה יממה אחת בדיוק, עד לרגע בו היועץ המשפטי של הכנסת סיים את הבדיקה ופרסם את חוות דעתו, שניגוד העניינים כאן אינו כה ברור. החוק כאמור לא אמור להגביר את השימוש בקנאביס אלא למסד אותו כך שלא ניתן להוכיח באופן חד משמעי שיש כאן קידום אינטרסים.

כך ניתנה הפלומבה המשפטית להקמת הוועדה בראשותה של שרן השכל והיא חזרה להצביע עם הקואליציה. הרגע הזה הביא לא רק לאכזבה באופוזיציה אלא גם להתפכחות מסוימת בקואליציה. האסימון החל ליפול שם לכמה אנשים והם התחילו להבין מה בעצם הולך כאן.

במקביל, רגע לפני כינוס המליאה ביום שני אחר הצהרים, ערכה הממשלה סבב טלפוני מהיר בין השרים ואישרה את החוק להגבלת כהונת ראה"מ, כדי שאפשר יהיה להצביע עליו בקריאה ראשונה ולקדם אותו. הבהילות הזאת אינה אופיינית לאור העובדה שרק יום קודם לכן ישבו השרים לישיבתם השבועית ויכלו לאשר זאת אז. אבל הנושא לא עמד עדיין על סדר יומם בגלל כיפופי ידיים בין המפלגות.

אלקין נותן את הטון

באופן נורמלי, על שולחן נשיאות הכנסת ועל שולחן ועדת השרים לענייני חקיקה, נערמות ערימות גבוהות של מאות חוקים. הערימות הללו צמחו לגובה במיוחד אחרי השיתוק הפוליטי הארוך. ועדת השרים אמורה להחליט לאלו חוקים פרטיים היא נותנת זכות קדימה והממשלה אמורה להחליט אלו חוקים ממשלתיים יגיעו קודם לסדר היום.
רק היום במבט לאחור, מתחילים להפנים בקואליציה את העובדה, שמאז שהוקמה הממשלה, קיימת מגמה מאוד ברורה אלו חוקים מקודמים ואיזה מהם נאלצים להמתין. כותרות החדשות עוסקות בחילוקי הדעות בניהול הקואליציה, בדעות המנוגדות, בתקציב המדינה וכמובן בנתניהו, אבל בינתיים יש כאלה שנשארים בשולי החדשות, שומרים על עמימות מסוימת ולא מנסים להתבלט. כעת יותר קל לזהות ולהבחין שבינתיים בזמן הזה הם פשוט עובדים.

בזמן שבנט נהנה ממעמדו ולפיד וגנץ מטיילים בעולם, בזמן שכולם מדברים על הניגוד בין ימינה ומרצ, יש מפלגה אחת בשם תקווה חדשה שהשתלטה על סדר היום. בראשות ועדת השרים לענייני חקיקה עומד על פי החוק שר המשפטים מה שמעניק כעת לגדעון סער את חופש הפעולה לקדם את מה שחשוב לו.

וגם כשזה מגיע לנעשה סביב שולחן הממשלה, מסתבר שמי שנותן את הטון הוא שר יחסית אלמוני בשם זאב אלקין. אלקין הוא אחד המוחות המבריקים והקרימינליים בממשלה והוא מצליח להנדס בתוך סדר היום את החוקים שחשובים לו. לצד הצמד חמד הזה, פועל גם ליברמן, אבל אצלו זה שונה במעט, כשהוא מצליח לנפנף בעיקר בסיסמאות ובאידאולוגיה בעוד שפקידי האוצר עושים ככל העולה על רוחם תחת עצימת העיניים שלו.

בפועל, התנהלות הממשלה מתחלקת לשניים. יש את בנט, לפיד, גנץ, מיכאלי ועוד כמה שרים שעושים הרבה רעש ומושכים את תשומת הלב, ומאחוריהם עומדים סער, אלקין וליברמן שנהנים משקט יחסי הרחק מאור הזרקורים כדי לעשות ולקדם את מה שחשוב להם.

חקיקה שנויה במחלוקת

הנושאים שחשובים להם, עלולים להיות מאוד בעייתיים עבור אנשים אחרים ולא רק מהאופוזיציה. ראשית, המנוע היחיד שמניע את סער ואלקין הוא מנוע הנקמה בנתניהו. לכן היה חשוב להם לקדם במהלך בזק את חוקי הגבלת הכהונה ואיסור הטלת הרכבת ממשלה על נאשם בפלילים. הם פועלים כמעט ללא הפרעה ומקבלים את כל מה שהם רוצים ודורשים, סיפור הקנאביס שנחשף הוא רק קצה הקרחון והוא זה שהתפוצץ בפומבי וגרם לכולם לעצור לרגע ולסובב את הראש.

לאלקין חשוב גם לקדם את נושא השיכון ולהיות חתום על אישור כמה שיותר דירות לבניה ובמסגרת זו הוא ביטל את ההקצאה לחרדים בקרית גת ובמקומה הציע את כסייפא בדרום או עכו בצפון. ליברמן מצידו לא דורש הרבה, הוא רוצה בעיקר קמפיין למצביעים שלו, הוא רוצה להראות להם שהוא מפרק את המדינה מערכיה היהודיים. בכל השאר הוא כבר פחות מתעניין, נותן לפקידי האוצר כל מה שיבקשו ומשאיר את חבריו להתמודד עם כל מה שקשור בניהול המדינה כמו ביטחון וכלכלה, כאילו לא הוא זה שמחזיק פורמלית במפתח קופת המדינה. ההיעדרות המעצבנת שלו מקבינט הקורונה היא רק דוגמא אחת לאפאטיות והציניות שלו.

ורק השבוע, אחרי שנדמו הדי סערת התקציב ולכלי התקשורת נמאס לעקוב אחר בנט ולפיד או אחרי דרך החתחתים שהם עוברים כדי לקיים את הממשלה, רק השבוע פתאום קלטו שרים וח"כים רבים שבעצם מי שמנהל את סדר היום הם סער ובעיקר אלקין וכמובן קצת ליברמן.

נפיץ אבל יציב

מפלגות הקצה כמו ימינה מימין ומרצ והעבודה משמאל, לא הצליחו לקדם ולו חוק אחד משמעותי או מהלך אמיתי אחד עבור המצביעים שלהם ולא רק בגלל העובדה שהמהלכים שלהם שנויים במחלוקת בתוך הממשלה, אלא בעיקר בגלל שהם היו עסוקים במריבות של תדמית וקוסמטיקה, בעוד שאלקין המשופשף וחבריו קידמו בינתיים את מה שנוח להם.

כעת, דורשים בשאר מפלגות הקואליציה להעלות על סדר היום גם חוקים שלהם, אבל לרוב החוקים הללו יש התנגדויות בתוך הקואליציה כך שמכאן והלאה, דרכה של הממשלה כבר תהיה פחות קלה ולא ממש סוגה בשושנים. כך למשל חוק חריש, שנועד להעניק הקלות בתכנון ובניה לעיר הצפונית והוא לא כולל בתוכו את היישובים הערבים שמסביב. החוק הזה חשוב לאילת שקד ולמרבה ההפתעה בציונות הדתית מוכנים לתמוך בו מהאופוזיציה, בגלל חשיבותו לעיר היהודית. מנגד, רע"מ מתנגדת לחוק והיא תצביע נגדו יחד עם המשותפת.

חוק נוסף הוא כמובן חוק האזרחות שנפל בקיץ ונועד להגביל מתן אזרחות לפלשתינים בגלל קשרי משפחה, או חוק המסתננים שנחקק בממשלה הקודמת וכעת הוא דורש הארכת תוקף, אך מרצ והעבודה לא יתמכו בו בגלל ארגוני זכויות אדם. חוקים אלה ורבים נוספים צריכים לעלות על סדר היום ועד כה נדחו בגלל סדרי העדיפויות של אלקין וחבריו. אולם כעת שאר מרכיבי הממשלה ידרשו את שלהם והאתגר של הממשלה יהפוך להיות אמיתי, עוד הרבה לפני שיעלו לסדר היום הנושאים המהותיים כמו תהליך מדיני.

באופוזיציה עדיין מקווים שהמחלוקות הללו יביאו בסופו של דבר לקריסת הממשלה אבל מניסיון של חצי שנה, הוכח שכל הצדדים בקואליציה כולל כולם, יעשו הכל כדי להחזיק ולשרוד. מפלגות השמאל שרק עכשיו טעמו את טעמה של הממשלה, מבינים שאם היא תיפול הם יוצאים לגלות אופוזיציונית נוספת של עשרים שנים נוספות, בנט וסער בכלל נמחקים לחלוטין אם הממשלה נופלת עכשיו כך שאין לתלות תקוות גדולות מידי במריבות הפנימיות בקואליציה. הם כבר ימצאו את הדרך להתקפל ולהמשיך הלאה, להחזיק עד כמה שאפשר.

כבשה בין זאבים

ובינתיים, לצד המריבות הפוליטיות ממשיכה ישראל להתמודד עם המציאות. אחרי המשחקים ומריבות האגו יש גם איומים אמיתיים לטפל בהם. הפיגוע הנורא בתחילת השבוע חשף שוב את המגמה ההולכת וגוברת בשנים האחרונות ומדאיגה את מערכת הביטחון: ארגון הטרור חמאס כבר השתלט הלכה למעשה על שטחי יהודה, שומרון ומזרח ירושלים.

בשונה מההשתלטות האלימה על עזה בשנת 2007, חמאס עדיין לא מבצע הפיכה צבאית ואזרחית בשטחי הרשות הפלשתינית, אבל הוא כבר מכין לכך את הקרקע. בעידן הרשתות החברתיות מאוד קל להשתלט על התודעה של הצעירים הפלשתינים, המלאכה נעשית קלה עוד יותר לאור העובדה ששלטונו המושחת של אבו מאזן משאיר את רוב הפלשתינים בחיי עוני, אבטלה ובערות כדי לשמור על מעמדם מול העולם כקרבנות של ישראל, וזה יוצר כר פורה להסתה ואלימות נגד ישראל. כך הביא אבו מאזן במו ידיו את הצעירים הפלשתינים להצטרף דווקא לקיצוניות של חמאס.

השבוע גם הותר לפרסום כי נחשפה תשתית נוספת ורחבה במיוחד של חמאס ביו"ש ובמסגרתה הוחרמו כלי נשק ואמצעי לחימה רבים. אבל זה לא היה סוד מעולם, כל שוטר מתחיל יודע שהכפרים הערביים ושכונות מזרח ירושלים הפכו כבר מזמן למחסני נשק, כמעט ואין בית שלא מוסלקים בו רובים ואקדחים מתחת לבלטות, וזה קורה במרחק נגיעה מערים יהודיות ומהשכונות היהודיות ואף החרדיות של ירושלים.

המציאות הזאת נוצרה כתוצאה ממדיניות ארוכת שנים של שתיקה והבלגה, ישראל העדיפה את השקט המיידי מול מבצעים נקודתיים שהיו אמורים לסכל איומים גדולים יותר בעתיד. כך קיבלנו מצד אחד את העשור הביטחוני השקט ביותר בחסדי שמים מבחינת מספר היהודים שנפגעו, אבל מנגד קיבלנו מציאות בה חיזבאללה בצפון וחמאס בדרום הפכו למפלצת ענקית, חמושה, מאורגנת ולא ניתנת לשליטה, כשזרועותיה הארוכות כבר שולטות על עומק שטח מזרחה של ארץ ישראל שגם שם כבר איבדה ישראל את השליטה.

סיטואציה ללא שליטה

הרשות הפלשתינית כבר לא שייכת לשלטון ברמאללה, רוב האזרחים אם לא כולם כבר שייכים תודעתית לחמאס או אפילו לחיזבאללה. במציאות כזאת, לא רחוק היום שחמאס ישלים את המלאכה מאוד בקלות וישתלט רשמית על ההנהגה ברמאללה כפי שעשה בעזה.

לצד כל זאת, מתקדמת איראן לכיוון נשק גרעיני, בעוד הממשל בארה"ב וממשלות האיחוד האירופי גוררים רגליים בעצלתיים לקול מחאותיה של ישראל. בנט יתקשה לנהל מולם מאבק דיפלומטי בעיקר בגלל סיבה מרכזית אחת, שאין לו בייס תומך בממשלה שלו עצמו. מרצ, העובדה ורע"מ דווקא תומכים ברעיון של הסכם הגרעין ואפילו חלקים ביש עתיד לא יתנגדו לכך.

זירה שלישית נוספת המאתגרת את מערכת הביטחון היא הנעשה בחלקים הישראלים של יהודה ושומרון. בשבוע האחרון התנהלו שם מאבקים סביב הריסת מאחזים לא חוקיים, זאת לצד המאבק הנמשך מצד פעילי ימין בדרישה לחשוף את האמת בפרשת אהוביה סנדק ז"ל והטיוח המשטרתי סביב הנעשה שם, כל הנושאים הללו לא מוסיפים בלשון המעטה לכח של בנט ושקד המתיימרים להיות סמן ימני בממשלה. בכנסת כבר התקיימו השבוע שני כנסים פרו פלשתינים ביוזמת חברי כנסת מהשמאל שעסקו באלימות המתנחלים נגד פלשתינים ובמעצרים המנהליים של מחבלים, בנט ושקד מתקשים מאוד להתמודד עם המציאות המורכבת הזאת והם כבר מזמן לא שולטים בסיטואציה.

המבחן האמיתי של בנט כראש ממשלה ושל שאר השרים האחוזים בתפקידיהם, יהיה ביכולת שלהם לנהל את הזירה הבלתי אפשרית הזאת. כבר לא מדובר פה במשחקי אגו פוליטיים, מדובר פה בחיי אדם ובגורלה של מדינה. הם יכולים להצליח להאריך את ימיה של הממשלה הזאת כמה שיותר אבל יחד עם זאת הם יידרשו לאתגר הכמעט בלתי אפשרי של שליטה במציאותה ביטחונית ובשמירה על המעמד ויכולת ההרתעה של ישראל מול אויביה.

*הטור פורסם במוסף 'יתד השבוע' מבית יתד נאמן*

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture