דיווח: אפליקציה חדשנית בצה״ל לזיהוי חשודים

Hadas Parush/Flash90

דיווח חושף: כך פועלת אפליקציה חדשנית בצה״ל לזיהוי חשודים

עיתון וושינגטון פוסט מפרסם סרטון צה״לי בו מופיעה הדרכה לשימוש במערכת זיהוי חדשנית שתסייע ללוחמים להבדיל בין מחבלים לאזרחים תמימים, צה״ל נמנע מלהודות מפורשות בשימוש בטכנולוגיה אך מבהירים כי הדבר מצמצם התגרעות

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

אחד הגורמים העיקריים שמסייעים לצה״ל למנוע פעולות טרור מאז 2016 ועוזר להרגעת שטחי יהודה ושומרון, הוא טכנולוגיית מאגרי מידע וזיהוי פנים, שהגיעו ליכולות מרשימות בשנים האחרונות. בתחקיר של העיתון האמריקני 'וושינגטון פוסט' בתחילת החודש שעבר, מפרסם העיתון חלק קטן מהמערכה הטכנולוגית.

בתחקיר פורסם על חברות בינלאומיות שהפסיקו את שיתופי הפעולה והמכירה של מצלמות וטכנולוגיות לגופי הביטחון שעסקו בנושא. בסרטון ההדרכה על התוכנה שפרסם צה"ל מוסבר ללוחמים כיצד לתעד ולחבר בין פנים או לוחות זיהוי של מכוניות בלחיצת כפתור אחת פשוטה ובתוך פחות משנייה – ואם תהיתם, כן, גם בעידן המסכות בשל נגיף הקורונה.

הדרכת הלוחמים כפי שהיא מופיעה בסרטון, מתחילה כך: "ניתן לזהות אדם באמצעות שלוש דרכים: הקלדת תעודת זהות, זיהוי פנים וצילום תעודת זהות", הסרטון הקצר, מציג את ההתקדמות שאוגדת איו"ש עברה בשני העשורים האחרונים המייצרת קונפליקט בין שליטה על ידי חיילים צעירים על אוכלוסייה שרובה לא מעורבת בטרור – לטיפול אינטנסיבי למניעת פעילות טרור המיועדת להרוג ולפצוע אזרחים וחיילים.

בעבר הלא רחוק, הדרך היחידה לזיהוי מבוקשים היתה באמצעות פנקסים ותמונות, שבחלק הפעמים לא היו מעודכנים, של מחבלים המבוקשים לחקירה שחולקו לחיילים במחסומים. הפעם, הסמארטפון המבצעי יודע באמצעות צילום פשוט, להצליב בין פני האזרח הפלסטיני אותו צילם החייל בסיטואציות השונות, לבין זיכויו כאזרח מן השורה או שבמכשיר החייל יופיע הבהוב המזהיר כי מדובר בחשוד שיש לעכב באופן מיידי לחקירת שב"כ או משטרה.

על פי העדויות שמציג הוושינגטון פוסט וצוטטו ב'ווינט', גדודים שאספו כמה שיותר מידע באמצעות האפליקציה – זכו לפרסים בתחרויות המתקיימות בין הגזרות השונות. באפליקציה החדשנית ניתן גם למצוא אופציה להזנות מספרים של לוחיות זיהוי ומציגה את כלל ההתרעות המעודכנות, עם תיאורי מקום של החשוד, היתרים, מניעות ואקטואליות ההתרעה. לאורך הסרטון מקבל הלוחם את פרטי המחבל, כאשר בראש הפורפיל מופיעה תמונה ומתחתיה פרטיו המזהים.

"בנקודת הצ'ק פוסט (בדיקות שטח שגרתיות) יש יכולת המאפשרת ללוחם להפיץ הצמדה של כלי הרכב הנהג והנוסעים ברכב", ממשיך סרטון ההסברה לחיילים, "עם צילום תעודות הזהות והזנת צילומי הרכב לתוך האפליקציה". באמצעות גביע מצויר, עובר הלחם למסך הדירוג בו מופיעה טבלה תחרותית, המציגה גם את "ההצלחות המבצעיות" המתורגמות ממספר המבוקשים שהיחידות תפסו. בנוסף מאפשרת האפליקציה ללוחם להפיץ דיווח של חשוד.

בנוסף לסרטון, ניתנות הדרכות ללוחמים גם בצורה פרונטלית כיצד להשתמש ביישומון "זאב כחול" ובתוכנת ה"אקילה", יישומון שמיועד יותר לאיסוף מידע על אמצעי לחימה והגדלת מאגרי מודיעין.

השימוש בשני היישומונים הוא רק חלק קטן מהיכולות של אוגדת איו״ש המשתמשות באלפי מצלמות, סנסורים רגישים ואלגוריתמים שסורקים באופן קבוע צמתים, כבישים, מוקדי חיכוך וגם ניטור מידע מהנעשה ברשתות החברתיות. אותן יכולות מסנכרנות בין כלל הממצאים שנאספו על ידי האמצעים השונים, גם מרחפנים, ומייצרות כוח התרעה ממוקד ומיידי המביא בסופו של דבר לסיכולי פיגועים, בעיקר באמצעות מפגעים בודדים, מה שבדרך כלל קשה לזהות בשלבים מוקדמים יותר.

בצה"ל נמנעים להודות בשימוש בטכנולוגיות שהוזכרו, אך מבהירים כי הדבר מצמצם את המגע במחסומי הבידוק בין החיילים לפלסטינים. בחודשים האחרונים החל צה"ל החל להביא לידי שימוש את המערכת לתפעול ישיר על ידי הלוחמים הפזורים בגזרות השונות, על פי ידיעה שפורסמה באתר צה"ל, "הגדודים כך הרבה יותר חזקים בשימוש באמצעי דיגיטל – וזה קריטי".

פרויקט "זאב כחול" משתלב עם פרויקט "חטמ"ר חכם" שמזהה פנים באמצעות מצלמות נייחות שפרוסות בעשרות נקודות, וגורם להצלבה עם פנים של גורמים חשודים או מזהה כאלה שכבר היו באותה נקודה באותו פרק זמן. בנוגע לפרטיות אזרחים, מבהיר צה״ל כי פנים של אזרחים מן השורה שמצולמים "לא מעניינים" כי המערכת "מזכה אותם" באופן מיידי, כך שלא נפסלת האפשרות כי גם אזרחים מן המניין מצולמים ונסרקים באמצעים אלו.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture