דגל גרמניה על מסכה. צילום: pixabay

גרמניה: התחלואה מזנקת, ההגבלות אזוריות והשרים חוששים מ"מה יגידו"

אחרי יומיים בברלין ועצירה בווינה, שמואל קרמרסקי מסכם ל'חדשות JDN' מנקודת מבטו את הקורונה העולמית: הנחיית המסכות המוזרה באוסטריה, לחיצת האגרוף עם שר החוץ הגרמני, בדיקות בכל פינת רחוב, ומסכה על הסנטר בנתב"ג

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

הגעתי לצ'ק-אין, מחזיק בידי כל מסמך אפשרי שיכול להידרש, אבל לזה לא התכוננתי. "אתה לא עולה למטוס בלי מסכת N95", אומר לי נציג חברת התעופה. "בסדר, אלך אקנה בדיוטי-פרי", אני עונה. "לא, אני לא מעביר אותך צ'ק-אין בלי שתראה לי שיש לך מסכה". טוב, מסתבר שלפני הבידוק הביטחוני יש חנות שמוכרת מסכות מהסוג הזה ב-20 שקל. אני לא לוקח סיכונים, קונה 2, וחוזר לדלפק.

מסתבר שמאחר ואני טס דרך אוסטריה, אי אפשר לעלות למטוס של החברה האוסטרית בלי המסכה היוקרתית. בכדי למנוע מהומות בעלייה למטוס, לא תקבל כרטיס 'בורדינג' בלי שתציג את המסכה. לא מדובר רק על הטיסה כמובן, כל אזרחי אוסטריה מחויבים בעטיית המסכה היקרה.

בהמתנה לעלייה למטוס אני פוגש בחור מישיבת מיר המתגורר בווינה (תודה על המחמאות וההארות לגבי האתר אותו אתם קוראים עכשיו ועיתון 'שחרית'. לקחתי לתשומת ליבי) והוא מספר לי שהבדיחה המקומית היא שאימו של הקנצלר הקודם, סבסטיאן קורץ, מחזיקה במניות בחברה המייצרת את המסכות. הוא בינתיים הספיק להתפטר בחשד לשחיתות אמיתית, אך חובת המסכות החריגה כמעט מכל העולם נותרה בעיניה. אינטרסים סמויים או זהירות יתר? אולי בעתיד נדע.

בידוק בכל פינת רחוב

עם הנחיתה בגרמניה אפשר להיפרד מהמסכה עם החוטים הקצרים אבל אל תחשבו על להוריד את המסכה לסנטר, זה לא ישראל פה. כולם, מגדול ועד קטן, מעובדי נמל התעופה עד אחרון המבקרים, עוטים את המסכה בהידוק רב מקצה העף עד סוף הסנטר. בעניין הזה לא מומלץ להתחכם.

למען האמת, גם אין הרבה חשק להתחכם. גרמניה נמצאת בשיאי תחלואה וגם זן האומיקרון כבר הגיע לשם לפני. מספר הנדבקים היומי שם עומד על מעל ל-40 אלף. בבתי החולים ממשיכים להתאשפז עוד ועוד חולי קורונה, וגם נתוני התמותה נותרים גבוהים מאוד: 388 חולי קורונה מתו בגרמניה ביום שיצאתי משם (שלישי). בסך הכול מתו בגרמניה 101,344 נשאי קורונה מאז פרוץ המגפה.

הממשלה שם פחות מתחברת להפרת הנחיות. במעמד המרכזי בו השתתפתי, הדלקת נרות חנוכה בשער הניצחון, הקפידו כל נציגי הרשויות משרי הממשלה וחברי הפרלמנט עד לאחרון השוטרים על עטיית מסכה, למרות שכלל לא קיימת חובת עטיית מסכות בשטח פתוח.

מסכת N95, חובה באוסטריה. צילום: pixabay

מארגני הכנס מספרים לי כי עד הרגע האחרון כלל לא היה בטוח שהאירוע יתקיים כמתוכנן. יממה לפני, במוצאי שבת, פנו נציגי המשטרה לרב העיר, הרב יהודה טייכטל, וביקשו ממנו לבטל את האירוע. בתום משא ומתן סוכם כי מתחם הישיבה יתוחם ויוכנסו בו רק 100 אנשים. בפועל התקבצו עוד אלפים בשטחים הסמוכים, למרות ההמלצה להימנע מלהגיע ולהסתפק בצפייה מהבית.

שרי הממשלה נזהרים מאוד מ"מה יגידו". שורת אירועים מתוכניים של הדלקת נרות בלשכות השרים צומצמו למינימום ולצד הרב טייכטל הורשו להגיע רק עוד 4-5 אנשים. אם כי, ואני מקווה שלא אסבך אותו, שר החוץ הגרמני הייקו מס כמעט לחץ לי יד, בסוף אני הייתי זה ששינה את זה ללחיצת אגרוף והוא זרם.

עוד דבר שאי אפשר לפספס, כמעט בכל פינת רחוב ממתינה לכם תחנת בדיקת קורונה. אחרי שתסתדרו עם תרגום הטופס לגרמנית תהיו בהלם לשמוע שכל אחד זכאי לבדיקת אנטיגן חינם פעם בשבוע, גם אם הוא בכלל תייר שעוזב עוד פחות מיממה. לא תור מראש ולא שיירת מכוניות בלתי נגמרת בהידבק וסע אחד בעיר, 3 דקות ואתם בחוץ.

בינתיים, אני חש בן מזל שעזבתי את המדינה מכיוון שהדיווחים בגרמניה מספרים שאולף שולץ, שצפוי להחליף כבר בשבוע הבא את אנגלה מרקל כקנצלר, תומך בהפיכת החיסון לחובה עבור כלל הגרמנים, וכן באיסור על כניסתם של לא-מחוסנים לחנויות שאינן חיוניות. לא משנה שאני מחוסן ב-3 מנות, אבל מרצוני החופשי. אגב, רוב הגרמנים לא ממש הבינו את זה שכתוב לי בתעודת חיסון שאני מחוסן ב-3 חיסונים ותהו על מה ולמה.

הגבלות דיפרנציאליות

גרמניה, במדיה מסיומות בדומה לארצות הברית, היא לא מקשה אחת – היא למעשה איחוד פדרלי הכולל שש-עשרה מדינות. בשונה מבישראל, בה התקיימו הגבלות דיפרנציאליות דווקא בגלים הראשונים וכעת כולם שווים בפני החוק, בגרמניה המצב הפוך – עד לגל הרביעי הכל התנהל תחת הממשלה המרכזית, אך בשבועות האחרונים התקבלה החלטה לבזר סמכויות לראשי הממשלים ב-16 המדיניות.

במהלך ביקורי פגשתי את שליח חב"ד בעיר דרזדן, בירתה של מדינת סקסוניה, הרב שניאור הבלין. אם חשבתי שהמצב בברלין עוד סביר יחסית, שם המצב הוא כאילו הקורונה נחתה בעיר אתמול מסין.

על פי הכללים מותר להזמין עד אורח אחד לא מחוסן הביתה, התקהלויות ציבוריות סתמיות אסורות כמעט לחלוטין, אירועי דת מוגבלים לשעה (בשבת הם הצליחו להשיג אישור לשעתיים), וכל אירועי חנוכה ההמוניים בוטלו.

האירוע הפומבי היחיד התקיים ביום הראשון של חנוכה בהשתתפות רשמית של 10 אנשים (בפועל התקבצו מסביב עוד כמה עשרות לא מוזמנים). בטקס השתתפו ראשי העיר ובכירי הממשל.

הדלקת נרות מצומצמת בדרזדן עם ראש העיר ונציג ממשלת סקסוניה

אז איך הרב הבלין עושה 'מבצעים' של חנוכה? הוא מזמין עליו הביתה בכל ערב כמה משפחות, יחד עם הילדים, יושב איתם ומספר להם את סיפור החג, מדליק עם האורחים נרות ונותן לילדיהם דמי חנוכה, וככה במהלך ימי החג הוא מקווה להגיע ללפחות 200 אורחים בסך הכל.

רק כמה ימים לפני החג הוחלט על ההגבלות המחמירות, מה שאילץ את הקהילה היהודית לארגן תוך כמה ימים 800 חבילות חג עם חנוכיות ונרות לכל בית יהודי בעיר.

עד כמה המצב בסקסוניה חמור ביחס לשאר גרמניה? בעוד שממוצע הנדבקים ברחבי גרמניה הוא כ-400 נדבקים ביום לכל מאה אלף תושבים, בסקסוניה מתמודדים עם כ-1900 נדבקים ביום לכל מאה אלף איש.

בנוסף, קצב ההתחסנות נמוך משמעותית ביחס לשאר המדינה וההגבלות על הלא מתחסנים חמורות ביותר. למעשה, לא מחוסן כמעט ולא יכול להיכנס לאף מקום בעיר למעט לרכישת מוצרי צריכה בסיסיים במכולת או בבית המרקחת.

"ארץ אשר עיני ה' בה"

אחרי יומיים בהם דיברתי ביידיש וניסיתי לפענח גרמנית (לא ברור למה עובדים בשדה התעופה לא מדברים אנגלית. אבל הטריק של היידיש עובד לא רע) נחתתי בישראל, זמן קצר אחרי הירידה מהמטוס חלפו על פני 2 עובדי נתב"ג עם מסכות על הסנטר. רבותי, זה כל ההבדל.

מסקנה אחת די ברורה היא שהבלגאן שולט בכל מקום. בישראל, באוסטריה, בגרמניה, וכנראה במדיניות רבות נוספות. הנתונים ללא ספק מוכחים שהמצב אצלנו בארץ קודש טוב בהרבה מדינות העולם, וזה לא בזכות ממשלה כזאת או אחרת – אנחנו פשוט "ארץ אשר עיני ה' בה", על כל המשתמע מכך…

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture