Marc Israel Sellem/POOL

הרעיון הובן: בנט ולפיד עושים בדיוק ההיפך ממה שהבטיחו / יוסף טיקוצ'ינסקי

שני אירועים מרכזיים שהתרחשו השבוע החזירו אותנו למציאות: המפה הפוליטית בישראל לא באמת השתנתה. אחרי חצי שנה של ממשלת בנט ולפיד על כל המשתמע ממנה, לנתניהו אין עדיין גוש ימין להקמת ממשלה

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

שלוש שנים של ארבע מערכות בחירות, לא עשו טוב לאף אחד. כמעט ואין מישהו במערכת הפוליטית שיכול לבוא ולומר היום שהבלגן המטורף שסחרר את כולנו בשלוש השנים הללו היה נכון או לפחות משתלם. לאף אחד גם אין חשק לחזור שוב למערכת בחירות או לחוסר יציבות מדינית ופוליטית, אפילו שהממשלה הנוכחית לא ממש מספקת את אותה יציבות.

ובכל זאת, שני אירועים משמעותיים שהתרחשו השבוע, לוקחים אותנו בעל כורחנו שוב אל אותה סחרחורת פוליטית ומזכירים לנו גם אם לא נרצה בכך, שהמשבר הפוליטי העמוק בעצם עוד לא הסתיים.

האירוע הראשון שהתרחש בתחילת השבוע הוא טקס השקה של ערוץ תקשורת ותיק, הנחשב למזוהה מאוד עם נתניהו והשבוע שודרג, זה הערוץ היחיד בו נתניהו ומקורביו מרבים להתראיין כאשר כל צוות המגישים והעיתונאים שם הם מתומכי נתניהו באופן רשמי ומוצהר. כמובן שלרגל חגיגות ההשקה הגיע נתניהו עצמו לראיון חגיגי וניצל את הבמה האוהדת כדי לחזור שוב ושוב על מסריו נגד ממשלת הנוכלות של בנט ושלל כשליה.

האירוע השני המשמעותי שהתרחש השבוע והסימנים הראשונים שלו הורגשו כבר לפני שבועיים, הוא עדותו של עד המדינה ניר חפץ בבית המשפט המחוזי בירושלים. חפץ העיד בתיק 4000 וככל שעדותו התקדמה, התחיל להתברר כי תיק השוחד בפרשת בזק וואלה מתחיל להתפורר, שלא לומר לקרוס בקול רעש גדול.

ועל רקע שני האירועים הללו, הציג הערוץ המתחדש סקר מנדטים שערך עבורו מכון הסקרים דיירקט פולס של שלמה פילבר והכותרת שהוצגה מתוכו בקול רעש גדול, היא העובדה שמפלגת הליכוד עולה ל-35 מנדטים ונתניהו עצמו זוכה לאמון ונתפס כראוי להיות ראש ממשלה, באחוזים משמעותיים וניכרים לפני בנט וכל השאר. יומיים בלבד אחר כך, התפרסם סקר דומה של מכון סמית שהציג לא רק את תמונת המצב העכשווית אלא גם את המגמה שאפיינה את המפה הפוליטית מהקמת הממשלה ועד היום.

נתוני הסקר יחד עם רעשי הקריסה של תיק 4000 השתלבו באופן נפלא בנאום החגיגי שנשא נתניהו באותו ראיון, עם שני מגישים שלא הקשו עליו בשאלות קשות אלא זרמו וסייעו לו לחדד את המסרים. אלו היו שעות מופלאות של נחת לנתניהו וחיזוק משמעותי למסר שהוא מעביר, לפיו זה רק ענין של זמן קצר עד שהממשלה קורסת והוא חוזר להרכיב ממשלת ימין רחבה וענקית בתמיכה ציבורית חסרת תקדים, שתעמוד לאורך ימים ושנים.

כרוניקה של שקר

חצי שנה חלפה מאז יצאה הממשלה לדרך, פרק זמן מכובד מספיק כדי לקבל ממנו תמונת מצב שאיכשהו תשקף את המציאות או לפחות את המגמות המסתמנות. בחצי השנה האחרונה כולם ראו את המציאות וכולם שמעו את המסרים, צריך היה להיות עיוור וחירש גם יחד כדי לא להרגיש את המציאות המורכבת שנוצרה כאן.

את הקמת הממשלה ליוו רעמי הבגידה של בנט בבוחריו בעקבות החבירה שלו לרע"מ ולשמאל הרדיקלי. זאת היתה הפצצה הראשונה שהוטלה עלינו ובעקבותיה הגיע הגל הבלתי פוסק שנמשך גם השבוע, של סתירות מובנות בהתנהגות של הממשלה לעומת ההצהרות וההבטחות המוקדמות של החברים בה.

לא חלף יום אחד בחייה של הממשלה הזאת, בלי שנחשפנו לאמירה, החלטה או מהלך שעומדים בסתירה מוחלטת להבטחות ולאמירות המוקדמות. כמעט בכל יום היינו עדים לאירוע בו מישהו בממשלה עושה משהו, ומיד נשלף מהארכיון קטע של נאום או ראיון מהעבר בו הוא עצמו אמר את ההיפך. זה קורה לבנט כמעט בכל מילה שהוא מוציא מהפה, שאינה תואמת את מסע הבחירות שלו, זה קרה ללפיד, ששנותיו הארוכות בתקשורת סיפקו ים של חומר, של הצהרות חלולות ושל הבטחות שכיום הוא עצמו עושה בדיוק את ההיפך מהן, וזה קורה כמעט לכל שר בממשלה הזאת.

הריטואל הזה הפך לסימן המזהה של הממשלה עד שלרבים זה אפילו קצת נמאס. הרעיון הובן. בנט, לפיד, ליברמן, סער ועוד רבים בממשלה הזאת עושים היום בדיוק את ההיפך מכל מה שאמרו ומכל מה שהבטיחו, בכל תחום. כבר נמאס לעמוד עם סטופר ולשלוף מהארכיון את הקטע הנכון לכל רגע. זה הפך למציאות ברורה. כל מה שהם עושים – זה ההיפך ממה שאמרו. ההבנה הזאת הופנמה והיא מורגשת בכל יום ובכל רגע.

תקציב המדינה שהועבר הוצג כתקציב הגרוע ביותר מבחינה חברתית ומבחינת הפגיעה בשכבות החלשות. הציבור החרדי הוא אמנם הנפגע העיקרי ממנו אבל לא רק. מנסור עבאס ממשיך לסחוט ולקבל מיליארדים והמצב הביטחוני גם הוא מראה סימנים שאינם מבשרי טובות, גם בזירות הקרובות וגם באיום האיראני, ועוד לא דיברנו על הקורונה ועל חוסר היכולת של הממשלה לשלוט במצב.

את כל המסרים הללו, נתניהו מהדהד שוב ושוב, חברי הכנסת מהימין לא משאירים נאום אחד במליאה או ראיון אחד בתקשורת בלי שיציפו שוב ושוב את המציאות ההזויה הזאת, והיא אכן הזויה. נתניהו וח"כי הימין כבר טבעו כמה משחקי מילים חדשים כמו מס-חמאס-עבאס, ממששת המנדטים, הנוכל מרעננה, ועוד כהנה וכהנה.

כשאנחנו שומעים את כל הרעש הזה המלווה אותנו כל יום, היינו מצפים שאזרחי ישראל בהמוניהם יעמדו על הרגליים האחוריות, ייצאו לרחובות וישמיעו קול מחאה נגד הממשלה ההזויה הזאת. היינו מצפים שאזרחי ישראל או לפחות רובם, יתפכחו מהאופוריה, יפתחו את העיניים ויבינו מה הולך כאן, התרחיש הכי הגיוני שהיינו מצפים שיקרה הוא שכעת בנט, סער וליברמן יאבדו את אחרון המצביעים שלהם וכולם יחזרו שוב לחיק גוש הימין, שכולם יצעקו יחד לנתניהו שיחזור.

אם נשפוט לפי התנהלותה של הממשלה ולפי המסרים המהדהדים מהימין, המינימום שהיינו מצפים לו זה סקר שיוכיח גוש ימין של 70 מנדטים, שצועקים הצילו, הושיעונו מידי בנט, עבאס וגזירותיהם, שגם אזרחים שהצביעו ללפיד או לכחול לבן, יבואו כעת לבקש עזרה מנתניהו.

אבל אז באו שני הסקרים של השבוע וקצת הוציאו את האוויר מהבלון. הסקרים המעט מאכזבים לא ממש מעודדים עבור מי שמייחל לסופה של הממשלה הרעה הזאת. שני הסקרים הוכיחו כל אחד בדרכו, שבנט אמנם נחלש וסער נמחק, אבל הליכוד מתחזק באופן מינורי בלבד ומעל הכל: לנתניהו עדיין אין גוש ימין להקמת ממשלה. איך זה יתכן? לא ברור. אבל לפני שמביטים במספרים כדאי לקחת נשימה עמוקה.

המנדטים לא חוזרים

במשדר החגיגי של השקת הערוץ המזוהה עם נתניהו, שכמובן שאינו חשוד על הטיית מספרים לרעתו, הוצג הסקר לפיו הליכוד מקבלת 35 מנדטים, סער נמחק, בנט עומד על גבול אחוז החסימה עם 4 מנדטים, כשמנגד לפיד וליברמן שומרים על כוחם עם 19 ו-7 מנדטים בהתאמה. לפי הסקר הזה, גוש הימין עומד על 58 מנדטים, בלי הארבעה של בנט. סער ובנט ביחד איבדו למעשה 9 מנדטים (6 של תקוה חדשה שנמחקה ו-3 שימינה ירדה בהם) אבל הליכוד עלתה רק בחמשה לעומת השלושים שקיבלה בבחירות האחרונות. להיכן הלכו ה-4 הנותרים? לא בהכרח לגוש הימין.

הסקר המעניין יותר הוא של מכון סמית שנערך עבור ערוץ תקשורת שנחשב אף היא לימני ולמזוהה עם נתניהו. המכון ביקש לבדוק את המגמה בכללותה ולכן ערך ארבעה סקרים מאז שהוקמה הממשלה, הראשון שבהם בסוף הקיץ, זמן קצר אחרי הקמת הממשלה והרביעי נערך השבוע. בסקר הראשון כבר קפצה הליכוד ל-33 מנדטים, אבל בסקר שנערך השבוע נוסף לה מנדט אחד בלבד והיא עומדת על 34, נתון מדאיג בפני עצמו כאשר לכל אורך החודשים הללו בהם היכה נתניהו בבנט ללא רחם, הוא התחזק במנדט אחד בלבד.

מפלגת ימינה קיבלה בסקר הראשון 6 מנדטים והשבוע היא נחלשה במנדט אחד והיא עומדת על 5. סער לעומת זאת, נמחק כבר בסקר הראשון. במצב כזה היה מתבקש שכל שמונת המנדטים שנגרעו מבנט וסער יהיו לפחות בליכוד או באחת ממפלגות הימין אבל זה לא קרה. הליכוד התחזקה בארבעה בלבד כאשר יהדות התורה, ש"ס והציונות הדתית שומרות על כוחן ללא שינוי, גוש הימין עומד בסקר הזה על 57.

אין ספק שכל הסקרים הללו מראים מגמה מסוימת של התחזקות לליכוד ושמירה כלשהי על כוחו של גוש הימין, אבל המגמה היא מינורית מאוד וקלושה מאוד לעומת פצצות האטום המתעופפות בתקשורת, בנאומים בכנסת ובמסדרונות הימין. אין הלימה בין השיח למציאות בשטח.

בנט לא מסוגל לעמוד במילה אחת של עצמו, הוא ממשיך להביך את עצמו בכל מילה שהוא מוציא מהפה וכל זה עוד לפני טיסת המבוכה של משפחתו, כנ"ל לפיד, כל יום נשלף מהארכיון קטע אחר המוכיח זאת. לפיד וליברמן לא מצליחים להוכיח יכולת לנהל מדינה ובעיקר לא מצליחים להסתיר את חוסר האכפתיות שלהם מהמצב, הקורונה התנהלה ללא שליטה, המצב הביטחוני לא משהו, עבאס סוחט, התקציב לוחץ, ומה השתנה בפועל? עוד ארבעה או חמשה מנדטים לליכוד וגוש ימין שנותר ללא שינוי?

נתניהו שהופיע השבוע בהשקה החגיגית של הערוץ המזוהה עמו חזר שוב על הסיסמאות והמסרים, מס עבאס חמאס וכל השאר, והכותרת מדבריו היתה ברורה: עוד קצת סבלנות והם יפלו, עוד קצת מאמץ מצדנו ותהיה כאן ממשלת ימין, נו עוד קצת, רק דחיפה קלה ודי….

המסר הזה נשמע מוכר להחריד. מאיפה הוא מוכר? כי זה מה שאנחנו שומעים כבר כמעט שלוש שנים, מהסבב הראשון של בחירות 2019. לנתניהו לא היה אז רוב להקמת הממשלה והוא הגה לראשונה את רעיון בלוק הימין, כשהוא מבטיח וכמעט מפציר בתומכיו: עוד קצת מאמץ, אוטוטו אנחנו שם, נו, נו, רק עוד מנדט אחד, עוד שניים, זה הכל…. והליכוד אגב, השיגה באותן בחירות 35 מנדטים ולאחריהן 36.

ועם ההבטחה הזאת הוא הלך לבחירות שניות, אחריהן לשלישיות, אחריהן לרביעיות, וזה מה שהוא אמר שוב גם השבוע: עוד קצת מאמץ, או-טו-טו ואנחנו שם, נו, נו, מה לא תעזרו לנו? איך אתם יכולים להחמיץ הזדמנות כזאת? נו, רק דחיפה קלה…והדחיפה הזאת לא קרתה עדיין, משום מה.

וכאן הבן שואל: אחרי שלוש שנים מטורללות כאלה, אחרי חצי שנה של ממשלה הזויה כזאת, אחרי שבנט המציא מחדש את המושג בגידה ואחרי שקמה ממשלה שפוגעת בלי סוף באזרחיה, אחרי כל סיסמאות העבאס-חמאס ואחרי הדיכאון הלאומי שאופף את כולם, אחרי כל זה נתניהו עדיין צריך לעמוד ולחזור על אותן מילים שאמר לפני שלוש שנים? נתניהו עדיין מחכה לאותה דחיפה קלה? לאותו מנדט או שניים שחסר? איך זה יתכן שעם ישראל בהמוניו עוד לא התנער מהחלום שהתנפץ ורץ אליו בחזרה בזרועות פתוחות?

המספרים לא משקרים. המציאות לא משקרת. אנחנו לא מזהים בגוש הימין את שמונת או תשעת המנדטים שנגרעו מבנט ומסער, הם לא בהכרח שייכים לגוש הימין. 4 או 5 המנדטים שעדיין חונים בימינה ושבעת המנדטים שמשובצים בישראל ביתנו, לפחות חלקם הגדול הם מצביעים המגדירים את עצמם כימין המעוניינים בממשלת ימין של המחנה הלאומי. ובכל זאת למרות הכל ואחרי הכל, אנחנו לא רואים אותם בסקרים חוזרים בהמוניהם לגוש הימין וצועקים לביבי: הושיענו נא!

הזמן (לא) יעשה את שלו

ארבעת מערכות הבחירות שהיו כאן הוכיחו שמפת ההצבעה בישראל קשיחה מאוד. היא לא השתנתה גם כשנתניהו הביא הסכמי שלום היסטוריים או הסתער על החיסונים שהצילו את המדינה, והיא לא השתנתה גם כשנתניהו עמד בבית המשפט כאחרון העבריינים מול שלושה כתבי אישום. אף פצצת אטום שנפלה פה לא הזיזה את דפוסי ההצבעה של עם ישראל ולכן הבחירות הסתיימו שוב ושוב ללא תוצאה.

שתי הממשלות שקמו בשנתיים האחרונות, קמו בזכות פתרון טכני של חיבור לא ברור ולא מובן מאליו, בין הליכוד לכחול לבן והיום בין בנט ללפיד. הפתרונות שהושגו כאן הם פתרונות קוסמטיים. והשבוע הגיעו שני הסקרים והוכיחו זאת. המספרים נותרו ללא שינוי, יש רוב ברור לימין בקרב העם אבל אין יכולת להקים ממשלת ימין עם נתניהו. המציאות הזאת לא השתנתה. בפועל, אותו פלונטר שסיבך אותנו בבחירות הראשונות בתשע"ט, עדיין קיים ואנחנו עדיין עמוק בתוכו.

אז מה בכל זאת יכול לשנות את המצב? כאן נתניהו מצוי בסוג של מלכודת. מצד אחד, אחרי שנחשפנו כולנו לעדותו של ניר חפץ לא נשאר מקום לספק. חפץ שהיה חשוד במעורבות בשוחד בתיק 4000 חשף מסכת התעללויות והשפלה שעבר מצד הפרקליטות והמשטרה כדי שיהפוך לעד מדינה ויפליל את נתניהו. בינתיים הוא לא הצליח להוכיח שום עבירה פלילית מצד נתניהו ולכולם ברור שהתיקים תפורים.

נתניהו ככל הנראה לא יישב בכלא, אין שום קייס פלילי להפליל אותו. הוא התנהל יותר בחכמה מאולמרט ומשרון ואין שום יכולת משפטית לסבך אותו בפרשות הללו. ככל שיעבור הזמן והתיקים הללו אכן יקרסו, זה יכול לסייע ליותר אנשים שראו בו נאשם בפלילים להבין שזה לא נכון ולחזור לתמוך בו.
מנגד, ככל שהזמן יעבור, בנט ייכנס למעון בבלפור ואולי גם יגיע מועד הרוטציה וההנהגה תעבור ללפיד, כל זה לא יסייע לנתניהו אלא דווקא יחזק את מעמדם כמנהיגים לגיטימיים. בינתיים לא ראינו שהנוכלות או כל אלמנט אחר בהתנהלותם הפחיתו את התמיכה בהם, יש עתיד אפילו התחזקה ל-21 בסקר האחרון של סמית.

הזמן שיעבור יכול מצד אחד לנקות את שמו של נתניהו ולהוכיח שהוא אכן נרדף על לא עוול בכפו, מצד שני אותו זמן שיעבור רק יחזק את בנט ולפיד שיעשו הכל להחזיר אליהם את אמון הציבור ולהוכיח שהם יודעים ללמוד מהטעויות של ההתחלה ולהתאפס על עצמם.

בינתיים מפת ההצבעה בישראל נותרת ללא שינוי, אם היום יהיו בחירות שוב לא תהיה הכרעה ויהיה צורך בפתרון קוסמטי חדש שימנע בחירות שישיות. רוב הציבור בישראל הוכיח בסקרים שהמציאות לא משנה אותו כי בפועל, רוב אזרחי ישראל לא מרגישים שינוי מהותי מידי בחיי היום יום שלהם.

היחידים שמרגישים שינוי לרעה והיחידים שמשלמים את המחיר הם החרדים, רק בני הציבור החרדי משלמים מכיסם את מחיר הממשלה החדשה ומעל הכל השינוי לרעה הוא רק בנושאי דת ומדינה, אבל אזרחי ישראל באופן כללי עוד לא מרגישים את וספק אם ירגישו.

בינתיים החרדים משלמים מחיר, אבל לנתניהו עדיין אין ממשלה. המגמה לטובתו משתנה ממש באיטיות וכמעט שאינה מורגשת, לא ברור איזה פצצות אטום עוד צריכות ליפול עלינו כדי שהמגמה תשתנה דרסטית לטובתו. לא נראה שיכולה עוד להיות דרמה שעוד לא ראינו שתגרום לשינוי שעוד לא קרה כאן למרות הכל ואחרי הכל. שלוש שנים חלפו ונתניהו זקוק עדיין להשתמש באותן מילים ובאותם מסרים וזה מספר את הסיפור כולו: מה שהיה בימים ההם נכון עדיין לזמן הזה.

הטור פורסם במוסף 'יתד השבוע' מבית יתד נאמן

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture