"איראן לא מתנהגת ברצינות": הסתיים סבב השיחות בין המעצמות לאיראן

בלינקן: "אם ייכשלו - נבחן אפשרויות אחרות" • מקרון: "בלי מעורבות של ישראל והמפרץ - קשה להגיע להסכם מול איראן" • איראן ממשיכה להתבצר בדרישותיה להסרת כל הסנקציות ולהתחייבות שלא יהיו נגדה צעדים גם בעתיד

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

עם סיום היום החמישי של שיחות הגרעין בין איראן למעצמות בווינה, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נשמע פסימי מתמיד. בוועידה של סוכנות הידיעות רויטרס אמר ביום שישי בלינקן כי "סבב השיחות הסתיים כי איראן לא מתנהגת ברצינות בכל הנוגע לחידוש הסכם הגרעין".

בלינקן הוסיף כי ארצות הברית לא תאפשר לאיראנים לגרור את השיחות בזמן שהם ממשיכים לפתח את תוכנית הגרעין והזהיר כי אם המגעים המדיניים ייכשלו – לוושינגטון "יש אפשרויות אחרות".

זמן קצר קודם לכן, בתדרוך שנערך בבית הלבן, אמרה הדוברת ג'ן סאקי כי "הגישה האיראנית בשיחות לא נועדה כדי לפתור את בעיית הגרעין. הפתרון יוכל להתגבש רק אם טהרן תהיה מחויבת".

גם נשיא צרפת עמנואל מקרון, שנפגש לאחרונה עם שר החוץ לפיד, אמר לעיתונאים בדובאי כי הוא מתקשה לראות את השיחות מתקדמות – והבהיר כי קשה לו לראות את ההסכם מבשיל מבלי שישראל ומדינות המפרץ יהיו מעורבות בו.

לעומת חוסר הסבלנות של האמריקנים, שליח האיחוד האירופי וסגן הממונה על יחסי החוץ, אנריקה מורה, אמר כי השיחות יתחדשו במהלך השבוע הבא – וכי מבחינתו הזמן לכך אינו מוגבל. בינתיים, האיראנים מתכוונים להישאר בווינה לקראת הפגישות הבאות. "האירופאים רוצים לחזור לארצותיהם להתייעצויות, ואנחנו מוכנים להישאר כאן להמשך המגעים", אמר גורם איראני שמעורה בפרטי המגעים.

איראן מתבצרת

נכון לעכשיו, איראן ממשיכה להתבצר בדרישותיה להסיר את כל הסנקציות שהוטלו עליה מצד ארה"ב והאיחוד האירופי מ-2017, בהן גם צעדים שננקטו בשל התקדמות תוכנית הגרעין. סגן שר החוץ האיראני, עלי באגרי קאני, שמוביל גם את המו"מ בעניין הגרעין, אמר אתמול כי הוא ממתין שנציגי המעצמות יגיבו למסמך טיוטת הדרישות שהגיש. בנוסף, קאני ציין כי בעיניו, ארה"ב והמעצמות במערב צריכות להתחייב להפסיק עם הסנקציות נגד איראן.

דיפלומטים אירופיים התייחסו לטיוטות שהגישו הנציגים האיראניים במהלך השיחות בשבוע שעבר ואמרו כי האיראנים מפרים בטיוטות אלו את כל ההישגים שכבר סוכמו במהלך השבוע. בתגובה הציע קאני למעצמות טיוטות משלהם. האיראנים אף אמרו, בניסיון לחפות על חוסר הרצינות המוחלט שלהם, כי בזמן שהאירופאים חוזרים לארצותיהם להתייעצות, הם יישארו בווינה וימתינו לחזרתם לשיחות.

איראן מצידה, הציבה תנאים חדשים, ודובר משרד החוץ שלה סעיד ח'טיבזאדה הבהיר כי "הדרך לחזרה להסכם ברורה – ארה"ב צריכה להסיר את כל העיצומים שלה נגד איראן בבת אחת, בהליך שניתן יהיה לאמת אותו". על כך, אמר בסוף השבוע סגן שר החוץ והשליח האיראני לשיחות בווינה עלי באגרי, כי הוא "אופטימי לגבי עתיד המשא ומתן והסרת הסנקציות מעל המדינה".

בראיון שהעניק לערוץ אל ג'זירה אמר כי "כידוע, שישה סבבים של שיחות להסרת הסנקציות נערכו בוינה באביב ובקיץ, שמהם התקבלו מספר טיוטות מסכמות. כנציג הממשלה האיראנית במשא ומתן, הצגנו את עמדותינו בטיוטות אלה, במיוחד על טיוטת הסרת הסנקציות הבלתי חוקיות והמדכאות. לגבי פרטי המסמכים הללו, הנקודה החשובה היא שהצדדים הסכימו על בסיס המשא ומתן משנת 2015".

בנט על המו"מ עם איראן: "ככה לא מתמודדים עם בריונות"

ראש הממשלה נפתלי בנט שב והתייחס ביום שישי למשא ומתן עם איראן ומסר כי "אמרתי לידידנו שאיראן מבצעת סחטנות גרעינית, ואסור להיכנע לזה".

"מה הפירוש? איראן מפרה את כל הכללים וכבר באפריל השנה החלה להעשיר אורניום בדרגה גבוהה מאד של 60% (דבר בלתי נתפס). הדבר המתבקש הוא להעמיד אותה במקום, ולמערב יש בהחלט כלים לעשות זאת, וודאי לא לתת לה עוד ועוד הטבות על מנת שתואיל לעצור — ככה לא מתמודדים עם בריונות".

"מול מהלכים כוחניים כאלה, יש לפעול בנחישות ובמהירות באמצעים כלכליים, מדיניים ואחרים על מנת להבהיר שלא נסבול זאת. מדינת ישראל פועלת בעניין הזה. כולנו יחד כאיש אחד. לא ננוח ולא נשקוט על מנת למנוע מאיראן להשיג פצצה גרעינית", שיגר מסר מאיים.

יעקב נגל, ממלא מקום ראש המטה לביטחון לאומי לשעבר, התראיין לבן כספית ואריה אלדד ברדיו 103FM והתייחס לשיחות הגרעין בווינה. הוא הדגיש כי אין שום הפתעה בהתנהלותם של האיראנים; "האיראנים מציגים את העמדות שלהם, יש להם דוקטרינה, והצד השני בינתיים מתקפל. לצערי יש גם בישראל כמה גורמים חסרי אחריות שמדברים, חלקם 'לשעברים' – אני בכלל לא אומר אם זה נכון או לא נכון כי יש דברים שהשתיקה יפה להם".

"מצד שני, האיראנים באו לשיחות הגרעין עם דוקטרינה ומטרה. הם מוכנים לדבר על הסרת כל הסנקציות, על סגירת כל השאלות הפתוחות כתוצאה מההסכם, והתחייבות אמריקאית שאף נשיא אחר לא יצא מהשיחות, גם לא בעתיד", הסביר נגל ואמר כי יש סיכוי גדול שאמריקאים לא יסכימו לסעיף האחרון כי הוא לא חוקי".

לדבריו, הדוקטרינה שלהם מבוססת על אמירות של כמה בכירים לשעבר שאמרו שהאמריקאים חלשים, אבל לא יתקפו גם אם יש להם את היכולת. "בעוד הישראלים רואים את האמריקאים חלשים, ולא יעשו כלום כי אין להם יכולת, איראן מבססת את התפיסה הזו על אמירות לא אחראיות של אנשים שלא יודעים. האיראנים חושבים שהכלכלה שלהם יכולה להחזיק ככה עוד שנתיים ושאין עליהם שום איום", הוסיף נגל.

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture