פני המחדל: העדויות של בראל, העיכוב בפינוי והמודיעין המוטעה • תחקיר של אמא

אמו של לוחם מג"ב שנהרג בגבול רצועת עזה שלחה לרמטכ"ל ולמפקד מג"ב תחקיר שהיא ערכה לבדיקת האירוע, ואף צירפה הקלטות מבצעיות. במסמך היא מציינת ממצאים מטרידים על נסיבות מותו ובהן הטענה שהפינוי ארך זמן בלתי סביר

כתבות נוספות בנושא:

המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו

ניצה שמואלי, אמו של לוחם מג"ב בראל שמואלי שנהרג בגבול רצועת עזה בחודש אוגוסט, שלחה הבוקר (ראשון) לרמטכ"ל אביב כוכבי ולמפקד מג"ב אמיר כהן תחקיר שהיא ערכה לבדיקת האירוע בו נהרג בנה, ובו נשמעות ההקלטות של הלוחם במהלך האירוע.

לפי הממצאים של התחקיר, נפילתו היתה מחדל חמור, שניתן היה למנוע. על פי התחקיר, האמבולנס שפינה את בראל לבית החולים סורוקה בבאר שבע נסע שעה ו-45 דקות, נסיעה שאמורה לארוך 50 דקות בלבד. ממצאים נוספים של המשפחה כוללים את הטענה שלצבא היה ידוע שהעמדה שבה הוא נורה מסוכנת ושטווח הראייה בה מוגבל, אך לא עשה דבר.

לטענת ניצה, הלוחמים התלוננו בעבר על סכנה ממשית בכל אחת מההפגנות ברצועת עזה בימי שישי ושבת ועל כך שלא עברו תרגול של ירי בחרך וממדרגות. בנוסף הציגה ניצה בתחקיר הודעה של בראל קודם האירוע שהוכיחה התנהלות לקויה: "איזו התנהלות על הפנים. לא תיאמו מטווח, לא משכו תיק מטווח, שום דבר. אספר לך כשנתראה – איזה הבדלים".

בהקלטות נשמע בראל מדווח על המפגינים שמתקרבים לגדר: "בן אדם ראשון, שעה 5:43, כל הארבעה בקרני ק.ד. 85, בן אדם ראשון חולצה כחולה ג'ינס בגיר נראה בן 22, מסית עם קלע דוד ביד, פגיעה בברך ימין.

"בגיר שני נראה בשנות ה-18, חולצה אדומה מכנס כחול, בגיר שלישי נראה בן 25 חולצה לבנה מכנס כחול היה לו גם טלפון ביד וגם קלע דוד, הוא תיעד עם הטלפון את הזריקות. בגיר רביעי חולצה תכלת עם גי'נס שחור כהה…"

בהקלטה נוספת נשמע בראל אומר: "כולם מתחת ל-60 מטר… חולצה חומה ג'ינס כחול, נראה בן 20 – 40 מטר. חולצה שחורה, מכנס שחור נראה בן 20 – 50 מטר".

לכאורה, ההפגנה שבעקבותיה נהרג בראל לא הייתה אמורה לכלול עימות אלים. על פי דו"ח המודיעין שאותו מצטטת שמואלי, "חמאס הודיע למצרים כי אין להם כוונה להתעמת במהלך העצרת עם כוחות הביטחון הישראליים". אלא שבאותו דוח נאמר גם "בצה"ל העריכו כי הפרת הסדר תוכננה ואורגנה מראש, כולל השימוש בנשק חם".

"עד רגע זה לא קיבלנו, למרות דרישתנו, תחקיר מלא ומקיף לאירוע", נמסר מהילה, אחותו של בראל, "במהלך זמן זה בו צה"ל לא השכיל לסיים את חקירת האירוע (או שמע לא רצה בכך), הגיעו לאמי, ניצה, עדויות רבות ומטרידות על האירוע החמור והטרגי".

"בזמן האבל הכבד, היא אספה את העדויות לתחקיר שלה, תחקיר של אמא", הוסיפה אחותו של בראל, "התחקיר הזה לא נועד להחליף את התחקיר הצבאי, אבל מעניק נקודות מבט קשות לאירוע".

שמואלי דרשה מהצבא לדעת את האמת על נסיבות מותו של בראל. "כאמא מגיעות לי תשובות", היא כותבת, "גם אם הן אינן נעימות, גם אם מביכות, גם אם חושפות רשלנות". שום דבר, היא מוסיפה, לא יחזיר את בראל, "אבל אולי התשובות יתנו לי קצת מרגוע".

ואולם לדבריה שום דו"ח, תחקיר או נייר רשמי שבחן את האירוע לא הגיע לידיה. לעומת זאת, לדבריה, "שיחות שערכתי עם מפקדים, לוחמים, אנשי צבא ומג"ב בעבר ובהווה לא נותנות לי מנוח. הן מציפות סימני שאלה רבים".

דובר צה"ל מסר בתגובה: "צה״ל משתתף בצער משפחתו של סמ"ר בראל חדריה שמואלי ז"ל, ממשיך ללוותה ולחזקה. פניית המשפחה התקבלה הבוקר, והתייחסות לטענות העולות בה תינתן במועד הצגת סיכום התחקיר הצבאי למשפחה".

"מהתחקירים שבוצעו עד כה וכפי שפורסם, נוהל הקרב וההיערכות המבצעית להתפרעויות האלימות בוצעו באופן יסודי ומקיף. לצד זאת, מסקנות הביינים העלו כי נכון היה לפרוס ולהפעיל את הכוח באופן שונה מרגע הגעת ההמון האלים לקיר המגן. בגין האירוע התקיים תהליך תחקור נוקב ומעמיק, אשר יסתיים בעת הקרובה וממצאיו ומסקנותיו יוצגו למשפחה".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture