Olivier Fitoussi/Flash90

"מוביל לפילוג וקרע בעם": זעם בעקבות מהלכי הממשלה בכותל המערבי

מזכיר הממשלה נועד עם נציגי הרפורמים והקונסרבטיבים במטרה לקדם את המתווה הפוגעני • המתווה כולל שיפוץ הרחבה הדרומית ושמירה על הסדרי התפילה בה, כולל הערה נגד הצבת מחיצות ברחבה הדרומית • וגם: זו תשובת המדינה לבג"ץ

כתבות נוספות בנושא:

האדמו''ר מסקולען ירושלים במעונו של גאב"ד ירושלים
שמחת הנישואין לבן רב קהל חסידים טבריה ובת אב"ד מאקווא נתניה
המתווה שהוצג לגנץ: אביתר תמורת חומש; בימין תוקפים - "הסכמים יש לכבד"
דוכן העיתונים • כל שערי השבועונים על המסך שלכם

למרות חודשים של התראות בלתי פוסקות ומחאות חריפות מצד נציגי היהדות הנאמנה מהארץ ומחו"ל נגד קידום מיזם מתווה הכותל הפוגעני המכיר ברפורמים, נדמה כי הממשלה הנוכחית בראשות הנהגתה גמרה אומר להפוך את המקום הקדוש והיקר לעם היהודי לקרדום פוליטי לחפור בו ולחללו.

במסגרת קידום הפגיעה הנפשעת בכותל המערבי נועד אתמול מזכיר הממשלה שלום שלמה ודן עם נציגי הרפורמים והקונסרבטיבים בתוכנית.

עצם קיומה של הפגישה של אישיות בדרג כזה מלמד כאלף עדים על כוונתם של הממשלה והעומד בראשה בכל הנוגע למעמדו של שריד בית מקדשנו.

אך אם לא די בכך, על פי דיווחים שונים מתברר כי לרפורמים הוצע שיתוף פעולה וקידום התוכניות להגדלת הרחבה שהוקצתה להם. על פי דיווח ב'ישראל היום', מזכיר הממשלה שלמה "הביע רצון לקדם את התוכנית להגדלת הרחבה".

עוד נאמר בדיווח, כי שלמה הביע מחאתו על "האלימות שהופעלה במקום" כשכיוון דבריו למחאה הציבורית הלגיטימית והתבקשת המובעת מידי ראש חודש על ידי הקהל האמוני בישראל המביע מחאתו נגד 'נשות הפרובוקציה' המפרות כל נוהל חוקי הקיים במקום. עוד דווח כי "בתום הפגישה סיכמו הצדדים לעמוד בקשר בקרוב".

רקפת גינסברג, מנכ"לית "התנועה המסורתית", אמרה אחרי הפגישה כי "אנחנו מברכים על השיפוץ לו התחייבה המדינה בבג"צ אשר צפוי לקרות בחודשים הקרובים, וישפר את מצב רחבת עזרת ישראל לטובת הציבור הרחב המקיים בה טקסי בר ובת מצווה שיוויוניים. מזכיר הממשלה בפגישתנו עמו היום התחייב במקביל על קידום מתווה הכותל ואנחנו בטוחים שכך יהיה, שכן זה הצעד הבטוח להבטיח להביא שלום על ישראל ועל רחבת הכותל המערבי".

גורמים רבניים ואישי ציבור הביעו זעזועם מקידום המתווה המעניק הכרה ברפורמים במקום הקדוש והיקר לעם היהודי והבהירו כי עם ישראל לא ישתוק לנוכח חילול המקום. "על ראש הממשלה ועושי דברו לחדול מכל פגיעה בצביונו שיאחד וילכד את כל מי שנשמה יהודית בקרבו. כל פגיעה ולו הקטנה ביותר בכותל המערבי תרעיד את אמות הסיפים ותוביל לצעקה יהודית אדירה בארץ ובתפוצות", אמרו.

בדבריהם הוסיפו כי "הכותל המערבי אינו סיפור פוליטי או קלף מיקוח כדי להבטיח שלטון. אלו נושאים קדושים שחלילה מלגעת בהם. כך היה וכך צריך להימשך. על ראש הממשלה להבין שכל נגיעה בכותל המערבי תוביל לפילוג וקרע בעם ואל לו להיגרר למחוזות אפלים אלו".

יו"ר יהדות התורה ח"כ משה גפני אמר בתגובה לפגישה של מזכיר הממשלה עם הרפורמים והקונסרבטיבים: "מזכיר הממשלה שלום שלמה עושה דברו של נפתלי בנט, שניהם פוגעים ללא הפסקה בכל הנושאים היהודיים של מדינת ישראל. פגישתו של שלמה עם הרפורמים והקונסרבטיבים שנועצים סכין בתורה הקדושה לא מפתיעה אותי, 'זה דרכו כסל למו' מאז ומתמיד בתפקידיו השונים, הגלויים והנסתרים, שמתאים כאמור למפעילו נפתלי בנט".

מסיעת ש"ס נמסר בתגובה לפגישה: "הכותל המערבי הוא קו אדום וכל פגיעה בו תרעיד את אמות הסיפים ותוציא המוני יהודים להגן עליו. אנחנו מתריעים בפני ממשלת בנט-קריב: הסירו ידיכם מהכותל הקדוש! אל תגרמו לקרע נורא בעם! לא נשתוק על חילול הכותל!".

בתוך כך, פרקליטות המדינה שלחה לבג"ץ את ההודעה המעודכנת בנוגע לעמדת המדינה ביחס לבג"ץ מתווה הכותל שהגישו התנועה הרפורמית, התנועה הקונסרבטיבית, נשות הכותל, תנועות חדו"ש וישראל חופשית.

מההודעה שנשלחה על רקע כינונה של הממשלה ה-36 לפני כחצי שנה, עולה כי נכון לעכשיו ממשלתו של נפתלי בנט ממשיכה בקו של ממשלת נתניהו. על פי הודעת הפרקליטות "ראש הממשלה הבהיר כי הנחייתו היא להמשיך ולפעול בסוגיה בהתאם להנחיית ראש הממשלה לשעבר מיום 25.6.2017, קרי 'לפעול לבנייה והכשרה של רחבת התפילה הדרומית (אתר קשת רובינסון) במהירות האפשרית' וכן 'לוודא כי ניהול האתר יימשך במתכונת הקיימת בשנים האחרונות'".

משמעות הדברים היא כי כרגע יקודם מתווה מצומצם מזה של "מתווה הכותל" הידוע, שאמור היה לשנות את כל מבנה רחבת התפילה וההתנהלות במקום. המתווה עליו מדובר כרגע כולל אך ורק את שיפוץ הרחבה הדרומית, לטובת המתפללים בה.

במקביל, על פי ההודעה, "ראש הממשלה הנחה את מזכיר הממשלה לחדש את השיח עם כלל הגורמים הנוגעים בדבר בנוגע להסדרי התפילה ברחבת התפילה הדרומית".

בנוסף, נכתב בהודעת המדינה כי משרד ראש הממשלה פנה לחברה הממשלתית האחראית על תפעול רחבת התפילה הדרומית, בהוראה שתמנע הצבת מחיצות באופן שעשוי להפריע לתפילה של הזרמים הליברלים ברחבה הדרומית, כפי שאירע בעבר. "ככל שיוצבו ברחבה מחיצות שיש בהן כדי להפריע לניהול התקין של התפילה, החברה מתבקשת להזיזן באופן שימנע את המשך ההפרעה", נכתב בהודעה.

עו"ד דורון טאובמן המייצג את הרבנות הראשית בעתירה מסר בתגובה כי "ההודעה שהוגשה על ידי הפרקליטות איננה משקפת את עמדת הרבנים הראשיים שהם אמונים על פי החוק על קביעת סדרי התפילה בכותל המערבי. תפילות בהתאם למנהג המקום האורתודוקסי מתקיימות ברחבה הדרומית של הכותל המערבי באופן יום יומי. יש להצר על הכוונה לאסור הצבת מחיצות ברחבה הדרומית, להדיר ממנה את רוב רובו של ציבור המתפללים בכותל ולהותיר אותה שוממה לטובת הניסיון להכרה בתנועה הרפורמית, תוך פגיעה ברגשות הציבור".

הכתבות המעניינות ביותר

רבבות במעמד סיום המחזור השני של 'הדף היומי בהלכה' של 'דרשו' בארנה • שידור חי
החל מחזור 23 לעידוד כתיבת חידו"ת שע"י ממלכת התורה 'וכתבתם'
מעמד 'כבוד חכמים ינחלו' לאברכי כולל להוראה ויז'ניץ עפולה
הפיצוץ בחתונה: מתקן קונפטי ששולבו בו זיקוקים הביא לפציעתם של הצעירים
המקובל רבי ציון בוארון ערך תפילת שובבי"ם בכולל "זוהר השלום" באשדוד
האדמו"ר מנדבורנה ירושלים במעמד פתיחת הכולל בבית מדרשו בבני ברק
שלג כבד מכסה שוב את החרמון; 20 ס"מ נוספו במפלס התחתון • צפו
הרמב"ם היומי • ספר קרבנות הלכות תמורה פרק ד' • צפו
הפינה היומית: שתי דקות על כיבוד הורים עם הרב אהרן רוט • צפו
עִנְבֵי הַגֶּפֶן בְּעִנְבֵי הַגֶּפֶן • שמחת התנאים לנכדת האדמו"ר מוואסלוי
המאמץ הדיפלומטי: מקרון נפגש תוך 36 שעות עם פוטין, זלנסקי ושולץ
רוסיה תפתח בתרגיל ענק בבלארוס; ארה"ב שולחת אלפי חיילים • צפו
דינר לטובת ישיבת באבוב בני ציון • גלריה
השיעור היומי: הרב דוד חבושה • צפו
וַיְהִי בֹקֶר יוֹם חֲמִישִׁי • כותרות העיתונים – ט' באדר א' ה'תשפ"ב
גדולי תורה ורבני עולם התשובה באו לאחל מזל טוב בחתונת בת הרב יגאל כהן • גלריה
פריצת דרך בהפקת אנרגיה: כור גרעיני ניסיוני בבריטניה שבר שיאים
תיעוד: האדמו"ר מסאדיגורה ירושלים בציון הרשב"י במירון

מה ברצונך לחפש?

נתקלתם בחדשה מרעישה? ידיעה מעניינת מוזמנים לספר לנו

Hide picture